תקיפה "הדדית"?

 

תקיפת ערן זהבי

[צילום מסך מסרטון ynet המתעד את התקיפה, 3/11/14]

בנובמבר 2014 'פוצץ' הדרבי התל אביבי בכדור רגל. אוהד התפרץ לשטח המגרש ובעט בקשר מכבי תל אביב, ערן זהבי. זה הגיב בדחיפות חזרה וספג כרטיס אדום מידי השופט רועי ריינשרייבר. לטענתו, זהבי נהג שלא כשורה והיה צריך לברוח. המשחק הופסק לעשר דקות כשזהבי סופג חפצים עם ירידתו מכר הדשא. עם חידוש המשחק פרצו אוהדים נוספים והמשחק פוצץ סופית. המשטרה החליטה להציב שמירה של 24 על ערן זהבי ומשפחתו...

אינני אוהד כדור רגל, אבל ההחלטה קוממה אותי. אין מחלוקת שהאוהד פרץ לדשא על מנת לתקוף. אבל, למותקף ולתוקף דין אחד בהיגיון הקולקטיבי המעוות הזה שלנו...

התופעה הזו קיימת בתחומים רבים של חיינו:

  • כשהייתי מפקד משטרה נתקלתי שוב ושוב בנטייה של חוקרים לא להבדיל בין תוקף למותקף, ולפתוח לשניהם תיק בגין מה שכינו "תקיפה הדדית".
  • בבית הספר, כשבני הובהל למיון בעקבות תקיפה של ילד, הוא צוין לשבח ע"י הנהלת בית הספר כיוון שלא החזיר. אני מצידי הבהרתי לו, שאני מצפה ממנו בפעם הבאה שיגיע למיון, להגיע ביחד עם התוקף שיהיה באותו מצב בדיוק... במקרה אחר כשהחזיר, הושעה ביחד עם התוקף (וזכה לגיבוי ולרוב פינוקים ממני, כי הבנתי שעכשיו, כשלמד להחזיר מנה אחת אפיים, יניחו לו לנפשו...)

הגישה הזו הרואה באירוע - שבו התוקף גורר את המותקף לסיטואציה אלימה - "תקיפה הדדית" הוא מפלה ביסודו, כיוון שיסודו במקרים רבים בפרובוקציה. אמנם, טענה לפיה הצד השני תקף קודם אינה מהווה הגנה פלילית ולא תמיד ניתן להחיל "הגנה עצמית", שכן בכדי לחסות תחת "הגנה עצמית" יש לעמוד במס' קריטריונים, כגון: מידיות, נחיצות, סבירות וכדומה. אבל, צריך לזכור שקיימים מקרים רבים שבהם צד אחד יוצר פרובוקציה מתוכננת, שקשה להוכיחה בדיעבד, והצד השני "נופל ברשת" ומסתבך בפלילים. ישנם אף מקרים, בהם צד אחד מתחיל ודווקא נגד הצד השני ש"רק" הגיב, מוגשת תלונה במשטרה ומוגש כתב אישום.

במקרה של זהבי היו מצלמות, עיתונאים וקהל רב, ודומה שכל הקריטריונים ל"הגנה עצמית" הוכחו בזמן אמת, ברגע התקיפה.

טוב לפחות שההיגיון הזה בוטל, לפחות בכדור רגל. חברי בית הדין העליון לכדורגל, השופט אורי גרון, הפרופסור מיגל דויטש והפרקליט אסף הדרי, קבעו כי זהבי נהג כראוי. בהחלטה שניסח דויטש נאמר כי "זהבי נקט פעולות של הגנה עצמית מול מעשה התקיפה... בהימלטות מהמקום גלום היבט שעלול לפגוע בכבודו של הנמלט... שחקן המתגונן מפני תקיפה אינו בגדר משתתף בקטטה." (מרגלית, 2014).

אמן!

מקורות

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *