הטיפשות הביורוקרטית של משרד החינוך…

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי skeeze לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

סיפור המעשה בקצרה: בית הספר היסודי 'השחר' במושב טל שחר הושבת מאז תחילת שנת הלימודים, על ידי ההורים (91% מההורים תומכים בשביתה...).

המועצה האזורית מטה יהודה, לא רק שתומכת בהורים ומצדיקה אותם, אלא אף התארגנה לייצר לילדים מקום חלופי ללמוד בו, בגיבוי ההורים.

למה? לפני שנתיים הגיעה לבית הספר מנהלת חדשה, שהועברה מאזור המרכז, אחרי שבוטל מינויה לבית הספר 'חוט השני' במודיעין, בשל התנגדות נחרצת של ההורים והעירייה. למה הועברה? אתם יכולים לנחש... תוך שנה הפך בית הספר - לפי דוח הליקויים החמור שנכתב ע"י משרד החינוך - למפגע עבור התלמידים, הצוות וההורים (ראו התמונה למטה):

  • תלמידים עוזבים;
  • מורים עוזבים, והאחרים חוששים לדבר;
  • הורים משנים כתובת מגורים, כדי לרשום את הילדים למקומות חלופיים;
  • האלימות בבית הספר יצאה משליטה;
  • בית הספר הופך ל'ארגון חרדה' שבו מתנכלים לילדים שהוריהם באים בטענות.

[בתמונה: השלט על שער בית הספר אומר הכל.... התמונה: ליטל קמפו, פייסבוק]

בתום שנה של כאוס בל יתואר - שבה משרד החינוך בדק את תפקודה של המנהלת, והחל בהליך של 'גמישות בהעסקה' - הוגש ע"י הגרמים המקצועיים במשרד, דוח ליקויים חריף; ובאופן מפתיע (!) מסקנתו הייתה, כי יש לתת לה שנת ניסיון נוספת כמנהלת ביה"ס. כל זאת, על אף שמשרד החינוך אישר את טענות ההורים, הצוות והמועצה. קביעת גורמי הפיקוח מטעמו (!) היא ש:

" - ישנם ליקויים מהותיים באופן תפקודה (של המנהלת):

  • אירועי אלימות אינם מטופלים.
  • שיח פדגוגי דל ובלתי מעמיק.
  • לא שמרה על צנעת הפרט..."

ועוד. למרות שהמנהלת עברה שימוע שני; ואחרי שהוצע לה הכל כמעט והיא סרבה, הנחיית הדרג המשפטי במשרד היא, שאין יכולת להזיזה עד תום העיסוק המשפטי בעניינה.

והילדים? מה אכפת למי במשרד החינוך?

סגן ראש המועצה והממונה על אגף החינוך, שלומי מגנזי, וראש מינהל החינוך, ניב בר גיא טוענים כך: "מזה ארבעה חודשים אנחנו נאבקים להחלפתה של מנהלת בי"ס "השחר". פגישה עם שר החינוך שהייתה אמורה להתקיים ב- 28 באוגוסט, ערב פתיחת שנת הלימודים, בוטלה ברגע האחרון.

הוריהם של 337 ילדים מתוך 375 תלמידי "השחר" (91%) הודיעו כי לא ישלחו את ילדיהם לבית הספר, במידה והמנהלת תמשיך בתפקידה. המועצה האזורית מטה יהודה הודיעה כי תמשיך להיאבק, לצד ההורים, להחלפתה של המנהלת ותעמיד לרשות הורי התלמידים ב"השחר" את כל האמצעים כדי להתמודד במהלך ימי המאבק.

[לסרטון הפייסבוק של הראיון עם השניים, לחצו כאן]

 

[בתמונה: השלט על שער בית הספר אומר הכל.... התמונה: ליטל קמפו, פייסבוק]

נא להכיר: טיפשות על פי הנוהל

לכאורה הפתרון פשוט, וכך קבעה באופן נחרץ רונית תירוש, שהייתה מנכ"לית משרד החינוך: קודם כל הילדים - מוציאים את המנהלת מבית הספר, אבל משלמים את משכורתה, ושתהנה בבית...

המנהלת בשלה: היא רוצה רק את בית הספר היסודי 'השחר'... לכן, בשביל שזה יקרה, זקוק המחליט לאיבר חיוני שביורוקרטים ופוליטיקאים נוטים לאבד...

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי fotogerd34 לאתר Pixabay]

המשגה: 'טיפשות לפי הנוהל' או 'טיפשות נוהלית' היא תסמונת מוכרת ושכיחה מאוד בקרב ארגונים ביורוקרטיים, הסובלים ממה שמכונה 'שלטון הביורוקרטיה ושלטון הנהלים'.

תסמונת זו מתארת מצב, שבו פקיד בארגון ביורוקרטי - עתיר נהלים - גורם נזק לארגונו ולציבור, דווקא כיוון שפעל לפי הנהלים. הוא לא הפעיל שיקול דעת, ולא הבחין - אם מתוך הרגל ואם מסיבות של כסת"ח - שהנוהל איננו מתאים לאירוע הספציפי.

התוצאה היא התבססות של הכלל התוצאתי של פרוצדורה לפני מהות. המהות איננה רלוונטית יותר. הכלל המשפטי פרוצדורלי שולט; ואם עורך הדין קבע שיש להשאיר את המנהלת בתפקידה, כל יהיה ולעזאזל הילדים; ולעזאזל ההורים; ולעזאזל המועצה...

[להרחבה בנושא: 'שלטון הביורוקרטיה ושלטון הנהלים', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'טיפשות על פי הנוהל', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'פרוצדורה לפני מהות', לחצו כאן]

דברים מתחילים לזוז?

השר - שסירב לפגוש את ההורים הגיע לחוג בית ב'יד בנימין', נאלץ לפגוש אותם מפגינים מולו, ואז דיבר איתם:

[בתמונה: השר והמפגינים... מקור התמונה: ליטל קמפו]

אין כמו התמדה בלחץ, כדי לשבור ביורוקרטיה... ההורים - בסיוע המועצה - לא נשברים. כמה זמן ייקח עד שהלחץ התקשורתי יתחיל לעבוד? 

מה ישתנה עכשיו? האם יוכלו השר והמנכ"ל להשתלט על עורכי הדין שלהם ולעשות את המעשה המתחייב והנכון? או שבית הספר השחר יישאר 'פח הזבל' של משרד החינוך, שהפך אותו ל'עיר מקלט' למנהלת שכשלה בתפקידיה הקודמים?

 

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי kalhh לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

   

One thought on “הטיפשות הביורוקרטית של משרד החינוך…

  1. Pingback: הכל על ביורוקרטיה באתר 'ייצור ידע' | ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *