גרשון הכהן: לבנט היו לא מעט הישגים כשר ביטחון

[מקור התמונה המקורית: פייסבוק]

[גרסה מקוצרת של המאמר ראתה אור לראשונה בעיתון 'ישראל היום'. הוא מובא כאן באישורו ובאישור המחבר]

ישראל היום

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

*  *  *

אינני איש סודו של השר נפתלי בנט, אף לא ממכריו הקרובים. כשנכנס לתפקידו לפני כשנה, הגנתי על המינוי בראיון רדיו. התבקשתי להפיג את החשש מפני שר ביטחון שיבקש להכתיב למערכת הביטחון "אידאולוגיית ימין קיצוני". עם הזמן, החששות התבדו, גם בזכות שיקול הדעת הענייני שאפיין את השר בנט בהתנהלותו, וגם בזכות איתנותה המקצועית הנאמנה של המערכת הביטחונית - במטה הכללי ובמשרד הביטחון.

במפגש העבודה היומי בין השר לבין קציני המטכ"ל וקציני השטח, זכה השר להיווכח מקרוב באיכותם של הקצינים המובילים את צה"ל. זמן קצר לפני כניסת נפתלי בנט לקומה ה־14 בקריה, נתן ידו לקולות שקראו לשחרר את לוחמי צה"ל מכבלי הפרקליטות הצבאית. לאחר שעמד מקרוב כשר ביטחון על דפוסי ההתנהלות של הפצ"ר אלוף שרון אפק וקציני הפרקליטות, הכריז השבוע - ביושר ראוי להערכה - על ההכרה שיש להעניק לתרומתם.

על שר הביטחון, יותר מאשר על השר לביטחון הפנים, מוטלת אחריות ישירה לתיאום, להכוונה ולאישור של המבצעים הצבאיים הרגישים. מבצעים אלה, המתקיימים בחלקם הגדול מעבר לגבולות המדינה, מובאים מדי שבוע לאישור השר בנוהל קבוע - נוהל מבצעים וגיחות. לא הייתי שותף לדיונים אלה אולם למיטב הבנתי, התנהלותו של השר בנט בתחומים אלה הייתה יעילה ביותר ואחראית. הוא אפשר לרמטכ"ל מרחב משמעותי ליוזמה, בהענקת גיבוי והכוונה מדינית. הדבר זכה לביטוי במגמת המבצעים ההתקפיים שניהל צה"ל בסוריה, במאמץ למניעת ההתבססות האיראנית בסוריה ובאזור.

את המטרה לפעולת צה"ל בסוריה הגדיר השר בנט לצה"ל באופן מוגדר היטב וללא עמימות: "לגרום לאיראן לוותר על הניסיון להתבסס בסוריה" (29.11.19). מוקדם להעריך את ממשות ההישג והיקפו, ימים יגידו. אולם ברור כי ההכוונה המדינית הברורה נתנה למערכת הביטחון אור ירוק ליוזמה מגוונת. תרומה ייחודית הייתה לשר בנט בהכוונת המגמות במרחבי יו"ש ובקעת הירדן, בפריצת דרך לתמיכה מדינית רשמית במאמצי ההתיישבות. אמנם המאבק בפלישה המואצת של הרש"פ לשטחי c לא הגיע לכדי תפנית ממשית, אבל בהחלט הוצבה תפנית מובהקת בהכוונה ברורה למינהל האזרחי מלשכת השר, התומכת בחוות המרעה במרחב הפתוח כמאמץ נדרש ורצוי. חלוצי חוות המרעה הוכרו כך כרכיב חיוני במאבק לשמירת אחיזה וריבונות בקרקעות המדינה. במשבר הקורונה, בלט השר ביוזמה ובמבט עצמאי על המאבק הכולל בהשלכות המשבר. האנרגיה שלו כפרויקטור יוזם אינה מוטלת בספק.

מעולם לא שוחחתי עם מישהו מאלופי המטכ"ל, בוודאי לא עם הרמטכ"ל, על איכות קשרי העבודה שלהם עם השר בנט. אולם גלוי למדי כי מערכת הביטחון זכתה בתקופת בנט לקשרי עבודה ענייניים ונטולי מתחים אידאולוגיים. בכך ניתן לסכם בהערכה כפולה: לקציני צה"ל ופקידי משרד הביטחון על נאמנות מקצועית לדרג מדיני, ולא פחות מכך לשר בנט, שאפשר תנאים מתאימים לעבודה משותפת שהובילה ללא מעט הישגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *