יעל ברקת: הגיבורות והגיבורים החדשים של ילדינו

[בתמונה: בחזית ניצבות ללא אחת, פרופסריות  מומחיות לאפדידמולוגיה, אחראיות מחלקות בידוד ואחיות מקו חזית הקורונה... התמונה היא צילום מסך מסרטון משרד הבריאות]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על נשים באתר, לחצו כאן]

יעל ברקת (ראו תמונה משמאל) היא פסיכולוגית ומפתחת תוכן.

*  *  *

בימים אלו מתקיימת מלחמה על הובלת המאבק בקורונה: בעוד משרד הבריאות אוחז בהנהגת המאבק וטוען 'כולו שלי' - שהרי הידע, המומחיות, אמצעי הטיפול והבדיקה נתונים בבעלותו - משרד הביטחון טוען לכתר ההובלה, בזכות היכולת שלו לנהל מערכות מורכבות ולהקצות לכך היקפים גדולים של כוח אדם.

הקרב ניטש גם בזירת ההסברה. אם בתחילת מגיפת הקורונה נחשפנו לבכירי מערכת הבריאות לסוגיהם השונים: מנהלי בתי חולים, וירולוגים ואפידמולוגים ושאר מומחים למיגור מגיפות; הרי שלאט לאט, כובשים בכירי מערכת הביטחון מחדש את אמצעי התקשורת, בניסיון לתרום לנו מידיעותיהם על ניהול מערכות גדולות ומורכבות.

באירועי הביטחון המוכרים מהעבר: התקפות הטילים, העפיפונים (זוכרים?), המבצעים והמלחמות, איישו את עמדות ההסברה קצינים בכירים בפועל ובדימוס, שהובאו מכל תחום אפשרי: מודיעין, לחימה, והטיפול בעורף. לא אחת התראיינו קצינים מהעבר הרחוק על קרבות חדשנים - המתנהלים ב'עצימות נמוכה' - בארשת ידענות והחלטיות, השמורה למי שפיקד בשדה הקרב.

והנה בא לו משבר הקורונה והוליד שורה ארוכה וחדשה של מסבירים: מנהלי בתי חולים (בפועל ובעבר), מנהלי מחלקות, מנהלי מעבדות ועוד. הם שמאיישים את המרקע, וזוכים להיות הדמויות החדשות בתכנית 'ארץ נהדרת'.

[בתמונה: והנה בא לו משבר הקורונה והוליד שורה ארוכה וחדשה של מסבירים... התמונה היא צילום מסך מסרטון של דוברות מד"א]

סוציולוגים שהיו מנתחים את מאפייניהם של ה'מסבירים החדשים' במאבק בקורונה, היו מציינים מאפיינים משותפים לעומדים בראשי ארגוני הביטחון והרפואה: ה'גנרלים החדשים' של משבר הקורונה - כמו אחיהם ה'ביטחוניסטים' - מצויים באזורי הסכנה, הם חשופים לחולים ולנדבקים, נעים ונדים בין מוקדי התפרצות. כמו בשדה הקרב, ככל שהחשיפה לסכנה גדולה יותר, כך 'לוחם הקורונה' מוערך יותר (ראו למשל את ההערכה לה זכה, בזמנו, ד"ר איתמר גרוטו שנסע לטפל בנוסעי ספינת התענוגות שתקעו ביפן ה'נגועה'). אלו גם אלו עברו הכשרה ארוכה ומייגעת, רצופה בתחנות סינון ובחירה כדי להגיע לבכירות במערכות השונות. מסבירי הקורונה - כמו אחיהם אנשי הביטחון - מקריבים. הם עובדים שעות רבות, ללא גבולות, לעיתים תוך לקיחת סיכון ללא ציוד מתאים; וכמובן, משלמים מחיר אישי ומשפחתי יקר.

ובכן מה נשתנה? האם בעצם מדובר באותה הגברת בשינו אדרת?

ובכן, ביסוד ה'גברת' נעוץ השינוי. אם במשברי הביטחון נחשפנו למסבירים על טהרת המין הגברי; ואם הובאה אישה, זה היה בדרך כלל שמור לתחום התמחות ייחודי, התמחות בתקשורת; מומחיות במדינה ערבית כלשהי; או כוח האדם.... הרי שמגיפת הקורונה, חוצה גבולות מגדריים, ובחזית ניצבות ללא אחת, פרופסריות  מומחיות לאפדידמולוגיה, אחראיות מחלקות בידוד ואחיות מקו חזית הקורונה. הן לוחמות בקו החזית, חלק מליבת הובלת המאבק.

[בתמונה: בחזית ניצבות ללא אחת, פרופסריות  מומחיות לאפדידמולוגיה, אחראיות מחלקות בידוד ואחיות מקו חזית הקורונה... פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור. התמונה היא צילום מסך מכתבת כאן 11]

אני מצטרפת לקולות הקוראים לשלב יותר נשים בצוותי המדיניות והנהלת המאבק. אולם יחד עם זאת, אני גאה ומוקירה את כל אחת מהנשים ששותפות ל'חזית' המאבק במאבק בקורונה, ומהוות מודל לדרך; ולעמדה אליה ניתן להגיע, בעבודה קשה ומאומצת. אלה ה'גיבורות החדשות של ילדינו'

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על נשים באתר, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *