הוא לא מורגש? באמת?

[בתמונה: מ"מ המפכ"ל מוטי כהן. הוא לא מורגש? התמונה באדיבות דוברות המשטרה]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

פודקסט מוסרט של המאמר, בסרטון וידאו המצורף בסוף. 

*  *  *

אחד המשפטים הפותחים שאני אומר - כיועץ אסטרטגי - למנהלים בכירים הוא, שאני יכול לעשות אותם מנהלים טובים יותר; אבל לא מנהלים מוצלחים יותר. כי בעולם שבו מרכיב אי הוודאות גדול מיכולת ההשפעה של הגורם הניהולי, אתה יכול להיות מנהל מעולה ולהצליח; מנהל מעולה ולהיכשל; מנהל רע ולהצליח ומנהל רע ולהיכשל.

יתרה מכך: בעולם שבו דיס-אינפורמציה והחדשות מזויפות (Fake News) דומיננטיים מנתוני האמת, אתה יכול להצליח ולהיחשב הצלחה; יכול להצליח ולהיחשב כישלון; יכול להיות כישלון ולהיחשב להצלחה; ואתה יכול להיכשל ולהיחשב לכישלון.

ואם התבלבלתם: פעמים רבות, אין קשר בין הדימוי התקשורתי שמנסים לסדר לכם, למציאות!

[להרחבת המושג: 'אי ודאות', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'דיס אינפורמציה', לחצו כאן] [להרחבה בנושא 'חדשות מזויפות', לחצו כאן]

מי שמכיר אותי יודע שאני נמנה על מבקרי המשטרה החריפים ביותר. לא סתמתי את פי גם בהיותי במדים וגם שילמתי על כך לא מעט. אבל בשנה האחרונה, אני מוצא עצמי ניצב פעמים לא מעטות לימין המשטרה.

למוטי כהן יש בכך חלק גדול. ושוב, מעולם לא עבדתי עם מוטי וגם יחסי עם אחיו, המפכ"ל לשעבר דודי כהן, לא היו מהמשופרים כך שאי אפשר לחשוד בי שאני מגן על "אנשי המועדון שלי".

רובם המכריע של אלה - שיכולים להיחשב לעדים מומחים בבית המשפט בענייני משטרה בחברה דמוקרטית בכלל ומשטרת ישראל בכלל - יספרו לכם שמוטי כהן הוא מהמוצלחים שבמפכ"לים שכיהנו פה ב- 23 השנים האחרונות. בזמן הקצר יחסית מאז נטל מוטי כהן את המשטרה לידיו נרגע הבלגן התקשורתי שחוללו אלשיך והדוברת שלו, והמשטרה עבדה בשקט יחסי; כשכהן מוציא מהארגון שלו 300% ויותר; ומתמודד, כמעט עם כל אתגר שניתן להעלות על הדעת: משלוש מערכות בחירות; דרך ארוויזיון; מהומות האתיופים; הקורונה ומה לא. הוא עושה זאת בתבונה ובנועם הליכות. לא מבזבז זמנו על מאבקי אגו ומלחמות טריטוריה ביורוקרטיות ויודע לקבל החלטות נכונות; לסגת מהר מהחלטות שגויות; לתכנן תכנונים אסטרטגיים ארוכי טווח;

ואל יקל הדבר בעיניכם. סביב המפכ"ל רוחשים הרבה יועצי אחיתופל במדים כחולים...

פרשת סלומון טקה ראויה לשיחה נפרדת. אבל, באותו לילה מר ונמהר של הירי בטקה - כשהאמון במשטרה והלגיטימציה שלה בקרב קבוצת הרוב בעם היו בשפל המדרגה; עמד מוטי כהן כחומה בצורה בפני הכפופים לו; סגר אותם בתוך תחנות המשטרה המותקפות; ומנע שימוש בכוח משטרתי נוסף. תארו לעצמכם שהיה נרשם באותו לילה הרוג נוסף מבני העדה האתיופית. לאיזה משבר היו נקלעים העם בישראל ומשטרת ישראל... זה היה מבחן מנהיגות ראשון במעלה. היכולת לקבל את ההחלטות הנכונות ולעמוד מאחוריהן כחומה בצורה; גם אם זה הופך אותך לרגע למאוד לא פופולרי בתוך המשטרה.

כהן הציל בהחלטותיו את עם ישראל. תודה הוא לא קיבל וכנראה גם לא יקבל כמעט מאף אחד; ועכשיו התחיל מסע הכפשה שנועד לסדר מחדש את העובדות לטובת האינטרסים של מישהו אחר.

הנה לכם: מפקד יכול להצליח מאוד; ועדיין יסדרו לכם בעלי אינטרסים את המציאות לפי צורכיהם.

עתה התמנה שר חדש שאחת הסמכויות היחידות הממשיות שבידיו היא מינוי מפכ"ל; והניסיון מלמד - והלוואי ואתבדה - ששרים מבקשים לעתים להפתיע; וההפתעות שלהן מדרדרות, לעתים, את המשטרה לכאוס. לכן, אלה ההזדמנויות שהרעל התקשורתי מבעבע החוצה. והנה הוא בעבע: ב- 11 למאי 2020 פרסם עיון הארץ מאמר על כהן, תחת הכותרת: "כאילו לא קיים"לא פחות...

[לכתבה המלאה של ג'וש בריינר בעיתון הארץ, לחצו כאן]

"... מ"מ המפכ"ל כמעט לא הורגש במשבר" מספר לנו 'הארץ', "ומפקדי המחוזות תפסו פיקוד במקומו... שרים אינם זוכרים את שמו, ראש הממשלה קרא לו בשמו של אחיו; והיחסים בינו לבין הממונה עליו מצטננים. מוטי כהן – כותב הארץ – "יחתום בקרוב שנה וחצי כממלא מקום המפכ"ל בקול ענות חלושה, ויתחרה על המינוי הקבוע עם פקודו האסרטיבי ממחוז ירושלים...". נו טוב... מילים מסתבר בחינם... מי שבאמת מבין צוחק. אבל כהן בטח לא, צוחק, כי הבדיחה על חשבונו...

בכתבה הזו של עיתון הארץ, אין כמעט עובדה אחת נכונה. העיתון הזה נוקט מזה מספר שנים עמדה אופוזיציונית לפיקוד המשטרה, כשהוא נשען על מעט מקורות אופוזיציה בתוך המערכת; והרבה לשעברים, בעלי אינטרס, מחוצה לה. כך היה גם בתחילת הקדנציה של המפכ"ל הקודם, רוני אלשיך, כשזה ניסה עוד לשנות את המשטרה; ובעזרת טפטוף יומי של דיס אינפורמציה, מילא תפקיד העיתון תפקיד חשוב בערעור מעמדו הציבורי... זה הצליח, עד כדי כך, שכדי למלט את עצמו, נטש אלשיך את השינוי הארגוני והעמיד את עצמו לכאורה בראש חוקרי בנימין נתניהו; וגרם למשטרה נזק לעשרות שנים קדימה.

אז הנה חברים, זה שמנסים להאכיל אתכם איטריות, לא אומר שאתם חייבים לאכול. תמיד תחשדו. הזהרו מסטריאוטיפים וזהרו מחדשות מזויפות ומוזמנות. ותחשדו תמיד באלה שידועים בעבר בכך, שהם מיטיבים להגיש לכם אותן...

המאמר המוקלט:

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *