יצחק אדיג'ס: העתיד שייך לנשים!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי FotografieLink לאתר Pixabay]

[למאמר המקורי של פרופ' יצחק אדיג'ס (באנגלית) בבלוג שלו, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על ניהול נשי באתר ייצור ידע, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב-7 במרץ 2020

פרופ' יצחק אדיג'ס הוא מהחשובים במומחי הארגון של סוף המאה העשרים ותחילת המאה העשרים ואחת, וזהו הבלוג האישי שלו, המתורגם לעברית.

[בתמונה משמאל; יצחק אדיג'ס, צלם לא ידוע, מתוך אתר VK)

*  *  *

אנו עוברים מהפך גדול כציביליזציה, המהווה רצף בסדרה ארוכה של מהפכים שחווה עולמנו:

  • בתחילה, היינו חברה נוודית.
  • כשהתמקמנו במקומות יישוב קבועים, הפכנו לחברה חקלאית.
  • אחר כך לחברה תעשייתית.
  • כעת, אנו נמצאים בעיצומה של מה שמכונה מהפיכת המידע או חברת המידע.
  • ואנו כבר בדרך אל מהפך מהיר נוסף, שאותו אכנה: חברת ההחלפה האנושית או הבינה המלאכותית.

מה קרה במהלך המעברים הללו?

בחברות הנוודיות, החקלאיות והתעשייתיות, הכוח מילא תפקיד חשוב: כמות האדמות או המשאבים הפיזיים, שהחזיקה מדינה, קבעו את עושרה. כוח, נכסים חומריים ושרירים מילאו תפקיד עיקרי בהצלחתה.

 במעבר מחברה חקלאית לתעשייתית, עם מיסוד מערכת קו הייצור, המוח נכנס לפעולה והשרירים איבדו חלק משמעותי מחשיבותם. בחברת המידע המוח כבר הפך לגורם העיקרי להצלחה; והשרירים 'עברו למושב האחורי'. כך לדוגמה:

  • המלון הגדול בעולם אינו בעצם מלון הוא מכיל רק מידע: כוונתי ל- Airbnb.
  • בחברת המוניות הגדולה בעולם אין מוניות. רק מידע בלבד. כוונתי ל- Uber ול- Lyft.
  • מה כוחה של אמזון? של פייסבוק? מידע ומוח.

[בתמונה: Airbnb - המלון הגדול בעולם אינו בעצם מלון הוא מכיל רק מידע... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי InstagramFOTOGRAFIN לאתר Pixabay]

מי שלא ביצע את המעבר מהשרירים למוח שילם מחירים: כך לדוגמה, לקח ל- IBM זמן רב לעבור מעסקי החומרה - משמע, השרירים - לעסקי התוכנה - משמע, המוח...

בחברת הבינה המלאכותית החדשה, הרובוטיקה תחליף את השרירים; והבינה המלאכותית תחליף את המוח. מהו המהפך הבא? לדעתי,  הלב...

'עידן הלב'...

בעידן הלב, חברות יצליחו אם יעסיקו את הלב. זה יהיה היתרון התחרותי שלהם על פני חברות עם בינה מלאכותית בלבד. לא רובוטים ולא בינה מלאכותית יכולים להחליף את הלב. ומה המשמעות של עיסוק הלב? כמה אתה אוהב את הלקוחות שלך; כמה אתה משרת אותם; כמה אכפת לך מהם באמת; האם אתה באמת מטפל בעובדים שלך; ואפילו בספקים שלך... והאם אכפת לך מהקהילה שלך!

על המסעדה שאני אוהב יש שלט גדול על הקיר האומר: "אנחנו לא נאכיל אתכם שום אוכל שלא היינו נותנים לילדים שלנו." ובכן, אם הבעלים אוהב אותי, באותה מידה שאתה אוהב את ילדיו, אני הלקוח שלו לכל החיים!

עתיד המנהיגות הוא זה שמשתמש בלב בנוסף למוח. בעתיד, מנהיגות צריכה להתחיל להרגיש כלפי לקוחות, להתחיל להרגיש כלפי עובדים. חשיבות עליונה לאיכות השירות מהלב, שלא מחושבת רק לצורך החזר ההשקעה.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי 95C לאתר Pixabay]

 כיצד ניתן לעשות זאת?

כשאנחנו חושבים, אנחנו לא בהכרח מרגישים. אנחנו פשוט חושבים. כשאנו נותנים עדיפות ללבנו, אנו מרגישים. מי שמבקש לשרת טוב יותר את לקוחותיו, את עובדיו ואת הספקים שלו, צריך, לא רק לחשוב עליהם; אלא להרגיש עבורם. 

זה לא אומר שצריך להפסיק לחשוב לגמרי. הסוד הוא לא לעסוק את הלב והמוח בו זמנית. חשיבה מדכאת את התחושה; וכשאנחנו מרגישים, איננו יכולים לחשוב באותו זמן. מחשבות מעיבות על הרגשות שלנו. הרצף שאני ממליץ עליו הוא, תחילה להרגיש. ברגע שאנו מבינים מהם תחושותינו, צריך להתחיל לחשוב. מה ההיגיון אומר לנו? מה הקשר בין העלות לערך? באופן מסוים אנחנו מאתגרים את רגשותינו. כשאנו מסיימים לחשוב ומגיעים למסקנות, כדאי לחזור לרגשותינו ולבחון, האם אנחנו עדיין מרגישים טוב עם המסקנות הקודמות שלנו.

המוח מתמקד במה שיש ובמה שצריך להיות. הלב מתמקד במה שאנחנו רוצים. אז כדאי להתחיל עם מה שאנחנו רוצים; ואז, לאתגר את מה שאנחנו רוצים על ידי כך נשאל, האם עלינו לרצות את ליבנו; והאם זה תואם את המציאות; משמע, את מה שיש. אם עברנו את מבחן המציאות, כדאי לחזור להתחלה: האם אנחנו עדיין רוצים את זה?

כאשר המחשבות שלנו מיושרות עם רגשותינו, קיבלנו החלטה שניתן לסמוך עליה.

העתיד שייך לנשים

השינויים בין המוח ללב משפיעים על הדרך שבה אנו מנהלים, משרתים ומחנכים. יש להם גם השלכות על זהות המין הדומיננטי, שיוביל בעתיד.

[בתמונה: לשינויים יש השלכות על זהות המין הדומיננטי, שיוביל בעתיד. תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Pexels לאתר Pixabay]

אנו עוברים מעולם גברי - הנשען על כוח - לעולם נשי הנשען על רגשות; והשינוי מתבטא באופנים רבים. אנו נעים ונעבור לעבר עולם של מנהיגות נשית.

 המגמה לאנרגיה נשית כבר החלה מכיוון שבחלק מהתאגידים הגדולים בעולם יש נשים בראש. מגמה זו רק תמשיך להתחזק

[למאמר המקורי של פרופ' יצחק אדיג'ס (באנגלית) בבלוג שלו, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על ניהול נשי באתר ייצור ידע, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *