אלכס רנב: מילון לתרבות האוטיסטית

תקציר: למרות שלתרבות האוטיסטית אין שפה משלה, ישנם ביטויים הנפוצים בין חברי הקהילה האוטיסטית. ביטויים אלה מופיעים על פי רוב בקבוצות דיון ובפורומים מקוונים, ואחר כך הם נכנסים לשימוש אצל רוב חברי הקהילה. מילים מסוימות, כגון אספי, הן נפוצות יותר מאחרות. חלק מהמילים נמצאות בשימוש רק אצל האוטיסטים המתנגדים לריפוי האוטיזם. להלן מספר ביטויים נפוצים…

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי 5712495 לאתר Pixabay; הסמל משמאל גם הוא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי ArtsyBee לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים אודות אוטיזם ומשמעותו, לחצו כאן]

עודכן ב- 2 באפריל 2023

אלכס רנב, אספרגר, חוקר פרטי פורנזי, חוקר סייבר דיגיטלי וחוקר דליקות, המספק שירותי מז"פ לחוקרים פרטיים. הוא משמש כנציג הישראלי בתאגיד השוטרים האוטיסטים (NPAA; ראו בהמשך).

*  *  *

למרות שלתרבות האוטיסטית אין שפה משלה, ישנם ביטויים הנפוצים בין חברי הקהילה האוטיסטית. ביטויים אלה מופיעים על פי רוב בקבוצות דיון ובפורומים מקוונים, ואחר כך הם נכנסים לשימוש אצל רוב חברי הקהילה. מילים מסוימות, כגון אספי, הן נפוצות יותר מאחרות. חלק מהמילים נמצאות בשימוש רק אצל האוטיסטים המתנגדים לריפוי האוטיזם.

להלן מספר ביטויים נפוצים:

1.  אוטיזם אספרגר \ חצי אוטיזם (Autism Asperger \ Half-Autism) שם נרדף לתסמונת אספרגר. תסמונת אספרגר ידועה גם כ- אספרגרס. המושג הזה נפוץ בעיקר בארצות הברית ובקנדה!
 
2. אוטיסט אספרגי (Aspergian Autist) - מילה המשמשת אוספים רבים לתאר את עצמם. המילה מדגישה את האמונה שאוטיזם הוא תרבות.
 
3. אספי (Aspie) - שם חיבה לאדם בעל תסמונת אספרגר. הומצא והופץ על ידי הסופרת האספית ליאן הולידיי-וילי. יש המשתמשים בבטוי לתאר כל אדם בספקטרום האוטיסטי, לא רק איש תסמונת אספרגר.
 
4. אוטי (Autie) - שם חיבה לאוטיסט. הופץ על ידי הסופרת האוטיסטית דונה ויליאמס. לעיתים מתאר הכינוי רק אוטיסטים קלאסיים, ולעיתים הוא מתאר את כל אנשי הקשת האוטיסטית.
 
5. בן דודה או/ו קרוב משפחה (Cousin or/and Relative). מה שנקרא קרובי משפחה של אנשים אוטיסטים שאינם אנשים אוטיסטים בעצמם, אך מתייחסים היטב לקרוביהם האוטיסטים. גם בני דודים וקרובי משפחה נקראים אנשים שיש להם כמה תכונות אוטיסטיות. תיאור זה פופולרי גם על ידי דונה וויליאמס וייתכן שמקורו אצלה.
 
6. קיורבי (Curebie) - שם גנאי לאדם השואף לרפא את האוטיזם, ובמיוחד לאדם המאמין בלהט שריפוי הוא הפתרון היחיד. אנשים כאלה זוכים בדרך כלל ליחס שלילי מהקהילה האוטיסטית.
 
7. גיוון עצבי (Neurodiversity) - אידאולוגיה הדוגלת בסובלנות כלפי כל בני האדם, כולל אלה שהם בעלי חיווט נוירולוגי ייחודי (אוטיסטים, אנשים עם הפרעות קשב, וכו').
 
8. נוירוטיפיקל (Neurotypical) - אדם שאינו בקשת האוטיסטית.
 
9. אספי הדוד תום (Uncle Tom aspies) - אספי המתחנף לנוירוטיפיקלים. בתקופת העבדות בארצות הברית, הדודים תומים/תומסים (Uncle Tom / Tomas) קראו לאותם אפריקאים אמריקאים שלא רצו להיות חופשיים, אך העדיפו להיות עבדים, ואחרי ביטול העבדות, הם כינו את אותם אפריקאים אמריקאים הרואים עצמם נמוכים מהלבנים!
 
10. אספי קוויזלינג (Quisling aspies) מושג המגביל ל"אספי הדוד תום" הנפוץ במדינות אירופה!  קוויזלינג (Quisling) זה שם משפחה של מנהיג הנאצים הנורווגיים, שבעת מלחמת העולם השנייה היה ראש הממשלה של ממשלת הבובות של נורווגיה תחת כיבוש של היטלר. כבר במהלך מלחמת העולם השנייה הפך השם קוויזלינג (Quisling) למילה שמתארת הבוגד שמסגיר לגסטאפו את בני עמו!

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *