[לאוסף פרקי ספר איוב, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]
אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני).
החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.
* * *
איוב לא עונה לאלוהים, וזה דורש התייחסות:
א וַיַּעַן יְהוָה אֶת-אִיּוֹב; וַיֹּאמַר.
ב הֲרֹב, עִם-שַׁדַּי יִסּוֹר; מוֹכִיחַ אֱלוֹהַּ יַעֲנֶנָּה.
באת אלי בטענות, קבלת תשובות, תענה!
ואיוב עונה ואומר:
ג וַיַּעַן אִיּוֹב אֶת-יְהוָה; וַיֹּאמַר.
ד הֵן קַלֹּתִי, מָה אֲשִׁיבֶךָּ; יָדִי, שַׂמְתִּי לְמוֹ-פִי.
ה אַחַת דִּבַּרְתִּי, וְלֹא אֶעֱנֶה; וּשְׁתַּיִם, וְלֹא אוֹסִיף.
אין לי מה להוסיף על מה שכבר אמרתי.
איוב אינו מוותר על תשובה הולמת לשאלתו בעניין "אני צדיק ומה רע לי", אבל הוא גם לא חוזר על השאלה.
ואלוהים ממשיך ונואם, אבל עם חידוש מרתק ששווה להתעכב עליו פסוק אחר פסוק:
ו וַיַּעַן-יְהוָה אֶת-אִיּוֹב, מנסערה (מִן סְעָרָה); וַיֹּאמַר.
ז אֱזָר-נָא כְגֶבֶר חֲלָצֶיךָ; אֶשְׁאָלְךָ, וְהוֹדִיעֵנִי.
עד כאן המענה סטנדרטי ודומה לפתיח של דברי אלוהים מלפני 2 פרקים.
ועכשיו שואל אלוהים: האם הצורך שלך איוב להרגיש צודק מביא אותך להביע חוסר אמון במשפט האלוהי?
ח הַאַף, תָּפֵר מִשְׁפָּטִי; תַּרְשִׁיעֵנִי, לְמַעַן תִּצְדָּק.
אם כך, סבבה. אם אתה כל כך צודק וחזק ובטוח בכך, שהמשפט שאני מנהל בעולם אינו בסדר, אזי צא מעולמך הפרטי ותשנה את העולם.
ט וְאִם-זְרוֹעַ כָּאֵל לָךְ; וּבְקוֹל, כָּמֹהוּ תַרְעֵם.
י עֲדֵה נָא גָאוֹן וָגֹבַהּ; וְהוֹד וְהָדָר תִּלְבָּשׁ.
יא הָפֵץ, עֶבְרוֹת אַפֶּךָ; וּרְאֵה כָל-גֵּאֶה, וְהַשְׁפִּילֵהוּ.
תילחם לא רק עבור הצדק הפרטי שלך! אם צדיק אתה, צא למלחמה ציבורית כנגד מצב הצדק בעולם כולו.
למעשה, אומר אלוהים לאיוב: על הצדק בעולם אני לא אחראי. אני אחראי על הצדק במובן של הקמת עול, שבו הטבע מאוזן ומתקיים. על הצדק בראייה האנושית, אחראי האדם. ואם אתה רואה עצמך כצדיק, אז עליך לפעול למען הצדק בעולם כולו ולא רק על הצדק הפרטי שלך:
יב רְאֵה כָל-גֵּאֶה, הַכְנִיעֵהוּ; וַהֲדֹךְ רְשָׁעִים תַּחְתָּם.
יג טָמְנֵם בֶּעָפָר יָחַד; פְּנֵיהֶם, חֲבֹשׁ בַּטָּמוּן.
וכאשר תיכנס למלחמה על הצדק הזה, ואם תצליח בה, אני אלוהים אהיה הראשון להגיד לך תודה ויישר כוח: יד וְגַם-אֲנִי אוֹדֶךָּ: כִּי-תוֹשִׁעַ לְךָ יְמִינֶךָ.
אני חושב שזו התשובה אליה מכוון ספר איוב. לאורך פרקים רבים הציקה לי השאלה בעניין חוסר ההתייחסות של איוב למצב בו צדיק ורע לו בעולם, בטרם המצב הזה פגש אותו אישית. והנה, אלוהים נוגע בדיוק בנקודה הזו: רוצה להיחשב כצדיק, עליך לפעול לא רק ברמה האישית שלך אלא להשפיע על סביבתך.
בפרק א' מגדיר אלוהים את איוב, בשיחתו עם השטן, במילים הבאות: ח וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל הַשָּׂטָן, הֲשַׂמְתָּ לִבְּךָ עַל עַבְדִּי אִיּוֹב: כִּי אֵין כָּמֹהוּ בָּאָרֶץ, אִישׁ תָּם וְיָשָׁר יְרֵא אֱלֹהִים וְסָר מֵרָע.
תם, ישר, ירא אלוהים וסר מרע. צדיק לא נאמר. מסתבר שכדי להיות צדיק צריך יותר מאשר להיות תם, ישר, ירא אלוהים וסר מרע. צריך להוביל ולשנות את הסביבה בה חי האדם. זו דרישה כל כך גבוהה שקשה לראות כיצד ניתן בכלל לעמוד בה.