אלי בר און: אסור להתבשם מההצלחה!

[בתמונה: חיסול קאסם סולימני - לא כדאי להתבשם מההצלחה... התמונה ממקורות עיראקיים. לחצו כאן]

[לאוסף המאמרים על סיכולים ממוקדים והשלכותיהם, לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

רבותי כדאי לא לאבד כיוון, לא להתבשם מההצלחה.

קאסם סולימני "ראש הנחש" גדול מפקדי הטרור של 20 השנים האחרונות, אדם שעל ידיו דם של אלפי אנשים חפים מפשע אמנם חוסל; אבל, איום הרקטות והטילים עדיין כאן ובגדול. איום הטילים הזה צפוי להמשיך ולהישאר האיום הביטחוני הגדול מכולם עוד עשרות שנים.

איום הטילים הנ"ל צפוי, בשנים הקרובות, להתעצם פי כמה בעיקר מהבחינה האיכותית.

כבר כעת יש להם לאיראנים ולמליציות שבשליטתם מספיק רקטות וטילים ומכל הסוגים. 150 אלף? 200 אלף? מי סופר? נסאראללה מכבר הצהיר "אין לי מקום במחסנים"...

[בתמונה: נסראללה דובר אמת! התמונה היא צילום מסך]

התהליך שמתבצע בזמן האחרון - וצפוי שיתבצע גם ללא קאסם סולימני, שלא עמד בראש המערך הטכנולוגי באיראן - הוא מעבר מהיר מכמות גדולה לאיכות מרשימה; ועדיין בכמות אדירה. התהליך הזה אם יימשך, צפוי שיכפיל בתוך שנים בודדות את עוצמת החיזבאללה ואיראן, עוצמה שמיועדת להפעלה נגדנו.

להלן תיאור כללי של תהליך ההתעצמות הנוכחי:

1, מעבר לשימוש ברקטות כבדות מאוד (ראשי קרב עד 300 ק"ג) קצרות טווח שהממד לא מגן בפניהם. כאן הם מעצימים פי כמה את הסיכון לישובים הסמוכים לגבולות הלבנון ועזה.

2, שידרוג הרקטות ה"טיפשות" הכבדות מאוד וארוכות הטווח. כאן משקל ראש הנפץ הוא כ 600 ק"ג והם מסוגלות במקרה של פגיעה ישירה להחריב כל מבנה. שדרוג הרקטות הכבדות מסוג זלזל 2 לטילי זלזל מדויקים שמסוגלים בוודאות לפגוע בכל מבנה מטרה חשוב. התהליך הזה זול, מהיר והוא גורם הסיכון הגדול מכולם.

מדוע? כי נראה שברשות החיזבאללה אלפי רקטות זלזל. טווח הזלזל בין אם זו רקטה לא מדויקת או טיל מדויק? עד גוש דן רבתי. בנוסף, את הטיל המדויק - שהוא טיל קטלני - חייבים ליירט. הוא לא צפוי לפגוע ה "שטחים פתוחים".

3, הצבת מאות טילים מדויקים כבדים מסוג זולפיקר בעיראק כאשר המטרה ישראל. כאן הטווח הוא כ 700 ק"מ והם מכסים כל נקודה בארץ, משקל ראש הנפץ הוא כ 700 ק"ג.

4, שדרוג טילי פתאח 110, הטילים הכבדים של החיזבאללה, טילים להם ראש נפץ במשקל 600 ק"ג וטווח שמגיע גם לדרום. שדרוג הטילים הישנים שהדיוק שלהם הוא ברמת הפגיעה באזור הכללי של המטרה לדיוק מוחלט ברמת הפגיעה במבנה מטרה מוגדר.

[המקור: התקשורת האיראנית]

5, התעצמות בטילי שיוט מדויקים, מנמיכי טוס; ולכן קשה מאוד ליירט אותם. לטילי השיוט החדישים טווחים של כ 2000 ק"מ ויותר וגם הם נושאים ראשי קרב של מאות ק"ג.

יש עוד נושאי התעצמות רבים נוספים אך זו ההתעצמות העיקרית והמסוכנת של האויב. התעצמות המסוכנת לעורף, למרכזי האוכלוסייה שלנו ולמתקנים החיוניים היא בתחום הנ"ל.

בנוסף, האויב כמו גם שאר מפתחי ויצרני הטילים בעולם - שמודעים ליתרונות האדירים של הטילים המדויקים - שוקדים כעת על פיתוח טילים משוכללים יותר. טילים מהירים יותר, טילים המכונים היפרסונים; שגם מתמרנים במהלך טיסתם למטרה ושאותם עקרונית לא ניתן ליירט באמצעות טילים נגד טילים. זה אמצעי התקיפה המושלם.

אז מה צריך לעשות?

להפסיק להתבטל ולבזבז את הזמן. לדרוש מהמנהיגים שלנו לנצל את התקופה הנוכחית תקופת הנשיא דונלד טראמפ. תקופה שבה מנהיג ארה"ב והעולם החופשי הוא אדם חזק ולא צפוי בעוצמת תגובותיו. צריך להתעצם במערכות ההגנה היחידות שיהיו מסוגלות להתמודד וליירט את הסיכון האיום הנ"ל ביעילות רבה ובעלות נמוכה.

לא תמיד יהיה לנו מזל כזה, סביר מאוד שיהיו לארה"ב כפי שהיו בעבר גם מנהיגים חלשים יותר או כאלה שיש להם אידאולוגיה שאינה רואה בהגנה על מדינת ישראל אינטרס אמריקאי חשוב. אז, סביר שהאויב ינצל את הזדמנות ויתקוף.

הפתרון הוא הכנסה לשימוש נרחב של מערכות לייזר כימי רב עוצמה. רק מערכות מטיפוס סקייגארד - מערכות שהוצעו לנו לפני 13 שנים:

כאשר האויב יבין כי לא יוכל לנצח - או לגרום לנו לאסון כבד באמצעות רבבות הטילים שלו - הוא יזנח את הדרך הזו. דרך שעד היום, מבחינתם, היא זו שאחראית להישגים הגדולים שלהם.

אני חוזר: לא קאסם סולימני המוכשר והאכזר - שטוב שחוסל - ולא המליציות הם מקור העוצמה האיראנית. עוצמתם של איראן והמליציות השיעיות מושגת באמצעות השימוש שהם עושים באיום - ולעיתים בהפעלה - של רקטות ובקרוב טילים. אם נצטייד במענה יעיל וזול לאיום הזה, הם יחזרו לגודלם הטבעי; ויתכן, מי יודע, אולי ישנו את דרכם.

.

[לאוסף המאמרים על סיכולים ממוקדים והשלכותיהם, לחצו כאן]

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *