אסא כשר: תגובה על דברי ח"כ סמוטריץ בעניין מדינת תורה והלכה

[בתמונה: השר בצלאל סמוטריץ. החזון של "מדינת התורה וההלכה" הוא נבוב. לפנינו ססמת בחירות קליטה ותו לא. אין טעם להתרגש... המקור: צילום מסך מכתבת חדשות וואלה]

אסא כשר הוא פרופסור אמריטוס לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, זוכה פרס ישראל.

כשר מופקד על הקתדרה לאתיקה מקצועית ולפילוסופיה של הפרקטיקה ע"ש לאורה שוורץ-קיפ, וקודם לכן על הקתדרה לפילוסופיה של השפה ע"ש אברהם הורודיש באוניברסיטת תל אביב.

הוא מומחה בעל שם בינלאומי במחקר הפרגמטיקה של השפה, חוקר ופעיל בתחומי האתיקה המקצועית בצבא, ברפואה, בתקשורת, באקדמיה ובמחקר המדעי.

ממחברי רוח צה"ל, הקוד האתי של צבא הגנה לישראל.

משך שנים שימש כמרצה הבית במכללה לביטחון לאומי, צה"ל.

[מקור התמונה משמאל: פייסבוק]

.

*  *  *

אני בא להגיב על ההכרזה של ח"כ סמוטריץ בדבר האידאל הדתי של "מדינה יהודית הנשענת על אדני התורה וההלכה". אני מתעלם מן ההקשר של ההכרזה (פוליטיקאי, בחירות לכנסת) ורוצה להגיב לגופה של ההכרזה.

[לכתבה המלאה של יקי אדמקר בחדשות וואלה, לחצו כאן]

1. תחילה, נדייק: "התורה וההלכה" לא מדברות אלינו בעצמן. רבנים ועסקנים מביעים את עמדותיהם, בשאלות שונות, ומסמנים אותן במונחים של "תורה והלכה". מדינת "התורה וההלכה" היא, אפוא, מדינה בשלטון רבנים.

2. נתאר לעצמנו שכולנו מניחים את המפתחות על השולחן של הרבנים השליטים. מה יקרה?

בשלב הראשון תבוא קריסת השרותים הממלכתיים. לרבנים אין מושג כיצד להפעיל את מכלול השרותים הסבירים, "על אדני התורה וההלכה". המשטרה היא דוגמה מובהקת.

בשלב השני תבוא קריסת הדמוקרטיה. החקיקה החדשה תכונן הסדרים שהם בלתי-דמוקרטיים בעליל. בין השאר, תכונן ותאפשר אפליה מובהקת, בתחומי חיים מרכזיים, של נשים, לא-יהודים ועוד רבים.

[בתמונה: מדינת הלכה - אנטומיה של קריסה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי stevepb לאתר Pixabay]

בשלב השלישי תבוא קריסת החברה. מליונים של אזרחים יאמרו לעצמם שאין עליהם חובה מוסרית לשמור על חוקיה של מדינה שהיא בלתי דמוקרטית בעליל. בחיי היומיום הם ינהגו ככל העולה על רוחם, בלי לשים לב לחוק. המדרון הזה חלקלק.

בשלב הרביעי תבוא קריסת המדינה. בלי חוקים ראויים, בלי שירותים סבירים, בלי אזרחים תומכים, לא תיתכן מדינה, בלי אכיפה טוטליטרית. זו לא תיתכן בנתוני החברה הישראלית.

מסקנה: החזון של "מדינת התורה וההלכה" הוא נבוב. לפנינו ססמת בחירות קליטה ותו לא. אין טעם להתרגש.

2 thoughts on “אסא כשר: תגובה על דברי ח"כ סמוטריץ בעניין מדינת תורה והלכה

  1. יום אחד שאלתי תלמיד חכם מה הפרוש של . . ויעקב איש צנוע יושב אוהלים .
    והתשובה . . יעקב יושב באוהל ולומד תורה .
    אבל התורה ניתנה לעם ישראל רק 400 שנה לאחר מכן .
    ובכן אני עדיין ממתין לתשובה .

  2. צר לי, אבל בפוסט הנוכחי אתה מתגלה כבור ועם הארץ!

    לידיעתך, התורה מדברת אלינו בעצמה, לא מפי רבנים ולא מפי עסקנים!

    אפילו אם היה קם הרב שך ז"ל בכבודו וובעצמו והיה אומר לחלל את השבת, לא היו שמועים לו..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *