פנחס יחזקאלי: מה לבעיות חברתיות ולחוק הפלילי? הרצאה בחלק אחד

[בעל הזכויות בתמונה המקורית לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

[לאוסף המאמרים על קרימינליזציה של בעיות חברתיות והיפוכה באתר ייצור ידע, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 19 ביולי 2021

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

ניתן להגדיר את המשטרה כ"סלקטור של מערכת אכיפת החוק": אם היא לא עושה סלקציה נבונה; ומכניסה יותר מידי אנשים למועדון; משמע, אם היא מגישה יותר מידי כתבי אישום מיכולת השופטים להכיל, המועדון נסתם והמסיבה 'מתפוצצת'. זה בדיוק מה שקורה היום עם מערכת אכיפת החוק!

אבל המשטרה אינה לבדה בכשל הזה... שותפים לה הפרקליטות, ובעיקר, המחוקק; שמגדיר בעיות חברתיות, רפואיות ואחרות כפליליות; ובכך, מעוות את המערכת. התופעה הזו קרויה קרימינליזציה של בעיות חברתיותהחוק איננו מרפא, בדרך כלל, בעיות חברתיות. הוא רק יוצר במקביל חדשות. כשמבצעים קרימינליזציה של בעיות חברתיות, יוצרים מצב שבו, מערכת שאמורה לטפל בהכל; לא מטפלת, בעצם בכלום; ואינה מספקת לאזרח את מה שיועדה לספק מלכתחילה!

[הכרזה: ייצור ידע]

האמונה שיש בכוחו של החוק לרפא את כל תחלואינו מביאה ל"קרימינליזציה" של בעיות חברתיות. משמע, לניסיון לפתור בעיות חברתיות, רפואיות ואחרות; דרך החוק הפלילי; מתוך אמונה שכך הן תיפתרנה. זאת תוך התעלמות מהכלל; שעודף ביקוש והקטנת היצע תוביל לשוק שחור; ושוק שחור הוא חממה לצמיחת פשע מאורגן. ולכן, קרימינליזציה של בעיות רק מחמירה לא רק אותן; אלא גם את חיינו בעתיד!

ההרצאה עוסקת בתחומים הבאים:

  • מהו חוק ומהי עבירה;
  • כשהפרוצדורה באה במקום המהות...
  • חוקים אינם קדושים. העובדה שהם נחקקים על ידי פוליטיקאים הופכת אותם לתוצר של מאבקי כוח וקבוצות לחץ, שהגיונו ומטרתו אינם תמיד ברורים; ושהם משתנים עם השנים...
  • בדיקטטורות - ולמרבה הפלא גם בדמוקרטיות - יש יש אמונה כמעט מיסטית בכוחו של החוק להיטיב. מדינה מתוקנת מכונה "מדינת חוק" ואנו מדברים על "שלטון החוק" כערך. הוא הפך למושג הופכי לשחיתות שלטונית. מאבק בעד שלטון החוק הפך למאבק ל'ניקויי האורוות בשלטון המושחת'; אבל, אין טעות גדולה מזו...
  • שוכחים ש'שלטון חוק' הוא גם שלטון עורכי הדין והביורוקרטים; ואת התופעה הקרויה "שלטון הביורוקרטיה ושלטון הנהלים".
  • לכן, חוקים אינם קדושים! תמיד צריך לחשוד בהם... תמיד צריך לבדוק אם הם עדיין רלוונטיים ולכמה אנשים במדינה הם באמת מביאים תועלת...
  • ואם חוקים אינם קדושים, עבירות לא מעטות הן עניין: של מקום; של אופנה; ושל גאוגרפיה...

העבירה של היום היא הרפואה של פעם ולהיפך

[בתמונה: העבירה של היום היא הרפואה של פעם ולהפך...]

  • 'חוק היובש' כמקרה בוחן.
  • ערב מלחמת העולם הראשונה התהוו שתי גישות קטביות כלפי הסמים: הגישה האמריקנית שגרסה קרימינליזציה - סמים כעבירה פלילית; והגישה הגרמנית שגרסה התייחסות חברתית רפואית לבעיית הסמים: סמים הם תרופות; והתמכרות היא מחלה שצריך לטפל בה.
  • הגישה הגרמנית נעלמה לכאורה בתום מלחמת העולם השנייה והידע שנצבר לגביה אבד; אולם היא חזרה לחיים במודל הפורטוגלי - המוצלח מאוד - להתמודדות עם בעיית הסמים.
  • בינתיים הכריזו האמריקנים והאו"ם על כישלון המלחמה בסמים. על כן, מדינות שונות החלו לפעול, כבר לפני למעלה מעשור, לאימוץ מדיניות חדשה למלחמה בסמים, החל מדה-קרימינליזציה (אי הפללה) ועד ללגליזציה של ממש.

אז הולכים על לגליזציה כוללת? משחררים ומטייבים את מערכת האכיפה? הצחקתם! זה יקח זמן...

אני מאחל לכם צפייה נעימה:

[לאוסף המאמרים על קרימינליזציה של בעיות חברתיות והיפוכה באתר ייצור ידע, לחצו כאן]

     

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *