האם קיימת אכיפה בררנית מול הציבור החרדי?

[התמונה היא צילום מסך]

[לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

פודקסט מוסרט של המאמר, בסרטון וידאו המצורף בסוף. 

*  *  *

במוצ"ש, ה- 11 ביולי 2020, התקיימו שתי הפגנות: אחת בירושלים ואחת בתל אביב.

יחס המשטרה לשתי ההפגנות היה שונה בתכלית: בעוד בתל אביב המשטרה נהגה באיפוק מרבי מול המפגינים החילונים; בירושלים, המשטרה נהגה באלימות ובחוסר סבלנות רב, מול המפגינים החרדים.

האם המשטרה מקיימת אכיפה בררנית מול הציבור החרדי?

'אכיפה בררנית'או 'אכיפה סלקטיבית' (Selective enforcement) משמעה שפקידי ממשל - כגון שוטרים, תובעים ופרקליטים, או רגולטורים - פועלים באופן שונה מול אנשים שונים ובמצבים פוליטיים שונים. הם מפעילים שיקול דעת סלקטיבי באכיפה, בהחלטה אם - או איך - להעניש אדם שהפר את החוק; באופן שהוא מפלה, אינו נאכף באופן שווה, כלפי אנשים בעלי נסיבות דומות; וגורם להתעללות משפטית בקרבנות התופעה; ולאיום על שלטון החוק.

האם מישהו במשטרה בחר במתכוון להפלות את הקבוצה החרדית ולהתייחס אליה באופן שונה?

שני מחוזות המשטרה – ירושלים ותל אביב נשלטים על ידי שני מפקדים שונים, בעלי פילוסופיית שיטור קוטבית.

  • מפקד מחוז ירושלים הוכיח מרגע כניסתו לתפקיד שהוא שש אלי עימות.

  • לעומתו עבור מפקד מחוז ת"א, כפילוסופיית חיים, אכיפה היא מוצא אחרון כי יש בה פוטנציאל הסתבכות מיותר לשוטריו; ונזק גדול למשטרה. הוא הבין במוצ"ש, שכל ניסיון להתמודד עם ביזיון ההצטופפות של המפגינים בכיכר רבין, רק יצטלם טוב עבורם; ונתן הנחיה לשוטריו, לא להיכנס למלכודת המצלמות.

גם בעבר, נהג בחכמה ואכף מעט. כך למשל, כשהתקשורת מלאה בדיווחים על משתזפים בחוף הים; הוא הציף את החוף בשוטרים; העלה רחפנים לאוויר ויצר אווירה של לינץ; אבל אכף מעט מאוד. הסיפור הזה הניב, אמנם, מעצר מתוקשר אחד בפייסבוק, וביקורת; אבל הבריח את כולם מהחוף לשבוע.

[ניצב דוד ביתן: אכיפה כאמצעי אחרון, כפילוסופיית שיטור. התמונה היא צילום מסך]

האם שיקול דעת שונה של מפקדים מהווה אכיפה בררנית? שאלה קשה שהרי שיקול הדעת הוא הגורם המהותי ביותר בשיטור

ציטטתי לא פעם את השופט אהרן ברק שאמר כי על מנת שנקיים את הדמוקרטיה, יש לעיתים לערוך איזון בין פגיעה והגנה על זכויות האדם, איזון אשר מחייב שיקול דעת... אז שני מפקדי משטרה – בירושלים ובת"א - הפעילו, באותה עת, שיקול דעת; ונהגו בדרך שונה. כיצד אפשר, מצד אחד לחייב מפקדים להפעיל שיקול דעת; ולאחר שהפעילו אותו לומר שהמשטרה ביצעה אכיפה בררנית?

נשאר רק לבדוק אם מפקד מחוז ירושלים, שהשתמש בכוח כלפי המפגינים, מפעיל כלפי החרדים אכיפה בררנית

ובכן, תהא אשר תהא דעתכם על מדיניות היד הקשה של מפקד מחוז ירושלים, הוא נוהג יד קשה בכל מגזר, בלי הבדל דת גזע ומין...

  • תשאלו את ערביי מזרח ירושלים;
  • תשאלו את תת אלוף אמיר השכל והחילונים שהפגינו מול בית ראש הממשלה;
  • ותשאלו את החרדים.
כולם סובלים אצלנו ובאותו המינון בדיוק! [ניצב דורון ידיד: יד קשה נגד כולם, כפילוסופיית שיטור. התמונה היא צילום מסך]

אז גם פה אין אכיפה בררנית. אבל יש פה אולי צלצול פעמון עבור הנהגת המגזר החרדי ועסקניו שהגיע הזמן לשנות אסטרטגיה

צריך להבין, שיחס שונה מהמשטרה לא מקבלים אלא לוקחים; וזה פרויקט שלוקח הרבה סבלנות וזמן. כשהתנועה הקיבוצית שביקשה לעצמה השפעה בצה"ל; היא שלחה לשם את בניה; וכשחדלה לשלוח אותם אחרי מלחמת יום כיפור, אזלה גם יכולת ההשפעה שלה. כך עושה היום בהצלחה הציונות הדתית, שקציניה מטפסים בסולם הפיקוד; וזה רק עניין של זמן עד שיגיעו לפסגה! המגזר החרדי גדול היום מדי לומר שאין לו עניין במשטרה. רוב בניו הם צעירים והחיכוך עימם גובר. לכן, הנהגת הציבור החרדי חייבת להכניס את הידיים למים הקרים: ללמוד את המשטרה ולהכיר את מפקדיה. היא חייבת לשלוח את אנשיה לשירות במשטרה כדרך חיים. השוטרים עם הזמן יהיו מפקדים והמשטרה תהיה חלק מהנוף ולא גורם חריג. ההנהגה חייבת גם להעמיק את היכרותה עם מפקדי המשטרה וללמוד אותם. מפקד מחוז הוא תפקיד שכרוך בהשקפת עולם; וצריך ללמוד ולהכיר מפקדים ואת השונות ביניהם, לפני שהם מתמנים. כמו שיודעים להשפיע על מינויים מהסיבות הלא נכונות – ועושים זאת כל העת - צריך ללמוד ולסמן את המפקדים מראש; ולעשות לובינג למתאימים להם. שהרי, אם ממילא עושים לובי לקצינים מהסיבות הלא נכונות. אז, למה לא מהסיבות הנכונות?

אז הנה, רבותי, מנהיגי הציבור החרדי ועסקניו; לא בדיוק אכיפה בררנית; אבל הזדמנות לעשות מעשה; והרשות נתונה!

לשיחה המוקלטת: 

[לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

 

One thought on “האם קיימת אכיפה בררנית מול הציבור החרדי?

  1. אם יש "אכיפה בררנית" כלפי המגזר החרדי- הרי היא לטובתם!
    חדלנו כבר מלהתייחס לאין ספור ההפגנות הפראיות של החרדים שדי בהוראת אחד הרבנים- הם יוצאים בחמת זעם נגד הרשויות בכול תחום בחיי החברה שיש בו סממן לאומי. כניסת של נציגי רשויות ובמיוחד שוטרים "נאצים"- מפעילה את הקמב"צ התורן להזעיק את גדודי הפורעים הגורמים לוונדליזם ועד חשש לחיי אנשי החוק או אברך שהעז להיכנס במדים רחמנא ליצלן למתחם המוגן שלהם.
    הקובלנה על "אכיפת יתר " היא לא פחות מבדיחה עצובה המגובה בסנקציות שליחי חצרות האדמורים בכנסת ואיומים על שלום הקואליציה.
    שמענו לא פעם את נציגיהם אומרים בפה מלא "תנו לנו את הכסף ותעשו מה שאתם רוצים" -סגנון מאפיונרי לכול דבר .

    וקשה לא פחות, היא הפגיעה בשמם הטוב של חובשי הכיפה הסרוגה, מלח הארץ, הנאלצים למלא פיהם מים נוכח השחתת מוסר התורה, ועיניהם כלות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *