יצחק בריק: לאן מליארדים מתקציב הצבא בורחים?

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Tristan Schmurr לאתר flickr]

[לקובץ המאמרים: 'הכל על תרבות ארגונית', לחצו כאן]

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות. לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים. בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

*  *  *

אחד הנושאים החמורים העולים בדוח שלי (דוח בריק) הוא בזבוז של מליארדים בתחום פרויקטים תשתיתיים ופיתוח אמצעי לחימה ומערכות ברמה טכנולוגית גבוהה. זאת, כתוצאה מהתנהלות מופקרת של הצבא בכל הקשור לחוסר עקביות בהחלטות אסטרטגיות, המשתנות חדשות לבקרים, הגורמות לבזבוז עתק של כספים בפיתוח פרויקטים ואמצעי לחימה.

חוסר כיוון לאורך זמן, ושינוי החלטות ממפקד למפקד, מביאים לכך, שמיליוני שקלים יורדים לטמיון, בהשקעות שאין להן המשכיות. תהליכי בקרה ומעקב לא מתקיימים כראוי; ומאריכים את זמן תהליכי הפיתוח, מעבר לזמן ע"פ החוזים שנחתמו; בתוספת עלויות כבדות "שלא נצפו מראש", שינויים דחופים וחוסר עקביות בתהליכים.

רצף פיתוח וקליטת אמצעים - שעלו מליארדי שקלים - נגדע עם החלפת מפקדים, שממציאים את הגלגל מחדש, משנים כיוון ופוגעים אנושות ברצף תכניות הפיתוח ובישומן. מליארדי שקלים יורדים לטמיון עם פרויקטים, שזמן הפיתוח שלהם הוכפל כתוצאה מחוסר בקרה ומעקב של הצבא על החברות האזרחיות המפתחות. כתוצאה, מכך גם עלות הפיתוח מוכפלת, וכאשר באים למימוש, מסתבר שחלק מהפרויקטים כבר לא רלוונטים; והם נסגרים 'מתחת לרדאר' ללא בירור; וללא הפקת לקחים. אף אחד לא נותן את הדין, אין דין ואין דיין; אין הפקת לקחים ויישומם, והעולם כמנהגו נוהג וממשיך כאילו דבר לא קרה.

תחום התקשוב הוא אחד הנושאים החשובים ביותר במערכת הביטחון, שמקבל דגש בצורה בולטת מאוד בתכנית הרב שנתית, 'תנופה', שהרמטכ״ל אביב כוכבי רואה בה את תוכנית צה״ל לחמש שנים הבאות.

במאמר הבא אביא בפניכם דוגמה אך מתנהל צה״ל במשך שנים בתחום חשוב וקריטי זה להעצמת יכולות הצבא אל מול אתגרי העתיד; ואתם תיקראו ולא תאמינו!

3 thoughts on “יצחק בריק: לאן מליארדים מתקציב הצבא בורחים?

  1. הלוואי שיקומו עוד קצינים בכירים כמו האלוף בריק. שהוא אחד האנשים הרציניים שיש לנו והניסיון העצום שלו גם קרבי וגם כנציב קבילות חיילים כעשר שנים ושם למד על תחלואי המערכת הצבאית מהנגדים והחיילים הרגילים שפתיו תיבת פנדורה בצבא חוסר משמעת של קצינים בכירים שגורמים נזק רב למוכנות עתידית של צה"ל לכן כתב את הדוח החמור שלו למען ייעולו של צה"ל ומוכנותו לעתיד צריך להודות לאיש האכפתי והיקר הזה ועוד מפקדים בכירים יצתרפו אליו בדאגה למוכנות צה"ל

  2. אלוף בריק אחד במינו.צעיר שעדיין אש השינוי התבונה והדרך הראויה בוערת בעצמותיו כמו איש שייטת 13 שסיים מסלול.
    לצערי המערכת הצבאית מסואבת ומשומנת ובעל כח התמדה עצום משלה ששום כח גם לא מלחמה עצומה יסיטה ממסלולה הקלוקל
    מאחל למר בריק שנים רבות של מבט מפוכח ואומץ להאיר העיוותים במערכת.
    העם שלנו יתגעגע לאנשים מסוגו אם כי לא המצב החברתי העגום רובו הגדול לא יבין את הצורך בשכמותו .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *