גרשון הכהן: איומים ביטחוניים חדשים – מציאות ממשית

[מקור התמונה: התקשורת האיראנית]

[גרסה מקוצרת של המאמר ראתה אור לראשונה באתר העיתון 'ישראל היום'. הוא מובא כאן באישורו ובאישור המחבר]

ישראל היום

   

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

גרשון הכהן

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

*  *  *

ראש ממשלה, בנימין נתניהו, דיבר על  איומים חדשים המחייבים מענה בתודעת חירום. הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, אמר דברים דומים. בכל זאת, התריסו 'פרשנים' ואחרים,שאין כל חדש בדברים; וכי מדובר בעיקר  ביצירת חרדה לצרכים פוליטיים.

נכון, כל אחד מהאיומים המתפתחים לכשעצמו אינו חדש. אבל בהצטרפותם יחד - בהכוונת איראן - הולכת ומתהווה מערכת חדשה בפוטנציאל חדש. לא קשה לדמיין תרחיש מלחמה רב זירתי - מצפון ומדרום, מהמעגל הקרוב והרחוק- המגלם את ממדי האתגר החדש. אלא ש'מומחים' ביטחוניים, גם בהיסטוריה של מדינת ישראל, כשלו לא פעם בהעדר דמיון. על כך נהג לומר דוד בן גוריון: "המומחים מומחים למה שהיה לא למה שיהיה."

[לסדרת המאמרים אודות 'מומחים', פרשנים ומאחזי עיניים, לחצו כאן]

[התמונה המקורית של דוד בן גוריון: לע"מ. שם הצלם אינו מופיע]

המערכת החדשה

להיחלשות הדומיננטיות האמריקאית במזרח התיכון השפעות רבות להתהוות המערכת החדשה. מלחמות יכולות לפרוץ מהר יותר, וללא כוח השפעה מרסן, שיביא לסיומן בזמן רצוי. השינוי אינו רק תוצאת השינוי במדיניות הבית הלבן. הוא קשור במידה לא פחותה, גם בשינויים שחלו בשדות הקרב: הופעת אמצעי לחימה מתקדמים, בתפוצה רחבה ובהישג יד לכל דורש, שהביאה לפגיעה קשות בעליונות הכוח הצבאי האמריקאי.

[להרחבת המושג 'התהוות', לחצו כאן]

לאבחנה זו ניתן בשנים האחרונות, ביטוי מקיף בפרסומי משרד ההגנה האמריקאי. הובן להם עד כמה בעידן החדש, טכנולוגיה צבאית מתקדמת הופכת עד מהרה לזמינה בשוק האזרחי. מערכות נשק מתקדמות נעשו זמינות לכולם, ובוודאי לאיראנים. בתקיפה בערב הסעודית על מתקני הנפט, השתתפו לדוגמה, נחילים של טילי שיוט עם מל"טים, מוכוונים על ידי טכנולוגיות מתקדמות של עיבוד מידע - מה שאפשר את ההתגברות על מערכת המכ"ם ואת הדיוק בפגיעות. מל"טים וטילי שיוט נמצאים ומופעלים מכבר בידי החות'ים בתימן ואף מורכבים שם בהדרכה איראנית. מדובר למעשה במאזן כוחות חדש, המעצים את ההשפעה האיראנית: בעיראק, בסוריה בתימן ובלבנון. המגמה מאיימת בטבעה, גם על יציבותה של ירדן .

[בתמונה: התקיפה בסעודיה - נחילים של טילי שיוט עם מל"טים, מוכוונים על ידי טכנולוגיות מתקדמות של עיבוד מידע... התמונה היא צילום מסך]

השלכות לצה"ל

מרכיב נוסף בשינוי המערכתי טמון בהתעצמות הצבאית בחיזבאללה ובחמאס. בהגיון פעולתם הם ממשיכים להיות ארגוני טרור, אלא שהם נעשו מזמן לכוח צבאי סדור ומאורגן. הרמטכ"ל כוכבי מכנה אותם: "צבאות טרור". הם מאורגנים כצבא: בגדודים, בחטיבות, במערכי אש רחבי היקף, נתמכים על ידי מערכי מחקר ופיתוח, רכש והצטיידות ונשלטים על ידי מערכת פיקוד ושליטה מתקדמת. בהכוונה והדרכה איראנית, נמצאות בידיהם גם מערכות נשק מתקדמות כמו מל"טים, ורקטות עם יכולות דיוק משתפרות.

[תמונתו של רב אלוף אביב כוכבי משמאל נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Operationalcow48. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

בהתפתחות מלחמה, השינוי יקבל ביטוי אסטרטגי באתגר הגנת העורף האזרחי. במאמר בלתי מסווג, בביטאון של אגף המבצעים, פרט אלוף פיקוד העורף תמיר ידעי, את מרכיבי האתגר החדש וקבע כי "למרות שמגמות השינוי באיום על העורף ידועות לכולם בפיקוד העורף ובצה"ל, השינוי המצטבר באיום לא הוגדר." במרכיבי האיום המצטרפים יחד לאיום חדש, מנה לא רק את מתקפת האש רחבת ההיקף לשיתוק העורף הישראלי - לפגיעה קשה באזרחים ובמרכזי התשתית הלאומית - אלא גם את המאמץ המתפתח בחיזבאללה וחמאס, להעברת הלחימה לשטח מדינת ישראל בתקיפות רחבות היקף.

בהצטברות האיומים למערכת, ביכולתם להופיע בסנכרון מתואם בעת אחת, משוואת האיומים מתהווה למשהו אחר, לא עוד מאותו דבר: השינוי הכמותי הופך לשינוי איכותי. האתגר מחייב התארגנות חדשה ומתאימה. סדר הכוחות של צה"ל, במערכי הסדיר והמילואים, אינו מספיק למלחמה רב זירתית כוללת; ואינו ערוך למענה מספק בהותרת עתודות למלוא האיומים בהופעתם יחד.

לנוכח האתגר, צה"ל נדרש לתפיסה חדשה, להתארגנות מחודשת, להצטיידות מתאימה. מעל לכל, עם ישראל צריך להתכונן להתמודדות במצבי חירום למול איומים חדשים חסרי תקדים. זו המציאות כהווייתה, לא מניפולציה פוליטית.

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

2 thoughts on “גרשון הכהן: איומים ביטחוניים חדשים – מציאות ממשית

  1. גרשון הכהן צודק.
    אכן, ההתפתחויות הטכנולוגיות משנות את מאזן הכוחות.
    המידע היה קיים אך שילובנשל עיוורון חושים בארה"ב וכאן ונראה כי גם רדיפת בצע עיקרו את השכל הישר.
    אכתוב פוסט מפורט בנושא.

  2. נחילים של טילים ונשק מדוייק חייבים ליצור שינוי בתפיסת המיגון והשימוש בתת הקרקע בכל בניית מבנים ותשתיות ,כחלק מהפתרון .
    https://www.facebook.com/groups/433488936757690/

    https://www.xn--7dbl2a.com/2019/10/11/%d7%99%d7%94%d7%95%d7%93%d7%94-%d7%9b%d7%a4%d7%99%d7%a8-%d7%a9%d7%93%d7%94-%d7%94%d7%a7%d7%a8%d7%91-%d7%94%d7%9e%d7%95%d7%93%d7%a8%d7%a0%d7%99-%d7%95%d7%94%d7%aa%d7%95%d7%95%d7%9a-%d7%94%d7%aa%d7%aa/#sthash.rS3sdm1G.dpbs

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *