אסא כשר: הערה על פרשת המעצר של אמיר השכל

[התמונה היא צילום מסך מהסרטון: תא"ל מיל. אמיר השכל "מחאת היחידים" -כיכר גורן 27-07-2019]

אסא כשר הוא פרופסור אמריטוס לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, זוכה פרס ישראל. כשר מופקד על הקתדרה לאתיקה מקצועית ולפילוסופיה של הפרקטיקה ע"ש לאורה שוורץ-קיפ, וקודם לכן על הקתדרה לפילוסופיה של השפה ע"ש אברהם הורודיש באוניברסיטת תל אביב.

הוא מומחה בעל שם בינלאומי במחקר הפרגמטיקה של השפה, חוקר ופעיל בתחומי האתיקה המקצועית בצבא, ברפואה, בתקשורת, באקדמיה ובמחקר המדעי.

ממחברי רוח צה"ל, הקוד האתי של צבא הגנה לישראל.

משך שנים שימש כמרצה הבית במכללה לביטחון לאומי, צה"ל.

[מקור התמונה משמאל: פייסבוק]

זהו מאמר רביעי בסדרת המאמרים על מעצרו של תת אלוף במיל' אמיר השכל בהפגנה מול בית ראש הממשלה בסוף יוני 2020. הופיעו בסדרת מאמרים זו:

*  *  *

1. בכתבות על פרשת המעצר של מפגין נגד כהונת נאשם בפלילים בתפקיד ראש הממשלה, תא"ל (מיל') אמיר השכל, מוזכרת מעורבות בפרשה של השר לביטחון הפנים.

2. אינני יודע מה הם פרטי המעורבות של השר בהחלטות קציני המשטרה בדבר ההפגנה, המעצרים והאזיקים.

3. במדינה מתוקנת, השר לא מעורב בתהליך כלשהו של החלטות פרטניות בדבר הפגנה או מעצרים. אלה הן החלטות שאמורים לקבל קציני המשטרה, בהתאם לדין ובהתאם לאתיקה של המשטרה.

4. קציני משטרה פועלים על פי עקרונות ממלכתיים של שמירה על כבוד האדם ועל שלטון החוק. באופן כללי, יש לי אמון בהם, מפני שהם ראויים לאמון. בית המשפט יכול לפסול את שיקול הדעת שלהם. ויש לי אמון בבית המשפט, מפני שהוא ראוי לאמון.

5. אין לי אמון בשר לביטחון הפנים: ההצהרה הראשונה שהשמיע כשהנאשם בפלילים המכהן כראש ממשלה מינה אותו לתפקיד שר המשפטים הייתה שלא תמיד צריך לציית להחלטות בג"ץ. זו הייתה פגיעה בוטה בעקרון שלטון החוק. בגללה ובגלל מעשים נוספים שלו הוא לא ראוי לאמון. ומכל מקום, ההסדרים של מדינה מתוקנת לא מרשים לשר להיות מעורב בתהליך קבלת החלטות בדבר הפגנה או מעצר מסוימים.

[להרחבת המושג: 'אמון', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'אמון הציבור במשטרה', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *