אלי בר און: לייזר חשמלי לא יגן על הערים הגדולות!

[בתמונה: החלום הוא ליירט ממטוסי תובלה גדולים, איומים מסוכנים ומהירים מטווח של מאות ק"מ... התמונה: משרד הביטחון]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

לייזרים רבי עוצמה שמיועדים להגנה אווירית - תמונת מצב:

בעולם, בעיקר בארה"ב, מפתחים בשנים האחרונות ובהשקעה גדולה וגדלה בהתמדה, לייזרים חשמליים רבי עוצמה. נשאלת השאלה מדוע הם משקיעים? מדוע מפתחים? לכך מצטרפת השאלה מה יהיה תפקידו של הלייזר החשמלי במלחמות הגדולות ובתקריות האש הקטנות הם המלחמות שבין המלחמות?

להלן הסבר כללי ואני מקווה גם קליל:

מערכת לייזר חשמלי היא מערכת שמפיקה אנרגיית אור זאת כתוצאה של מעבר זרם חשמלי בחומרים מסוימים, כתוצאה מכך מופקת קרן לייזר שניתן לכוונה למטרה מרוחקת. זו הדרך הפיזיקלית היחידה שבאמצעותה ניתן להעביר דרך האוויר והחלל אנרגיה מרוכזת למקומות שמרוחקים מהמתקן שמפיק את האנרגיה.

באמצעות האנרגיה הזו אנחנו רוצים להשמיד את האיום המסוכן נניח טיל בתוך 2-3 שניות הנדרשות כדי לחמם את ראש הנפץ או הדלק שעל הטיל ולפוצצו. להשמיד, ולעבור מיד למטרה הבאה.

  • האם הלייזר החשמלי יגן מהקרקע על ערים גדולות ושטחים נרחבים? לא יגן
  • האם יגן נגד טילים מהירים כבדים וארוכי טווח? לא יגן.
  • האם יגן על שטחים קטנים וכוחות ניידים נגד מזל"טים, פצמ"רים רקטות איטיות וטילי נ"ט? כן, אם ישלים בהצלחה את פיתוחו.

[הלייזר החשמלי לא יגן! תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Photomat לאתר Pixabay]

מסקנה

הלייזר החשמלי הוא עוד אמצעי לחימה טקטי שנועד לחסוך מקומית, לכוחות ניידים אבדות, נפגעים ונזקים. הוא אינו אמצעי שובר שוויון, לא אמצעי אסטרטגי שמנטרל את עוצמת אלפי הטילים הכבדים של האויב שמאיימים להחריב ערים גדולות על יושביהם. לאמור, לייזר חשמלי לא יגן על מרכזי האוכלוסייה בפני מתקפת רקטות וטילים כבדה.

מדוע אני סבור כך; ובכך, סותר את המסקנה שהציבור מקבל מכל מיני מאמרים, ראיונות וסרטונים של של גורמים שעיסוקם ופרנסתם היא על פיתוח וייצור תותחי לייזר חשמליים? 

קרן הלייזר מאבדת חלק ניכר מהאנרגיה שלה תוך כדי התנועה באוויר. כמה מאבדת? בתנועה בגובה נמוך יחסית מעל הקרקע כ 30 אחוז לק"מ דרך שהקרן עוברת כל חלקיק של שנייה. מאחר ועדיין אין בעולם לייזר מבצעי איכותי שעוצמתו הכוללת היא יותר מעשרות ק"ו בודדים, אזי טווח היירוט הלייזר החשמלי קטן מאוד, קילומטרים ספורים וזאת רק נגד מטרות אטיות שאינם קשיחות. מדוע? כי האנרגיה פשוט התנדפה כמו אור של מכונית שלא מאיר לנו את הדרך בנסיעה במרחק של 1000 מטר.

מאחר ובעולם ובעיקר בארה"ב שם יושבים מרבית המומחים העולמיים והמשאבים, למרות השקעות עתק במשך שנים לא מצליחים לייצר לייזר אמין שעוצמתו מתקרבת גם ל 100 ק"ו (לא אסביר כאן מדוע אך עדיין אין אור בקצה המנהרה); אזי, הלייזרים החזקים ביותר שלהם מסוגלים ליירט רק ממרחק קטן, ורק מזל"טים תוקפים, וזה חשוב.

לא טילים, לא רקטות וגם לא פצמ"רים 120 מ"מ.

[להרחבת המושג: 'טקטיקה', לחצו כאן] 

[בתמונה: הלייזר החשמלי הוא לצערנו נשק טקטי. לא אסטרטגי! התמונה: משרד הביטחון]

בעולם ולפי פרסומים גם כאן, מנסים לעקוף חלקית את מגבלת העוצמה הנחותה של הלייזר החשמלי. זו תעשייה גדולה, שמחפשת להיות רלוונטית ואני מבין אותם ומאחל להם הצלחה. אחת הדרכים כפי שפורסם בכתבות ופרסומים היא ריכוז האנרגיה על כתם קטן פי 25 מזה הנדרש לפי המומחים בארה"ב, זאת כדי להשמיד בוודאות מטרת רקטה או טיל. כך תאורטית, ניתן להגדיל את המרחק היעיל כי על הכתם הקטן נניח פחות אנרגיה וכך נאפשר למערכת שההספק שלה נמוך להשמיד רקטות וטילים.

האם זה אפשרי? יתכן שכן, אך רק אם נחזיק את האנרגיה ללא תזוזה על נקודה חשובה על המטרה, שנעה במהירות. האם כך ניתן יהיה לקבל תותח לייזר לטווח ארוך? כזה שיוכל להגן בפני רקטות וטילים כבדים על ריכוזי אוכלוסיה? לא.

בחיים אין קיצורי דרך, עם מטוס מסוג פייפר לא טסים עם 300 נוסעים לניו יורק. רמת האנרגיה של הלייזר החשמלי עדיין נמוכה מאוד ולא נראה שנוכל להגיע לרמת אנרגיה הנדרשת ליירוט רקטות וטילים כבדים גם בעתיד הרחוק של 10 שנים++. זו רמה הגבוהה פי 10 לפחות מהרמה הנוכחית.

מה כן ניתן תאורטית להשיג (תאורטית כי יש עדיין בעיות טכניות ומדעיות רציניות)? ניתן להשיג יירוט בטווח קצר של פצמ"רים, טילי נ"ט ומזל"טים וזה הישג לא מבוטל. אבל אני חוזר, לא הגנה על ערים גדולות ומתקנים חיוניים.

הפתרון האסטרטגי להגנה מטווח ארוך נגד טילים כבדים ומהירים הוא בלייזר מסוג אחר. לייזר כימי שעוצמתו כבר לפני 50 שנה הגיעה לעוצמה הגדולה פי 10 מהעוצמה שהלייזר החשמלי הנוכחי רק יכול לחלום עליה. בנוסף, אבדן האנרגיה המצטבר של הלייזר הזה בדרך אל המטרה נמוך פי כמה מזו של החשמלי. המתקן היחיד שהגיע כבר לפני שנים רבות לבשלות הוא הסקייגרד.

החלום

החלום הוא ליירט ממטוסי תובלה גדולים, איומים מסוכנים ומהירים מטווח של מאות ק"מ. זה ניתן לביצוע רק באמצעות לייזר כימי רב עוצמה מבוסס על עיקרון הסקייגרד.

מקורות והעשרה

7 thoughts on “אלי בר און: לייזר חשמלי לא יגן על הערים הגדולות!

  1. מושחתים הממומנים על ידי גופים כלכליים עצומים ו/או המקבלים טובות הנעה תמורת קידום אג׳נדה, ממשיכים להרוס כאן כל חלקה טובה.
    ימכרו את אמא שלהם בסיבוב תמורת דמי -תיווך /. יחצנות.

  2. מושלתים הממומנים על ידי גופים כלכליים עצומים ו/או המקבלים טובות הנעה תמורת קידום אג׳נדה, ממשיכים להרוס כאן כל חלקה טובה.
    ימכרו את אמא שלהם בסיבוב תמורת דמי -תיווך /. יחצנות.

  3. אלי בר און,
    קראתי את כתבתך כנגד מה שאתה מכנה (כנוי גנאי) כלייזר חשמלי שנקרא על ידי בעלי מקצוע ״לייזר מצב-מוצק״. ככלכלן המתמחה בחקר ביצועים, אני מתפלא, איך אתה כותב בראשית דבריך כלהלנצ׳יק:
    ״ מערכת לייזר חשמלי היא מערכת שמפיקה אנרגיית אור זאת כתוצאה של מעבר זרם חשמלי בחומרים מסוימים, כתוצאה מכך מופקת קרן לייזר שניתן לכוונה למטרה מרוחקת. זו הדרך הפיזיקלית היחידה שבאמצעותה ניתן להעביר דרך האוויר והחלל אנרגיה מרוכזת למקומות שמרוחקים מהמתקן שמפיק את האנרגיה.״
    לידיעתך, לייזר מצב מוצק מפיק אור כאשר מאירים (!!!) את החומר הפעיל באור שמקורו במנורה או דיודה.
    אזי לפני שאתה פולש לתחומים לא לך, ראוי שתעשה שעורי בית.
    ואידך זיל גמור …

    • אלי השיב כך:
      התיאור שלי לא נועד לפיזיקאים או למומחים לכימיה פיסיקלית.
      האם בלייזר חשמלי, ואני מתעקש על השם, אתה יכול להפיק קרן ללא חשמל? ודאי שלא.
      האם הספק הלייזר נמוך פי כמה מהספק החשמל שמוזרם למערכת? ודאי שכן, הנצילות היא 40 אחוז, אם מכניסים 250 ק"ו חשמל נקבל קרן בעוצמה של 100 ק"ו לכל היותר.
      השלב הפנימי כיצד מהזרם נוצרת קרן האור, סוג החומר, המצב בו האלקטרונים יורדים מסלול ומשחררים אנרגיות אור הוא לאנשי המקצוע.
      והכתבות הם לציבור הרחב.
      זה שיודע שכדי להפיק קרן לייזר גם לניתוח או למדוד טווח צריך להזרים אנרגיה חשמלית.
      אגב בטכנולוגיה שנזנחה של הפקת לייזר בריאקציה כימית אין צורך בחשמל להפקת קרן הלייזר אבל זה נושא אחר.

  4. אלי בר-און ממשיך לחלום חלומות באספמיה. את הלכר"ע של נורת'רופ אי אפשר להטיס וגם אם כן – הוא לא מסוגל ליירט כלום מלבד אולי מזל"טים/רחפנים.

  5. ראשית לגבי מוקיונים כל אחד מהם עשה עבור בטחון המדינה בערך פי 10 עד פי 100 יותר ממך.
    ההשגים המדעיים שלהם ואתה רזניק לא נמצאים בסקלה אחת.

    התשובה לפיתוח והכנסה לייצור של מערכת נשק עיקרית מחולקת לשניים.
    1, מענה בטחוני.
    2, אינטרסים פוליטיים פנימיים וחיצוניים.
    בדרך כלל האינטרס הפוליטי ארגוני תעסוקתי גובר ורק כשמחיר הדמים גבוה אז הצורך הבטחוני גובר.
    אין בעולם כולו מענה הגנתי למתקפת רקטות וטילים נרחבת זולת הסקייגרד.
    מאחר והסקייגרד מסכן את תעשיית הצינורות המעופפים האמריקאית וגם את תעשיית יצרני מטוסי הקרב והמקומית אזי הוא לא פותח.
    מאחר והמצב הולך ורע כל יום גם כאן אך חשוב מכך גם בארה"ב שם אין כעת הגנה לנושאות המטוסים יש סיכוי שיפותח.
    הלייזר החשמלי שמוצג כאן וגם הלייזר של ארה"ב חלש מאוד ואינו יכול ליירט איומים כבדים ו מהירים הוא גם לא מתוכנן לכך.
    להסבר טכנולוגי צור קשר.

  6. אלעד רזניק כתב:
    תגיד. האמריקאים מתעסקים בלייזר כימי 50 שנה כבר בערך. יש להם צרכים דומים לשלנו בדרום קוריאה אירופה ועכשיו גם בארה"ב אחרי רכישת היכולת הצפ"ק
    למה הם זנחו את הפיתוח של מערכות לייזר כימי ?
    אז אחת הטענות של בר-און ודומיו היא שהלובי הביטחוני בארה"ב עוצר את הפיתוח
    אבל תרשה לי להזכיר לך שהסקייגארד שאותה חבור מוקיונים מבלבלת את המוח עליה מיוצרת על ידי NG שהיא לב ליבו של הלובי הביטחוני בארה"ב
    ככה שאפילו לוגית הטענה של החבורה הזאת לא מסתדרת.
    זהו ? אף אחד כבר לא שואל שאלות בעולם ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *