עודד עמיחי: לייזר בעזה – תעודת עניות לתעשיות הביטחוניות!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Zichrini לאתר Pixabay]

ד"ר עודד עמיחי הוא יו"ר העמותה 'מגן לעורף', מומחה למערכות לייזר ויועץ לפיתוח עסקי בתחומי הלייזר והאלקטרו-אופטיקה. יזם וניהל ברפא"ל בשנות ה-70 פרויקט חדשני ומקורי בלייזר רב עוצמה. היה מיוזמי פרויקט "נאוטילוס" בראשית שנות ה-90.

*  *  *

לאחרונה התבשרנו כי המשטרה פיתחה מערכת הגנה מבוססת לייזר, המיועדת לסיכול בלוני תבערה ורחפנים המשוגרים מרצועת עזה לעבר ישראל (סבן, 2019).

מדובר במערכת לייזר המכונה "להב אור", שהוכיחה יכולת מעבדתית לפוצץ באוויר בלונים ורחפנים. על פי הכתבה, איום הבלונים והעפיפונים מרצועת עזה, שגרמו להצתות ביישובי הדרום, וכן הרחפנים עם יכולת נשיאת מטענים ואמצעי חבלה אחרים, הובילו את משמר הגבול ומחלקת פיתוח האמצעים של המשטרה - בשיתוף פעולה עם חברת אופטידפנס - לפתח את המערכת הזאת. לאחרונה היא הוכיחה יכולת מבצעית ליירוט (סבן, 2019).

את הפתרון הטכנולוגי הציעו שלושה מומחים מתחום האלקטרו־אופטיקה והלייזר; ובסיוע מחלקת הפיתוח הטכנולוגי (מפא"ט) של המשטרה, נבנה בתוך שמונה ימים מדגים טכנולוגי. בהמשך נרתמו לסייע גם מחלקת פיתוח תשתיות (מפא"ת) של צה"ל, החטיבה הטכנולוגית (חט"ל) של הצבא ומשקיעים פרטיים (סבן, 2019).

[לכתבה המלאה של איציק סבן ב'ישראל היום', לחצו כאן]

למה רק עכשיו? ולמה לא התעשיות הביטחוניות לפני שנתיים?

אני לא יודע אם הידיעה נכונה. אני מניח שכן... הרי אמרתי מזמן, שהפתרון מונח בפתח: רכישת לייזר קיים של 2 ק"ו וחיבורו למערכת איכון קיימת.

זאת תעודת עניות לתעשיות הביטחוניות ומקום לתהייה, הכיצד 3 אנשים, ללא תשתית תעשייתית, עשו בזמן קצר, את מה שכל התעשיות המפוארות כשלו?

קשה להניח, שבתעשיות הביטחוניות לא ידעו כי זו הדרך. אבל הן כשלו, ובמשך כשנתיים אף אחת מהן לא הצליחה לעשות את מה שעשו קומץ מומחים, בתקציב צנוע וללא תשתית תעשייתית. הכיצד? מערכת הביטחון, לא רצתה בכלל להשתמש בלייזר מתוך עיקרון לא מובן ולא רציונלי. הרי עד לפני שנה, 'כשירד האסימון' למקבלי ההחלטות, אסור בכלל היה להזכיר את המילה 'לייזר'... האם מישהו חשש שאחרי שהמערכת תתגלה כאפקטיבית, יתחילו לשאול שאלות מיותרות?

לשם מה נשרפו לשווא עשרות אלפי דונמים; ובוזבזה עבודה קשה של כבאים ומתנדבים; ומיליוני שקלים ששולמו לפיצויים, כשניתן היה לפתור זאת כבר מזמן? 

והתהייה גוברת:

אם התעשיות הללו, עם תקציבים שמנים, וכוח אדם בשפע, לא יודעים לשרוף בלונים, הכיצד הם יתמודדו עם טילים, רקטות ופצמ"רים?

מדאיג מאד!

מקורות והעשרה

One thought on “עודד עמיחי: לייזר בעזה – תעודת עניות לתעשיות הביטחוניות!

  1. אוזלת יד של המערכת אנו בלבנון היינו יצירתיים ויצרנו יש מאין והמבין יבין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *