יאיר רגב: האם נגיף הקורונה מסמל את בואם של ארבעת פרשי האפוקליפסה?

[בתמונה: ארבעת פרשי האפוקליפסה, ציורו של ויקטור וסנצוב משנת 1887. התמונה היא נחלת הכלל]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד.

רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים.

הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה.

*  *  *

טבעת הסגר התהדקה סביבנו השבוע. לכל אדם ביתו, ומאה המטרים המקיפים אותו. בשלב זה כבר מתחיל להיות מובן שמרחב התנועה שלנו אמנם הצטמצם, אבל יש לנו פה עסק עם ריצה למרחקים ארוכים.

אנחנו, ילדנו, הורינו, נדרשים לשבועות ארוכים, אולי חודשים, של שהות, התמודדות, החזקת הראש התודעתי, הנפשי והכלכלי, מעל המים הסוערים עד שתפותח התרופה וניתן יהיה להתחסן (זה לא קל יותר, כשגם הספינה הפוליטית מיטלטלת קשות, כמו שקרה לפני מספר ימים). כבר לא מדובר בתנועות חדות של שעת חירום, אלא תנועות ארוכות וחזרתיות של שגרת חירום, עם סוף בלתי ידוע.

אל תוך השגרה החדשה הזו, היידעונים שואלים, האם נגיף הקורונה מסמל את בואם של ארבעת פרשי האפוקליפסה?

ארבעת פרשי יום הדין או ארבעת פרשי האפוקליפסה (Four Horsemen of the Apocalypse) הם דמויות המופיעות בספר חזון יוחנן של הברית החדשה, המתאר את מאורעות אחרית הימים. פרק ו' של הספר מתייחס לארבעה פרשים על פי צבע סוסם, ומפרש אותם כ: "מלחמה", "רעב", "מגפה" (או כיבוש), ו"מוות", כאשר ניתן שם מפורש רק לאחרון מביניהם - מוות (ויקיפדיה: ארבעת פרשי האפוקליפסה). נוצרים קיצוניים ברשת גורסים כי הנגיף הקטלני הוא סימן מובהק לכך שחזון יוחנן מתממש – ואנחנו בעיצומו של יום הדין...

[בתמונה: המוות הרוכב על הסוס החיוור, בנימין ווסט, 1817. התמונה היא נחלת הכלל]

המוטיב של ראיית ארבעה רוכבי סוסים המהווים שליחי האל, מבוסס ככל הנראה על נבואותיו של הנביא זכריה (ויקיפדיה: ארבעת פרשי האפוקליפסה): "רָאִיתִי הַלַּיְלָה וְהִנֵּה אִישׁ רֹכֵב עַל סוּס אָדֹם וְהוּא עֹמֵד בֵּין הַהֲדַסִּים אֲשֶׁר בַּמְּצֻלָה וְאַחֲרָיו סוּסִים אֲדֻמִּים שְׂרֻקִּים וּלְבָנִים" (זכריה א ח)... "וָאָשֻׁב וָאֶשָּׂא עֵינַי וָאֶרְאֶה וְהִנֵּה אַרְבַּע מַרְכָּבוֹת יֹצְאוֹת... בַּמֶּרְכָּבָה הָרִאשֹׁנָה סוּסִים אֲדֻמִּים וּבַמֶּרְכָּבָה הַשֵּׁנִית סוּסִים שְׁחֹרִים. וּבַמֶּרְכָּבָה הַשְּׁלִשִׁית סוּסִים לְבָנִים וּבַמֶּרְכָּבָה הָרְבִעִית סוּסִים בְּרֻדִּים אֲמֻצִּים" (זכריה ו).

פסוקים 1–8 בפרק ו' של ספר חזון יוחנן מתארים את אחרית הימים:

וָאֵרֶא הַשֶׂה פֹּתֵחַ אֶחָד מִן־שִׁבְעָה הַחֹתָמוֹת וָאֶשְׁמַע אַחַת מֵאַרְבַּע הַחַיּוֹת מְדַבֶּרֶת וְקוֹלוֹ כְּקוֹל רַעַם לֵאמֹר בֹּא וּרְאֵה; וָאַבִּיט וְהִנֵּה סוּס לָבָן וְהָרֹכֵב עָלָיו קֶשֶׁת בְּיָדוֹ וַתִּנָּתֶן־לוֹ עֲטָרָה וַיֵּצֵא מְנַצֵּחַ וּלְמַעַן יְנַצֵּחַ; וּכְפִתְחוֹ אֶת־הַחוֹתָם הַשֵּׁנִי וָאֶשְׁמַע אֶת־הַחַיָּה הַשֵּׁנִית אֹמֶרֶת בֹּא וּרְאֵה; וַיֵּצֵא סוּס שֵׁנִי וְהוּא אָדֹם וּלְרֹכְבוֹ נִתַּן לְהַעֲבִיר אֶת־הַשָּׁלוֹם מִן־הָאָרֶץ לְמַעַן יַהַרְגוּ אִישׁ אֶת־אָחִיו וַתִּנָּתֶן־לוֹ חֶרֶב גְּדוֹלָה; וּכְפִתְחוֹ אֶת־הַחוֹתָם הַשְּׁלִישִׁי וָאֶשְׁמַע אֶת־הַחַיָּה הַשְּׁלִישִׁית אֹמֶרֶת בֹּא וּרְאֵה וָאַבִּיט וְהִנֵּה סוּס שָׁחֹר וּבְיַד רֹכְבוֹ מֹאזְנָיִם; וָאֶשְׁמַע קוֹל מִתּוֹךְ אַרְבַּע הַחַיּוֹת אֹמֵר קַב חִטִּים בְּדִינָר וּשְׁלֹשָׁה קַבִּים שְׂעֹרִים בְּדִינָר וְאֶת־הַשֶּׁמֶן וְהַיַּיִן אַל־תַּשְׁחֵת; וּכְפִתְחוֹ אֶת־הַחוֹתָם הָרְבִיעִי וָאֶשְׁמַע אֶת־הַחַיָּה הָרְבִיעִית אֹמֶרֶת בֹּא וּרְאֵה; וָאֵרֶא וְהִנֵּה סוּס יְרַקְרַק וְהָרֹכֵב עָלָיו שְׁמוֹ מָוֶת וּשְׁאוֹל יוֹצֵאת לְרַגְלָיו וַיִּנָּתֵן לָהֶם שָׁלְטָן עַל־רְבִיעִית הָאָרֶץ לְהָמִית בַּחֶרֶב וּבָרָעָב וּבַדֶּבֶר וּבְחַיַּת הָאָרֶץ;

סופרים יצירתיים מעניקים ניחוח מיתי לוירוס הקורונה וסבורים שהוא הגרסה המודרנית של מפלצות מיתולוגיות כמו הספינקס והמינוטאור... ואני האופטימי ממתין לסיום חג הפסח, מאמין ומקווה שהאדם ינצח את האויב ויביס אותו!

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *