אלעד רזניק: עוד קצת על תקיפת בתי הזיקוק בא-באקיק

[בתמונה - עשן עולה מעל בתי הזיקוק. קרדיט: Planet Labs Inc/AP]

ביום שבת הוציא מזכיר מדינה האמריקני, מייק פומפאו, הודעה שמאשימה את האיראנים בתקיפת בתי הזיקוק בא-באקיק; פוסלת אפשרות למעורבות חות'ית; ומאשימה את איראן בדיפלומטיה מזויפת:

[לכתבה המלאה באתר רויטרס, לחצו כאן]

פומפאו הוסיף שהאמריקאים רואים באיראנים אחראים לתקיפה ואיראן תישא בתוצאות. לאמריקאים יש מודיעין די טוב על המתרחש באזור. התקיפה האיראנית מהווה מכה קשה לניסיון הפסגה של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, ומהווה עדות לכך שהניסיון האיראני לגרימת כאוס במפרץ ובשווקים העולמיים נמשך וצפוי להימשך גם הלאה.

ארה"ב הודיעה בשבת, שהיא מוכנה לשחרר נפט מהמאגרים האסטרטגיים שלה, בשביל להבטיח שמחיר הנפט העולמי לא יעלה; והניסיון האיראני לגרימת כאוס בשווקים העולמיים ייכשל:

[לכתבה המלאה באתר CNBC, לחצו כאן]

קצת אחרי הודעה האמריקאית, הוציא שר החוץ האיראני זריף הודעה שמכחישה מעורבות איראנית בפעולה החות'ית:

[לכתבה המלאה באתר AP, לחצו כאן]

שברים של שני טילי שיוט איראנים מסוג סומאר (הגרסה המקומית של ה KH55 הרוסי) נמצאו קצת מזרחית למתקני הזיקוק שהותקפו. חוסיין סלאמי מפקד משמרות המהפכה הוציא הודעה, שכלל הבסיסים האמריקאים ונושאות המטוסים המוצבים ברדיוס של 2000 ק"מ סביב איראן, הם מטרה לטילים המדויקים של איראן.

פיטורי בולטון (ראו תמונה משמאל) להערכתי, היו איתות מצידו של דונלד טראמפ על נכונותו להגיע למו"מ עם האיראנים, בהתאם למתווה מקרון. את הסנקציות, ממשל טראמפ לא יכול להסיר, בין השאר כיוון שהוא ייפגע מכך פוליטית בשנת בחירות; אולם את בולטון - שהיה קול מאוד בולט נגד התקפלות בפני האירופאים במבחר נושאים, וביניהם הסכמי סחר - אפשר היה להזיז הצידה.

[תמונתו של ג'ון בולטון משמאל היא נחלת הכלל]

הפיטורים של בולטון עודדו את האיראנים להמשיך בקו האגרסיבי במפרץ. כוח קודס היה צריך להציג הישגים לטובת מאזן הכוחות הפנימי באיראן לאחר כישלונותיו אל מול ישראל; ותקף את החוליה החלשה יותר, ערב הסעודית.

סביר להניח שכבר היום הגיעה משלחת יצוא מכובדת מארה"ב; ושורה של אנשי מקצוע מארה"ב ומישראל יגיעו לערב הסעודית.

בעקבות התקיפה המוצלחת של כוח קודס ושלוחיו סביר להניח שנראה עיבוי כוחות אמריקאי נוסף במפרץ בעיקר של מערכי ההגנה האווירית, אבל לא רק. הכאוס במפרץ וההתנהלות משוחררת הרסן של איראן מקרבים את נקודת האל חזור (Point of no return - PNR) האמריקאית לשימוש בכוח. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *