אמציה חן: האם תפקוד סתמי של ועדת חו"ב הנה מכת שמיים?

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Rollstein לאתר Pixabay]

תת אלוף אמציה חן (פצי) היה מפקד אוגדה. לאחר שחרורו ב- 1991, מונה במילואים כאחראי על הפקת לקחים בצה"ל.

*  *  *

במסגרת הטירוף המתחולל בארץ הקודש, שמקורו בנחילי קורונה ושנאה פוליטית. תפסה את עיני הודעה מטעמו של יו"ר תנועת 'מפקדים למען בטחון ישראל', האלוף בדימוס מתן וילנאי, הרואה בחסרונה של וועדת חוץ וביטחון, הפקרות ביטחונית. שכמותה "פגיעה בחוסן הלאומי, וסכנה לדמוקרטיה הישראלית".

על פני הדברים, כדמוקרט מבית מדרשה של תנועת "גורדוניה", ליבי עם מתן וילנאי. שהרי אין לי ולו שמץ של ספק, בחשיבות פעילותה של וועדת חוץ וביטחון. כל שכן באשר לייעודה לפקח על החלטות הממשלה, נלווה לאופני הפיכתם משפת הלכה למעשה.

אלא שמנגד, והפעם מנקודת מבט של מפקד בכיר בדימוס, וכחוקר בהוויית הביטחון הלאומי. בולטת בכל מלחמות ישראל, עובדת הכנתו הקלוקלת של צה"ל בימים של שגרה, ובניהוג חובבני לעת המלחמה.

לא בכדי ובהתאמה לפגע הרע, הוקמו ברצף שלש וועדות חקירה - אחרי מיוה"כ, של"ג, ולבנון השנייה. אחריהם (כמסקנות/המלצות הוועדה), הודחו/התפטרו/ ואו הופסק שירותם של: ראשת ממשלה, שרי ביטחון וראשי מטכ"ל.

שבכל הג'ז הזה, אפילו רמז לא תמצאו בממצאי וועדות החקירה - המצביע על כשל הפיקוח של וועדת חוץ וביטחון. שהרי אפילו הם (חברי וועדת החקירה) המורמים מעם, היו אמורים להכיר בערך ובחשיבות הביקורת והבקרה על החלטות הממשלה/ קבינט, וחשוב לא פחות, על אופני תרגומם של אלה בצה"ל, לתכניות מבצע, ולהקניית מיומנות מיטבית למימושם, מה גם שנוכח היותנו חיים מאז העצמאות, תחת "מלחמת התשה" מתמשכת.

ספק אם קיימת וועדה חשובה יותר מוועדת חוץ וביטחון, שביחס לייעודה בהשוואה לכל ועדה אחרת, כשלה, כושלת, ומכשילה. בעיקר משום התחושה הציבורית הנוצרת מעצם דיוניה, ומציפה מעלה את הבלוף החביב על כל בית אב ואם בישראל, "שהכול בסדר".

כך מן הסתם ללא כוונה רעה, הופכת הדרישה לתפקוד הוועדה, מבלי להתנות זאת, בתפקוד התואם את ייעודה. כהסחת דעת אל עצם העיקרון, תוך התעלמות וזאת לאורכם של שנים הרבה. מתפקוד בלתי נסבל של הוועדה, המתמשך מאז ומתמיד.

לפי כך אמליץ, לחברי בתנועת "מפקדים למען ביטחון ישראל", לדרוש בכל תוקף ומיד - לבצע רה ארגון בוועדת חוץ וביטחון, כדי שתתפקד לראשונה מאז העצמאות בהתאם לייעודה.

כדאי לפרסם את זאת קבל עם ועולם, שאלמלא כך "תדע כל אם עבריה", כי מהות הדרישה להפעלת הוועדה, הנה פוליטית; ומכך, סתמית ומזיקה.

גילוי נאות: בעברי. לפי בקשתו של ח"כ בנימין בן אליעזר ז"ל, שעמד בראש וועדת המשנה לכוננות, שימשתי כיועץ הצבאי של הוועדה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *