אלי בר און: הטילים המדויקים כנשק שובר שוויון

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי cvjm-th לאתר Pixabay]

[לאסופת המאמרים באתר בעניין המאבק על השימוש בנשק הלייזר, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על חימוש מדויק לכוחות היבשה, לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

הטילים המדויקים לסוגיהם הם אמצעי לחימה שובר שוויון עבור מדינות חלשות כלכלית וטכנולוגית; זאת, ביחס למעצמות הדמוקרטיות העשירות והטכנולוגיות ובראשם ארה"ב.

שובר שיוויון מסוג אחר - כפי שהוכח לאחרונה - הוא הנשק הגרעיני שבידי צפון קוריאה.

הנשק הגרעיני שפותח שם מבטיח לצפון קוריאה - החלשה מאוד כלכלית ולשליטה קים יונג און - הגנה מפני תקיפה של ארה"ב.

.

[השגת נשק שובר שוויון (במקרה זה - הנשק האטומי) מבטיח לצפון קוריאה - החלשה מאוד כלכלית ולשליטה קים יונג און - הגנה מפני תקיפה של ארה"ב... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Roman Harak לאתר flickr]

נשק שובר שיוויון הוא אמצעי טכנולוגי שנמצא ברשות צד אחד ובאמצעותו ניתן לגרום לצד השני לאבדות כבדות ולנזק בשיעור גדול וכך להשיג יתרון משמעותי שתוצאותיו:

  1. השגת מאזן אימה כאשר כאן הצד שיש לו עדיפות כלכלית וטכנולוגית צבאית אדירה לא מעז לתקוף את הצד ה "חלש" מהפחד שיגרמו לו אבדות כבדות וגם המחיר הכלכלי יהיה גבוה מאוד.
  2. חסינות מתקיפה כאשר הצד ה "חלש" ממשיך לפתח ולהתעצם בכלי נשק שוברי שיוויון נוספים לרבות בנשק גרעיני ובטילים להם היכולת להפציץ באמצעות ראשי קרב גרעיניים.
  3. חסינות מתקיפה כאשר הצד ה "חלש" ממשיך להפעיל טרור בכל האזור וגם משתלט על מדינות אחרות בדרך כלל מדינות חלשות שהיו במחנה המערבי.
  4. סחיטת הטבות כלכליות ומדיניות ממדינות המערב שמעצימות את הצד ה "חלש" ואת תוקפנותו ומחזקות את השליטים הדיקטטורים שלו.

נשמע לכם מוכר?

זה בדיוק המצב הנוכחי של איראן וארגוני הטרור הסרים למרותה ביחס לישראל, ארה"ב ולמדינות המפרץ ובראשם ערב הסעודית.

רקטות כבדות וארוכות טווח ובכמויות גדולות יש לאיראן ולחיזבאללה שנים רבות. הם היו עד לאחרונה נשק סטטיסטי. הסיכוי שלהם לגרום לאבדות כבדות ולנזק משמעותי לישראל ולאחרים היה קטן יחסית. הסיכוי לפגוע ביעד חיוני/אסטרטגי היה זניח.

אבל, כאשר בשנים האחרונות הם החלו לשדרג/להחליף את הרקטות הכבדות בטילים מדויקים הושג שובר השוויון. וכעת, האיראנים וארגוני הטרור שלהם מצהירים: לכם יש חיל אוויר חזק וסף רגישות גבוה לאבדות. לנו - כעת ועוד יותר, בעתיד הקרוב - יש חיל טילים מדויקים חזק וסף רגישות נמוך לאבדות. היכנעו לרצוננו או ש... תשלמו מחירים, שאין לכם את היכולת לשאת.

.

ההתקפה המוצלחת מאוד על בתי הזיקוק הגדולים בעולם בערב הסעודית היא רק הקדימון.

כניעה לאויב אכזר כזה שמטרתו המוצהרת היא חיסול מדינת ישראל והקמת אימפריה פרסית אינה אופציה. הדרך היחידה להתמודד עם נשק שובר שוויון כזה כאשר לא רוצים וגם לא יכולים (מבחינת הקהילה הבינלאומית) להפעיל אמצעים שמשמשים להכחדה המונית היא באמצעות מענה טכנולוגי שמנטרל את העוקץ. במקרה שלנו היכולות של טילים המדויקים שמאיימים על קיומנו וכן על כל המזרח התיכון.

האמצעי היחיד הוא מערך יירוט אקטיבי גדול מבוסס על לייזר רב עוצמה וארוך טווח והוא הסקייגרד.

רכש נוסף של טילי יירוט ופיתוח של "צעצועי" לייזר חשמלי דל עוצמה וקצר טווח לא יועילו כאן. בזבזנו שנים רבות וזה מחדל חמור; כי המידע אודות הטילים המדויקים היה קיים. הזמן דוחק וצריך לפעול; ומיד.

זכרו: האיראנים - שכבר הפעילו ובהצלחה כבירה את האמצעי הזה על ערב הסעודית - לא מתכוונים לעצור כאן!

[לאסופת המאמרים באתר בעניין המאבק על השימוש בנשק הלייזר, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על חימוש מדויק לכוחות היבשה, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *