צום עשירי בטבת ומגילת איכה באתר ייצור ידע

תקציר: עשרה בטבת הוא יום צום המציין את תחילת המצור של נבוכדנצר מלך בבל על ירושלים; ומְגִלַּת אֵיכָה היא קובץ של חמש קינות, שחוברו ככל הנראה לאחר חורבן ירושלים. ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות חורבן ירושלים ובית המקדש, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה נעימה!

[בתמונה: Woodcut for "Die Bibel in Bildern", 1860. Lamentations of Jeremiah. הועלתה על ידי יוליוס שנור פון קרולספלד לויקיפדיה, והיא נחלת הכלל]
[בתמונה: Woodcut for "Die Bibel in Bildern", 1860. Lamentations of Jeremiah. הועלתה על ידי יוליוס שנור פון קרולספלד לויקיפדיה, והיא נחלת הכלל]

[לקובץ המאמרים בנושא חורבן, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא 'פרשת דברים', לחצו כאן]

עשרה בטבת הוא יום צום המציין את תחילת המצור של נבוכדנצר מלך בבל על ירושלים. המצור החל ביום עשרה (יוד) בטבת בשנת 588 לפני הספירה, ונמשך שנה וחצי - עד כיבוש ירושלים וחורבן בית המקדש ביום תשעה (טי"ת) באב בשנת 586 לפני הספירה.

מְגִלַּת אֵיכָה היא קובץ של חמש קינות, שחוברו ככל הנראה לאחר חורבן ירושלים, בית המקדש הראשון והגליית תושביה, ונכנסו בהמשך לתנ"ך. שאלת זהות המחבר או שמא זהות המחברים של הקינות שבספר לא נפתרה, אולם מסורות שראשיתן במאות הראשונות לספירה ואולי אף קודם לכן מייחסות את חיבור המגילה לנביא ירמיהו (ויקיפדיה: מגילת איכה).

הספר מכיל שירות קינה ועוסק בחורבן ירושלים ובהגליית יושביה. הכותב מקונן על מצבה הנורא של ירושלים בשעת המצור ערב החורבן, על מצבה העגום והקשה של ירושלים ושל יושביה לאחר החורבן, ועל הסתר הפנים האלוהי בעקבותיו. הוא אף מצדיק את גזר הדין הקשה שנגזר על יושביה בשל חטאיהם ופשעיהם הרבים. ביהדות התקבע מנהג לקרוא את מגילת איכה בציבור בליל תשעה באב (ויקיפדיה: מגילת איכה).

ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות חורבן ירושלים ובית המקדש, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה נעימה:

אלוף משנה במילואים עופר בורין

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

.

.

אבי הראל

אבי הראל הוא בעל תואר שלישי בפילוסופיה והיסטוריה יהודית, שירת בצה"ל מג"ב ומשטרת ישראל שלושה עשורים, בתפקידי פיקוד שונים. בתפקידו האחרון היה ההיסטוריון של משטרת ישראל. פרסם שלושה ספרים ועשרות מאמרים בתחומי עיסוקו.

.

.

.

.

[לקובץ המאמרים בנושא חורבן, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא 'פרשת דברים', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *