הרן פינשטין: בית משפט במבחן נתניהו

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי succo לאתר Pixabay]

הרן פינשטין הוא שופט בדימוס. משנת 1991 הוא מרצה בחוג לקרימינולוגיה באוניברסיטת בר אילן. מחבר הספר "הגמילה מהגלימה. מרשימותיו של שופט בעיר שדה".

*  *  *

ביום שלישי הקרוב אמור בג"ץ לדון בעתירה של 'יפי נפש' שונים, המבקשים מבית המשפט, בהרכב שלושה שופטים, להחליט כי בנימין נתניהו אינו כשיר להיות מועמד לראשות הממשלה.

לו ישבתי בהרכב זה, הייתי דוחה את העתירה במספר שורות, ומסתמך על הטעונים הבאים:

בית המשפט נוהג להשתמש, לא פעם, במבחן הידוע כטובת הציבור או טובת העם. את האמרה הזו הזו טבע לראשונה הנואם קיקרו ברומי העתיקה ולשונה במקור הוא: Salus populi suprema lex esto Salus Populi בעברית: "תהי נא טובת העם עליונה על כל החוקים".

בית המשפט העליון בישראל השתמש בביטוי זה במשפטו של הצורר הנאצי א' ימ"ש , בנמקו את עדיפות החוק הפנימי הישראלי על פני המשפט הבינלאומי [ע"פ 336/31 פד"י טז בעמוד 2042].

[תמונתו של קיקרו היא נחלת הכלל]

פסילת נתניהו על ידי שלושה שופטים - לפני קיום המשפט נגדו - תהא משום פגיעה בציבור גדול מאד של אזרחי ישראל; וטובת העם מחייבת על כן כי בית המשפט ימשוך ידו מנושא זה. החלטה אחרת תעורר סערה שמדינת ישראל טרם צפתה בה. בוודאי שלא לכך התכוון המחוקק כאשר העניק סמכויות מוגבלות לבג"ץ, ופסילת מועמד לראשות ממשלה אינה אחת מהן.

הייתי גם מוסיף בהחלטתי אמרה לטינית נוספת : Vox Populi Vox Dei. ובעברית: "קול המון העם - קול אלוהים" או - "קול המון כקול שדי".

אבל, כידוע איני יושב בירושלים אלא בעיר רחובות, אשר "צדקנים" בישראל טרם דרשו החזרת אדמותיה [דוראן] לידי נכרים.

שבוע טוב וחג שמח לעם ישראל ולנאמניו.

2 thoughts on “הרן פינשטין: בית משפט במבחן נתניהו

  1. באמירה "יפי נפש" קלקלת את כל הטיעונים שלך. חבל. לולא היו יפי נפש כאלה, היה המאבק בשחיתות נפגע אנושות. וזה ללא קשר לויכוח אם בית המשפט צריך להתערב במקרה זה או לא.

    • נצ"מ בדימ' מאיר גלבוע, אתה בעל אג'נדה שידועה לכל (או למי שיודע ומכיר אותך) אז טול קורה מבין עינך ואל תבקר את כב' השופט הרן פיינשטיין שחושב קצת אחרת ממך וזה ללא קשר לויכוח אם בית המשפט צריך להתערב במקרה זה או לא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *