מאיר גלבוע: השחיתות הפוליטית עולה, אך הממשלה ממשיכה בשלה

[בתמונה: לא קונספירציה ולא ברווזים... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי johnhain לאתר Pixabay]

[לריכוז המאמרים על על שחיתות שלטונית ואחרת, לחצו כאן]

מאיר גלבוע 2

ד"ר מאיר גלבוע הוא קרימינולוג ישראלי וניצב משנה (בדימוס), שכיהן כסגן ראש היחידה הארצית לחקירות פשעים במשטרת ישראל.

לאחר פרישתו מהמשטרה, עמד בראש מחלקת החקירות ברשות ההגבלים העסקיים.

לאחר מכן שימש יועץ מיוחד לענייני שחיתות למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס.

*  *  *

כבר אי אפשר יותר לומר שאנו "וילה בג'ונגל", לפחות לא בתחום השחיתות. מדינות באזורנו, קטאר ואיחוד האמירויות, נתפסות כפחות מושחתות מישראל. מדינות נוספות, שדורגו בעבר כמושחתות, "מאיימות" להתנקות משחיתות ולהפוך לנקיות יותר.

כך, עולה ממדד השחיתות הנתפסת שפורסם לאחרונה. מזה מספר שנים, מדשדשת ישראל סביב ציון 60 (בסולם של 100-0, ככל שהציון גבוה יותר, המדינה נתפסת כפחות מושחתת); וכיום, היא מצויה במקום ה- 35 (ככל שהמקום נמוך יותר, המדינה נתפסת כמושחתת יותר).

לפני כשני עשורים ציונה של ישראל היה מעל 7; והיא הייתה במקום ה- 18. אפשר, כמובן, להתנחם, שלפי מדד השחיתות ב - 2019 מסתמנת מגמת ירידה משמעותית גם במיקומה של ארה"ב. בשנת 2017, דורגה במקום ה-16 עם הציון 75; בשנת 2018 דורגה במקום ה-22 עם הציון 71; והשנה, ירדה למקום ה-23 עם ציון 69.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]

אפשר גם למצוא נחמה בכך, שמקומנו גבוה יחסית לשאר 180 המדינות, שבהן נמדדה השחיתות. אך, זו אפילו לא נחמת טיפשים, אלא אם אנו רוצים להידמות לרוסיה, לטורקיה, ברזיל, הונגריה, ולמספר מדינות שכנות כגון מצרים, סוריה, לבנון או סוריה. ישראל מצויה בתחתית המדינות המערביות הדמוקרטיות. למרבה הפליאה, חלק מראשי מדינות אלו, כמו רוסיה, ברזיל והונגריה וכמובן גם ארצות הברית, נחשבים כידידים טובים של ראש הממשלה שלנו; ובעניין זה, ראוי לחזור למאמר חז"ל: "אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה".

ביקורת שכיחה על מדד השחיתות היא שמדובר במדד סובייקטיבי. היה טעם בביקורת זו, לו התמונה הייתה שונה במדדים אחרים, כמו המדד של הבנק העולמי לאיכות השלטון ולמאבק בשחיתות, המדד של שחיתות בעסקים (Trace Matrix) או לפי מדד החופש הכלכלי של Heritage Foundation; שגם לפיהם, ישראל מצויה אחרי מדינות דמוקרטיות רבות, שבחברתן אנו רוצים להיות.

אמנם, המשטרה מנהלת חקירות רבות בחשדות לשחיתות בכלל ולשחיתות פוליטית בפרט; ובדרך כלל, עושה זאת בנחישות ובמקצועיות מסוימת; אך מופעי שחיתות אלו הם רק קצה הקרחון. מדרך הטבע, הרף הפלילי להוכחת שחיתות הוא גבוה מאד – מעבר לספק סביר, ולכן, קשה להוכחה (וטוב שכך). מתחתיו מצויים מעשי שחיתות רבים, הכוללים ניגודי עניינים, מינויים לא תקינים, קבלת החלטות לפי טובתם האישית במקום טובת המדינה, התנכלות לחושפי שחיתויות או שימוש לרעה בכספי ציבור. מעשים אלו, שחומרתם גבוהה, מנוגדים למינהל תקין, אף כי אינם עולים כדי עבירות פליליות; או שהמשטרה כשלה באיסוף הראיות להוכחתן. בכל אלו אין גוף שמטפל, בעיקר מאחר שהממשלה אינה חפצה להיאבק בהם. נהפוך הוא, לעתים נראה שהממשלה נלחמת באלו הנאבקים בשחיתות ובכך מעודדת שחיתות. כך, פוליטיקאים ואישי ציבור אחרים, המבצעים מעשים כאלה, אינם נענשים עליהם; ולכן לומדים, שניתן להיות מושחת ואף כדאי להיות כזה.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Kasman לאתר Pixabay]

מכאן, הדרך לשחיתות חמורה – קצרה.

[לריכוז המאמרים על על שחיתות שלטונית ואחרת, לחצו כאן]

         

3 thoughts on “מאיר גלבוע: השחיתות הפוליטית עולה, אך הממשלה ממשיכה בשלה

  1. לא כולם יודעים כיצד מעניקים לכול מדינה ציון בנושא כמו שחיתות באיזה דרוג בין לאומי המתפרסם עי ארגון כזה או אחר.
    בתחום ה"שחיתות" למשל, קיים בכול מדינה פורום של אנשים הנבחרים באופן וולונטרי עי הוועדה העוסקת בתחום באיזה מוסד אקדמי, המתבקשים להביע דעתם לגבי תחומים שונים המתרחשים במדינתם. בתחום הכלכלי למשל מתבקשים אנשי עסקים ותעשיה להשיב לשאלון בתחום ולהעניק ציון. והממוצע המשוקלל מכול המדינות המשתתפות- קובע את הדרוג.
    אלא מה, בנושא השחיתות כאמור, מתבקשים לציין אירועים שהם חוו באופן אישי המצביע על רמת השחיתות במדינתם, כמו למשל האם נדרשו לשלם אתנן תמורת קידום טיפול ברכישת נכס או שוטר פטר אותם מקנס תמורת תשלום, או רופא הדורש תשלום מיוחד תמורת טיפול כזה או אחר. אך מלבד הנתונים האוביקטיביים- מתווסף אלמנט תרבותי מקומי המגדיר מהיא שחיתות והמידה שהוא בכלל מהווה בעיה.כך למשל, במדינות הגבוהות במימד ההיררכיות והיעדר שוויוניות- מקובל לשחר פני בכירים במתנות ומצופה מהבכיר לקבל את המתנה אחרת יגרום לנותן המתנה עלבון ואבדן פנים. היום למשל- מתן עט כ שי, יכול להיחשב כשוחד! במקומות כמו סקנדינביה ואילו בהודו זה אפילו לא מתקרב לקצה קצהו של שוחד
    לכן- יש להתייחס לדירוג העולמי באופן פולקלוריסטי משהו, אבל מה שכן חשוב- הוא המיקום היחסי של ישראל בקרב המדינות בעלות
    תרבות זהה ככול שניתן (OECD למשל). כאן השוואה היא כבר יותר רלוונטית.

  2. אכן מספר חוקרים במשטרה והפרקליטות ,שברו שיאים עולמיים בשחיתות אין בכל העולם פרקליטות מושחתת שגם אינה מבוקרת כמו בארצנו. מושחתים נמאסתם.

  3. הממשלה לא "נלחמת באלו הנאבקים בשחיתות". הממשלה נלחמת באלו שמנצלים את כוחם הבלתי מוגבל באופן מושחת, תחת איצטלה של צדיקים הנאבקים בממשלה הכביכול מושחתת.
    "Power tends to corrupt, and absolute power corrupts absolutely"

    למי יש כוח בלתי מוגבל?
    רמז: העליונים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *