אלי בר און: יירוט של רקטות, טילים, פצמ"רים, מזל"טים ומעופפים אחרים

[בתמונה: תרחיש יירוט טיל באמצעות נאוטילוס. באדיבות חברת נורתרופ גרומן]

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מטוסים ללא טייס, והשפעותיהם, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מערכות יירוט והגנה, לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

מאחר ואנשים שואלים שאלות - בנושאי יירוט של רקטות, טילים, פצמ"רים, מזל"טים ומעופפים אחרים - אשתדל להשיב כמיטב ידיעתי:

1, מה הוא שיא הגובה של טיל שמשוגר מאיראן למדינת ישראל?

כאשר מדובר בטיל בליסטי, יש קשר מובהק בין המרחק שהטיל נדרש לעבור, כדי להגיע למטרתו; לגובה מעל כדור הארץ, שהטיל חייב להגיע איליו. זאת כדי שהטיל יצליח לעבור את המרחק הנדרש, בטרם יתנפץ על האדמה.

להערכתי - וזאת ללא חישוב מדויק; ובהתחשב במרחק שבין ישראל לאיראן שהוא כ- 1500 עד 2000 ק"מ - שיא הגובה יהיה כ- 500 עד 600 ק"מ.

2, האם טיל שאינו קונבנציונלי יתפוצץ ויסכן את הסביבה והמשגר, גם אם ייורט בגובה רב? להערכתי, השואל התכוון לטיל גרעיני; אבל אני מוסיף, שגם טיל נושא רש"ק כימי או ביולוגי מוגדר כטיל לא קונבנציונלי.

  • כאשר הרש"ק הוא כימי או ביולוגי, אזי התוכן יתפזר באטמוספרה בגובה רב, ולא יזיק לאיש.
  • כאשר הרש"ק הוא גרעיני - וללא כניסה לפירוט על גבהים ותזמון של פיצוץ גרעיני - להערכתי, כל פגיעה בטיל התוקף תמנע לחלוטין כל יכולת של פיצוץ גרעיני.

אגב הפצצות הגרעיניות שהופעלו על הירושימה ונגסאקי שביפן במלחמת העולם השנייה, התפוצצו בגובה נמוך של כ- 400 מטר מעל הקרקע; ולהערכתי, המצב הזה - ולמרות שחלפו קרוב ל- 75 שנים - לא השתנה.

[בתמונה: פטרייה אטומית שנוצרה מעל העיר נגסאקי (מימין) ומעל העיר הירושימה (משמאל) זמן קצר לאחר הטלת פצצת האטום עליהן. התמונה היא נחלת הכלל]

3, מהו שיא הגובה בו הלייזר יירט טילים?

הלייזר הכימי רב העוצמה הוא הסקייגארד יוכל ליירט מטרות אלכסונית מהמשגר, כפי שמתבצעים מרבית היירוטים גם בגובה של כ- 10 ק"מ, שזה אומר מרחק קרקעי של כ- 10 ק"מ מהמשגר; וזה הנתון החשוב ביותר לגבי שטח מאוכלס מוגן, גדול ככול שניתן.

הלייזר המוצק החשמלי שעדיין בפיתוח בארה"ב צפוי - אם ישלים בהצלחה את הפיתוח וזה כלל לא בטוח - ליירט רק מטרות קלות ואטיות; וזאת רק בגובה של כ- 1.6 ק"מ. מעשית ובגלל עוצמתו הנמוכה הלייזר הזה יהיה חסר ערך בתחום ההגנה על ערים וישובים.

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מטוסים ללא טייס, והשפעותיהם, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מערכות יירוט והגנה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *