אמציה חן: אהוד ברק והפנסיות של משרתי הקבע

[בתמונה: אהוד ברק. מקור התמונה: טוויטר. הצלם אינו מוזכר]

תת אלוף אמציה חן (פצי) היה מפקד אוגדה. לאחר שחרורו ב- 1991, מונה במילואים כאחראי על הפקת לקחים בצה"ל.

*  *  *

תמול שלשום עלתה לתקשורת, הצעתו של רא"ל בדימוס אהוד ברק, לקצץ בפנסיות משרתי הקבע, כאמצעי למימון עלויות הלחימה ב"קרונה" ובנדרש להדברתה.

לדידי עצם ההצעה של אהוד, בנלווה לתגובות שרובם ברוח: "שינדב את עצמו, וישלם מכיסו". עומדת כעדות לשליטת הרדידות הלאומית, בכל שקשור ב"לדעת צבא". כשבראש חסרי הידע עומד מי אם לא - אהוד ברק.

שלא נתבלבל במושג "לדעת צבא"...

מדובר: בבניין הכוח, בהצטיידות, בתחזוקת אמל"ח ובניפוקו, בהכשרת הכוח ותרגולו, בקיומו של סדר יום מוקפד, בהימצאות מערכות מיומנות למעשה בקרה, חניכה שפיטה, בקיומם של נוהלי קרב, ובהפקת לקחי מלחמה. מה גם שכל הג'ז הזה, מותנה במיצוי נכון ונבון של תורת הקרב, ובתואם לעקרונות המלחמה.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי christels לאתר Pixabay]

שהרי די בהעמדתם של עקרונות אלה, מול ביצועי צה"ל. כדי להבחין במימושם השגוי, כגורם שהכשיל או שקיזז הרבה בהישגי מכלול האירועים, שהתבצעו תחת הנהגתו של אהוד כרמטכ"ל:

  • החל מכישלונו בהקמת "צבא קטן וחכם".
  • עובר לכשל הדברת האינתיפאדה - מבוא וסיבה להסכם אוסלו.
  • וכלה בכישלון צה"ל תחת הנהגתו, להרתיע את ערפאת מהפרת התחייבותו - "להילחם בטרור, בלי בג"ץ ובלי בצלם".

על אף זאת אין להאשים את אהוד. שהרי אותם סעיפים הכלולים ב"לדעת צבא", נסתרו מכל מפקדי צה"ל. כאלה ששרתו לפני אהוד, וכמובן, כל אלה שתפקדו אחריו. מה גם שבנוסף לחשיפת הבורות השלטת, עומדת לזכותו חשיפה אחת נוספת - חשובה מקודמתה "פי אלף", מהיותה עדות לבקיאות מזערית ב"לדעת צבא" נחלתם של בכירי צה"ל, שעברו לאחר שירותם הצבאי לפוליטיקה.

כמו יצחק רבין ז"ל שתחת הנהגתו והנחיותיו, כשל הצבא בהדברת אינתיפאדת 87, וכמותו אהוד כראש ממשלה, שהורה את צה"ל לצאת מלבנון, בלית דעת מקצועית, למימוש מוקפד של אותם פעולות הכרחיות, ולהיותם תנאי לביצוע המשימה במיטב. לא פלא שבלעדיהם, ללא תכנון, פקודות ותרגול, הפכה נסיגה מתוכננת למנוסה מבוהלת ומבישה.

על אף זאת ואולי דווקא נוכח ההידרדרות הביטחון, ראוי ורצוי להעריך את אומץ ליבם של בכירי צה"ל, כולל בקיאותם המרשימה בסוגיות הרות עולם - זולת "לדעת צבא". מה גם שעצם המלצתו של אהוד, לחלט ממון מכיסיהם של משרתי הקבע. מגלמת את השטחיות השלטת בפיקוד הבכיר. בהצמדות לפתרון הנחזה בעין, במקום לבחון חלופות, החל משינוי תפיסת האימונים, כזו שתשלש את תפוקת הלחימה, בעלות נמוכה מהקיים. לצד בחינה מבנה וארגון המפקדות (מטכ"ל, פיקודים, זרועות, מפקדות הגיס והאוגדות). שעל הצורך בצמצומם, מעידים לקחי המלחמות כולן. בעצמם פתח לחיסכון אדיר של משאבים, וחשוב אף יותר. בכך שלראשונה ב"תולדות כוח המגן העברי", תתפקדנה המפקדות כהלכה בימי השגרה ובמלחמה.

מה שמלמד, כיצד ניתן בקלות להפוך את השטות שאהוד ברק פלט, למנוף להעצמת הביטחון הלאומי; בתנאי שנבחין וגם נכיר בחובבנותם של אלה; שבעברם עמדו בראש הצבא, והיום הם פועלים בזירה הפוליטית...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *