דירקטוריונים למחוזות המשטרה ולאגפיה

דירקטוריון למחוז

[בתמונה: כריכת החוברת שתיעדה את הניסוי שערך ניצב אורי בר לב במחוז הדרומי, ב- 2008]

[להורדת החוברת לחץ כאן: מחוץ לקופסה 2 - דירקטוריון]

המאמר עודכן ב- 20 באוגוסט 2019

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

בשנת 2008 ביצע ניצב אורי בר לב ניסוי מרתק במחוז הדרומי: הוא יצר דירקטוריון למחוז, שהורכב מגורמים אזרחיים, והתחייב אישית לקבל עליו את קביעות אותו דירקטוריון.

ניסיון זה תועד בחוברת, הניתנת להורדה כאן (כיוון שהמילה דירקטוריון היה מעלה עליו את חמת הממונים, בחר בר לב בשם "המועצה הציבורית המייעצת למפקד המחוז", אבל הכוונה זהה!).

הרעיון של דירקטוריון ליחידות משטרה עלה, לראשונה, בועדת טרנר, ב- 2006:

בשל הביקורת הגוברת בציבור על יכולות המשטרה ותפקודה בתחום הפלילי, מונה צוות בראשות רב-ניצב בדימוס יעקב טרנר ונציגי משרדי ממשלה רלוונטיים, לבחון היבטים הנוגעים לשיטור ברשויות המקומיות כחלק מבחינת הדרכים למאבק כולל באלימות ושיפור הביטחון האישי של תושבי המדינה. מינוי הצוות התבצע במסגרת ועדת השרים למלחמה באלימות, שכללה, בנוסף לשר לביטחון הפנים, גם את שר הפנים דאז, אופיר פז-פינס, ואת שרת המשפטים דאז, ציפי לבני.

ועדת טרנר (ראו תמונה משמאל) הגדירה את מבנה הדירקטוריון ופעילותו כך:

[מקור תמונתו של יעקב טרנר משמאל: דובר המשטרה]

הדירקטוריון אמור לפעול בתוקף חוק, וחייב להתכנס אחת לחודש לפחות.

ראש העירייה יעמוד בראש הדירקטוריון. מנכ"ל הרשות יהיה המנהל האופרטיבי של הדירקטוריון. הוא ישמש כעוזר וכיד ימינו של ראש העירייה, וירכז את עבודת הדירקטוריון.

בדירקטוריון יהיו חברים, בין היתר, מפקד התחנה המקומית, היועץ המשפטי של העירייה, נציג משרד הפנים, נציגי ציבור (שיוגדר בחוק כיצד ייבחרו), ראשי מחלקות הפיקוח, החינוך והתשתיות ברשות, וכל גוף נוסף שייראה לראש העיר חיוני להשגת המטרה של הקטנת הפשיעה והאלימות.

הדירקטוריון יקבע את סדר העדיפות לפעילות העירונית המתואמת למאבק בפשיעה ובאלימות, שהמשטרה היא חלק ממנה. הוא יבנה תוכנית עבודה בין-ארגונית ויוודא שהתכנית שהתווה והיעדים שהגדיר יבוצעו. הקמת הדירקטוריון תעוגן, כאמור, בחקיקה מתאימה, אשר תעגן בחוק את אחריות הדירקטוריון והעומד בראשו ואת סמכויותיו.

[להרחבה בנושא: 'ועדת טרנר', לחצו כאן]

הדירקטוריון של אורי בר לב

בהיעדר מיסוד, לא יכול היה בר לב להקים דירקטוריון ממש, עם סמכוניות חוקיות; אולם הוא הקים "מועצה ציבורית מייעצת למפקד המחוז הדרומי", כגוף מייעץ ומפקח על פעילות המשטרה. בפתח החוברת כתב בר לב כך:

ניצב אורי בר לב

"הגיליון הנוכחי (הניתן להורדה כאן) עוסק ביישום הערכים של "אחריות" ו"אחריותיות"  ברמת פיקוד המחוז. בחודשים האחרונים אנו שוקדים על חידוש שיש לו חשיבות בתחום הנשיאה ב"אחריותיות" כלפי הציבור במחוז.

מנהלי חברות נושאים ב"אחריותיות" כלפי בעלי החברה. ארגונים ממשלתיים כמונו נושאים, אם בכלל, ב"אחריותיות" כלפי מנהל הארגון (במקרה שלנו – המפכ"ל) וכלפי השר הממונה. אולם, כיצד באה לידי ביטוי ה"אחריותיות" כלפי הציבור המקומי במחוז, שעליו נועדנו להגן ואותו נועדנו לשרת?

בפברואר 2008 הקמנו את "המועצה הציבורית המייעצת למפקד המחוז הדרומי". תפקידה העיקרי לשמש גוף המייעץ למפקד המחוז ומפקח על פעולות המשטרה. חברים בה אישים המשפיעים על חיי התושבים במחוז: ראשי ערים ומועצות; נשיאת אוניברסיטת בן-גוריון ומנהל בית החולים סורוקה; נכבדים וגורמי השפעה מהמגזר הבדואי; נציגי ארגוני התנדבות; ועוד.

[להרחבת המושג: 'אחריותיות', לחצו כאן] [להרחבה על מועצות מייעצות לגופי משטרת ישראל ולשירות בתי הסוהר, לחצו כאן]

אם יצליח מודל זה, ואנו נעשה הכל שכך יהיה, תהיה בכך קפיצת מדרגה במימוש הפיקוח האזרחי על המשטרה; בהעמקת הגישה הקהילתית של המשטרה במחוז הדרומי; והחשוב מכל – בטיפוח ובהעלאת רמת האחרותיות, בשירות הציבורי בכלל ובמשטרת ישראל בפרט".

ועוד מדגיש בר לב כי המילה אחריותיות (Accuntability) משלבת בתוכה את המושגים: אחריות, מחויבות ומתן דין וחשבון – שילוב חיוני בדפוסי העבודה של כל ממשל הציבורי. למרות שמדובר במושג חשוב בעולם המערבי מזה שנים, לא הייתה לו עד לאחרונה מקבילה בעברית ולא בכדי. בממצאי 'הוועדה לבחינת מבנה המשטר' (וועדת מגידור), שפרסמה ממצאיה בינואר 2007, צוינה האחריותיות כאחד מחמישה כשלים מרכזיים בשיטת המשטר בישראל.

[בתמונה: צו השעה - אחריותיות בעבודת המשטרה... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Petras Gagilas לאתר flickr]

אני מקווה שבתקופה זו, שבה נאבקת המשטרה על אמון הציבור, תתרום העלאת החוברת לאתר במשהו ליצירת התפנית במגמה ארוכת שנים ומסוכנת זו!

[להורדת החוברת לחץ כאן: מחוץ לקופסה 2 - דירקטוריון]

העשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *