יצחק אדיג'ס: הגיע הזמן לאנרגיה נשית!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי FotografieLink לאתר Pixabay]

[למאמר המקורי של פרופ' יצחק אדיג'ס (באנגלית) בבלוג שלו, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על ניהול נשי באתר ייצור ידע, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מודל PAEI, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 6 ביוני 2021

פרופ' יצחק אדיג'ס הוא מהחשובים במומחי הארגון של סוף המאה העשרים ותחילת המאה העשרים ואחת, וזהו הבלוג האישי שלו, המתורגם לעברית.

[בתמונה משמאל; יצחק אדיג'ס, צלם לא ידוע, מתוך אתר VK)

*  *  *

בדברי על 'אנרגיה נשית' ו'אנרגיה גברית, אינני מתכוון לבידול מיני. אני מתמקד בהבדל באנרגיה ובסגנון, בעיקר בין מנהלים למנהלות.

אנרגיה גברית היא ליניארית, ממוקדת ומכוונת משימות. עם אנרגיה גברית, כמה שיותר, יותר טוב; כלומר, הכמות משקפת את האיכות. אם נתרגם זאת למונחי מודל PAEI (ראו למטה), סגנון האנרגיה הגברית הוא יותר (PA) מאשר (I). אנרגיה גברית באה לידי ביטוי בשליטה ובבקרה; היא רגישה מאוד להיררכיה, ולכן מיליטריסטית בסגנון הניהול שלה.

אנרגיה נשית היא שונה. היא מכוונת רשת; מתייחסת לכמה שיותר אנשים. בעלי אנרגיה נשית אוהבים להתכנס ולדבר ולהתייחס, משהו שבעלי אנרגיה גברית מחשיבים כבזבוז זמן.

[להרחבת המושג 'ליניאריות', לחצו כאן] [להרחבת המושג 'רשת', לחצו כאן]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

מנהלות, מנהלים ותהליכי קבלת החלטות 

אנו מגדירים שמונה שלבים מומלצים בתהליך קבלת ההחלטות אידאלי:
  1. הקפאת מצב (Defreeze): לעצור ולהירגע, כדי שניתן יהיה להתמקד במשימה שלפנינו.
  2. צבירת מידע (Accumulate): איסוף המידע הרלוונטי להחלטה שתתקבל וחיבורו יחד.
  3. חיפוש כיוון (Deliberate): ניתוח המידע שנצבר וזיהוי דפוסים בתוכו.
  4. דגירה (Incubation): הצעד שבו מקבל ההחלטות מרחיק את עצמו מהמידע...
  5. כל זה, כדי לתפוס את התמונה הגדולה יותר, ולקבל הארה (illumination).
  6. ביצוע התאמות (Accommodation): פה מתעוררות שאלות, ספקות וחילוקי דעות.
  7. סיום (Finalization): קבלת החלטה סופית.
  8. חיזוק (Reinforcement): בקשת היזון חוזר לגבי טיב ההחלטה וקבלתו.

[לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן] [להרחבת המושג, 'מידע', לחצו כאן] [להרחבת המושג: משוב - היזון חוזר, לחצו כאן]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

גברים ונשים הם בעלי כישורים שונים ביכולת לקיים כל אחד מהשלבים הללו: 

  • תהליך קבלת ההחלטות של בעלי האנרגיה הנשית בנוי לבצע באפקטיביות את השלבים הבאים: (1) הקפאת מצב; (2) צבירת מידע; (3) חיפוש כיוון; (5) ביצוע התאמות; ו- (6) חיזוק.
  • לעומת זאת, בעלי אנרגיה גברית הם רואים בשלבי הקיצון (1) הקפאת מצב; ו- (7) חיזוק, בזבוז זמן. הם מתחילים את תהליך קבלת ההחלטות שלהם ב- (2) צבירת מידע, ואז הם קופצים ישר ל'הארה', ללא דגירה ; עם מינימום התלבטויות והיזון חוזר.

[להרחבת המושג 'אפקטיביות', לחצו כאן]

מודל PAEI של יצחק אדיג'ס מציב ארבע סגנונות ניהול שאדיג'ס מכנה: 'סגנונות PAEI'. להרחבה בסוגיה זו לחצו כאן:

[הכרזה: ייצור ידע]

בעידן המודרני, האנרגיה הנשית עולה בחשיבותה ואילו האנרגיה הגברית מאבדת את עמדת הדומיננטיות, שהיא מחזיקה במשך מאות שנים. למה?

עד למהפכת האינטרנט, הסביבה הכלכלית בעולם הוגדרה על ידי חקלאות ו / או ייצור. חקלאות וייצור תומכים בצורות מנהיגות היררכיות, סמכותיות (PA).

כל זה השתנה עם הופעת האינטרנט ומהפכת המידע. מהפכת האינטרנט אפשרה, למשל, יצירה וצמיחה של רשתות חברתיות כמו פייסבוק ולינקדאין. מה משמעותן של אותן רשתות חברתיות, אם לא מפגש עולמי אחד גדול? רשתות חברתיות אינן עוסקות בפיקוד ובקרה; אלא במה שמכונה 'יחד'; ובשיתוף מידע.

ככל שארגונים הופכים גדולים ומורכבים יותר, הפיקוד והשליטה אינם מאבדים אפקטיביות. שמירה על ארגונים בריאים וגדולים יותר ויותר מחייבת קשרי רשת, קבלת החלטות משתתפות ורגישות לאחרים (במיוחד אם מדובר בבני דור ה- Y ודור ה- Z).

[הכרזה: ייצור ידע]

מה שארגונים צריכים כעת הוא קבלת ההחלטות משתתפות, גישה המתאימה באופן מושלם לבעלי אנרגיה נשית וקשה להסתגלות, לאנשים עם אנרגיה גברית.

הסביבה הארגונית שלנו הופכת להיות יותר ויותר מוכוונת (I). מי שאין לו (I), מפסיד הזדמנויות לקידום. אין פלא, שבראש רבות מהחברות הגדולות בארצות הברית, עומדות נשים.

מתודולוגיית אדיג'ס מלמדת כיצד לקבל ההחלטות בצורה מבנית ומשתפת, שלוקחת בחשבון את האינטרסים של האחרים. על כן, היא פופולרית בקרב בעלי אנרגיה נשית ונדחית, לעיתים קרובות, על ידי בעלי אנרגיה גברית. אבל, כאמור, ההובלה באנרגיה נשית היא העתיד. חקלאות וייצור אולי הגדירו את העבר, אך שיתוף, אחסון ושימוש במידע יגדירו את העתיד!

[להרחבה על דור ה- Y בשוק העבודה, לחצו כאן] [להרחבה על דור ה- Z בשוק העבודה, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *