אורלי ארבל: זכויות יוצרים ב'תביעות קטנות'?

[בתמונה: זכויות יוצרים ב'תביעות קטנות'? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי succo לאתר Pixabay הכרזה: ייצור ידע]

[בתמונה: זכויות יוצרים ב'תביעות קטנות'? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי succo לאתר Pixabay הכרזה: ייצור ידע]

כיוון שתביעות בבתי משפט על הפרת זכויות יוצרים, כנגד בלוגרים ואזרחים מן השורה - שהפרסום באתר לא מהווה עבורם מקור פרנסה - אינם מניבים את התוצאה הכספית המקווה לתובעים, פונה חלק מהם לבית המשפט לתביעות קטנות...

[לאוסף המאמרים על זכויות יוצרים והפרתן, לחצו כאן]

עודכן ב- 11 בינואר 2023

אורלי ארבל היא עורכת דין, והיועצת המשפטית של האתר. אורלי ארבל היא עורכת דין, והיועצת המשפטית של האתר.

*  *  *

כיוון שתביעות בבתי משפט - כנגד בלוגרים ואזרחים מן השורה, שהפרסום באתר לא מהווה עבורם מקור פרנסה - אינם מניבים את התוצאה הכספית המקווה לתובעים (ראו את מאמרי הקודם: ענישה בנושא הפרת זכויות יוצרים), מפנה חלק מהם את התביעות לבית המשפט לתביעות קטנות.

באופן כזה, חוסך התובע, במקרים מסוימים (כאלה שהוכחתן פשוטה וכמעט מובנת מאליה), הן את עלות עורך הדין; והן את דמי אגרת בית משפט (אגרה שעל המגיש תביעה לבית המשפט לשלם למדינה, עם הגשת התביעה), שבמקרים מסוימים די בהם כדי להרתיע מהגשת תביעה.

גובה האגרה משתנה בהתאם לסוג התביעה:
  • בבית משפט לתביעות קטנות, האגרה היא 1% מסכום התביעה, אך לפחות 50 שקלים.
  • בבית משפט השלום או המחוזי, האגרה היא 2.5% מהסעד הנתבע, עד לסכום של כ-22 מיליון ש"ח ו-1% מהסעד הנתבע מעל סכום זה.

צריך לזכור שבבית דין לתביעות קטנות אמורים התובע והנתבע להופיע לבדם; ולפחות להלכה, ללא צורך בידע משפטי, וללא סיוע עורך דין.

תקנות סדר הדין האזרחי מסדירות את היכולת של אדם לדרוש פיצוי בהליך מהיר, קצר ופשוט.

הנושאים העיקריים הנדונים בתביעות קטנות הינם סכסוכים אזרחיים שונים בתחומים צרכניים שונים. מעבר לכך ביהמ”ש לתביעות קטנות דן בנושאים שאינם צרכנים כמו תביעות בנושאי אפליה,לשון הרע וכ”ו; וזאת, עד לתקרה של 33,900 ש”ח מעודכן לחודש ינואר 2019 (ראי ס׳ 60 לחוק בתי המשפט התשמד 1984 ובעיקר ס׳9 לתקנות שיפוט בתביעות קטנות(סדרי דין) תשלז 1976).

[למאמרה של עו"ד אורלי ארבל: 'ענישה בנושא הפרת זכויות יוצרים', לחצו כאן]

[בתמונה: זכויות יוצרים ב'תביעות קטנות'? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי mohamed_hassan לאתר Pixabay]

[בתמונה: זכויות יוצרים ב'תביעות קטנות'? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי mohamed_hassan לאתר Pixabay]

ספק גדול אם הליך כזה בכלל אפשרי בתחומים של זכויות יוצרים...

עקרונית יכול בית המשפט לתביעות קטנות, לרכוש סמכות לדון בתביעה כזאת עד סכום של 33,900 שח כאמור. ובעובדה, היו תביעות על זכויות יוצרים שנדונו בבית המשפט לתביעות קטנות.

כך למשל, מתאר האתר 'תביעות קטנות' מקרה, לפיו תבע רואה חשבון את מתחרהו, שהעתיק קטעים ממאמר מקצועי שפרסם באתרו. לדבריו, הנתבע סרב לפצותו ואמר לו "נראה אותך פונה לבית המשפט, זה ייקח שנים". התובע הראה לנתבע את הדרך המהירה והקלה אל ביהמ"ש לתביעות קטנות, וזה חייב את הנתבע בפיצוי של 10,000 ₪ ללא הוכחת נזק, בצירוף של 500 ₪ הוצאות משפט.

[למאמר המלא באתר תביעות קטנות, לחצו כאן]

[בתמונה: תמונת השער של האתר: תביעות קטנות - מרכז מידע בשירות הציבור. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

אולם נראה, שכלל ולמעט חריגים, תביעה על זכויות יוצרים איננה מתאימה למסלול של תביעות קטנות; כי תביעה כזו מצריכה - בדרך כלל - בירור מעמיק, בדרך כלל; ולכן בית המשפט לתביעות קטנות אינו מתאים לכך ולא ידון בה.

יתרה מכך, בתביעות קטנות ניתן להגיש רק עד 5 תביעות לשנה; וערעור על החלטת בית המשפט לתביעות קטנות אינו אוטומטי. יש לבקש רשות ערעור על פסק דינו מבית המשפט המחוזי תוך 15 יום מיום קבלת פסק הדין. אם נדרש סעד נוסף לסעד כספי - כמו צו מניעה קבוע - לא ניתן יהיה לפנות לתביעות קטנות. בקיצור... מורכב!

ואם אתם גרים בפריפריה, על פי ההנחיות, יצטרך התובע - עם או בלי עורך הדין - להטריח עצמו ולהתדיין במקום מגוריכם:

[התמונה היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Peggy_Marco לאתר Pixabay]

2. (א) תביעה תוגש לבית המשפט שאזור שיפוטו הוא אחד המקומות המנויים להלן, והוא על אף האמור בכל הסכם שבין בעלי הדין; ואלה הם:

(1) מקום מגוריו או מקום עסקו של הנתבע; (2) מקום יצירת ההתחייבות; (3) המקום שנועד, או שהיה מכוון, לקיום ההתחייבות; (4) מקום המסירה של הנכס; (5) מקום המעשה או המחדל שבשלו תובעים; (6) בתביעה שכנגד – מקום הגשת התביעה המקורית. (ב) על אף האמור בתקנת משנה (א), תובענה בשל פרסום או סחר ברשת האינטרנט תוגש לבית המשפט שבאזור שיפוטו מצוי מקום מגוריו או מקום עסקו של הנתבע או מקום מגוריו או מקום עסקו של התובע, בלבד.

לסיכום, אם איימו עליכם לקצר הליכים - בתחום זכויות היוצרים - בתביעות קטנות, סביר להניח שמדובר באיומי סרק...

[התמונה משמאל היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Peggy_Marco לאתר Pixabay]

.

[לאוסף המאמרים על זכויות יוצרים והפרתן, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *