עופר בורין: קהלת פרק ה – אוהב כסף לא ישבע כסף

[בתמונה: אלוהים הוא לא קופת חולים... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי DarkoStojanovic לאתר Pixabay]

[בתמונה: אלוהים הוא לא קופת חולים... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי DarkoStojanovic לאתר Pixabay]

ידועה אמירתו של פרופסור ישעיהו ליבוביץ: "אלוהים הוא לא קופת חולים!". אלוהים לא מחלק תרופות ולא פתקאות לחופשת מחלה ואין לצפות ממנו לטיפול כלשהו בחוליי החברה. נדמה שקהלת גם הוא סבור, שאין לפנות לעזרת אלוהים גם כאשר ניכר במדינה שהעניים נעשקים והמשפט הוא משפט גזל...

[לאוסף פרקי מגילת קהלת, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

עודכן ב- 28 בספטמבר 2023

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני).

החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

*  *  *

ידועה אמירתו של פרופסור ישעיהו ליבוביץ: "אלוהים הוא לא קופת חולים!". אלוהים לא מחלק תרופות ולא פתקאות לחופשת מחלה ואין לצפות ממנו לטיפול כלשהו בחוליי החברה.

נדמה שקהלת גם הוא סבור שאין לפנות לעזרת אלוהים גם כאשר ניכר במדינה שהעניים נעשקים והמשפט הוא משפט גזל: ז אִם־עֹ֣שֶׁק רָשׁ וְגֵ֨זֶל מִשְׁפָּ֤ט וָצֶ֨דֶק֙ תִּרְאֶ֣ה בַמְּדִינָ֔ה אַל־תִּתְמַ֖הּ עַל־הַחֵ֑פֶץ כִּ֣י גָבֹ֜הַּ מֵעַ֤ל גָּבֹ֨הַּ֙ שֹׁמֵ֔ר וּגְבֹהִ֖ים עֲלֵיהֶֽם.

הטיפול בחוסר הצדק בחברה האנושית הוא עניין לאנשים עצמם. אבל, המשימה אינה קלה משום תכונה מעניינת שמעלה קהלת בפרק שלנו, ואין ספק שהוא יודע על מה הוא מדבר. העשירים, תמיד ירצו עוד כסף ועוד נכסים. אין להם שום רצון לחלק את עושרם עם מישהו אחר או לחדול מצבירת עושר: ט אֹהֵ֥ב כֶּ֨סֶף֙ לֹא־יִשְׂבַּ֣ע כֶּ֔סֶף וּמִֽי־אֹהֵ֥ב בֶּהָמ֖וֹן לֹ֣א תְבוּאָ֑ה גַּם־זֶ֖ה הָֽבֶל:

[בתמונה: חוסר הצדק בחברה האנושית... יצירת ה- GIF פורסמה באתר tenor. שם היוצר אינו מוזכר]

[בתמונה: חוסר הצדק בחברה האנושית... יצירת ה- GIF פורסמה באתר tenor. שם היוצר אינו מוזכר]

דווקא העניים, האנשים הפשוטים, אלה ההולכים לישון על בטן "ריקה", אלה ישנים טוב יותר. אין להם נכסים לדאוג להם. ולעומתם, העשירים, שנתם לא טובה, משום שענייני הממון והכסף והצורך לשמור עליהם ולהגדיל אותם, טורדים גם את שנתם: יא מְתוּקָה֙ שְׁנַ֣ת הָעֹבֵ֔ד אִם־מְעַ֥ט וְאִם־הַרְבֵּ֖ה יֹאכֵ֑ל וְהַשָּׂבָע֙ לֶֽעָשִׁ֔יר אֵינֶ֛נּוּ מַנִּ֥יחַֽ ל֖וֹ לִישֽׁוֹן ׃ יב יֵשׁ רָעָ֣ה חוֹלָ֔ה רָאִ֖יתִי תַּ֣חַת הַשָּׁ֑מֶשׁ עֹ֛שֶׁר שָׁמ֥וּר לִבְעָלָ֖יו לְרָעָתֽוֹ ׃

ניראה שקהלת מדבר מדם ליבו, עת הוא ציפה שבנו רחבעם, היורש שלו, יעשה שימוש טוב בכל העושר שהוא צבר. אבל מסתבר שבנו אינו כזה מוצלח וניראה שקהלת הבין שכל העושר עומד לרדת לטמיון.

והוא צדק. רחבעם כשל ופילג את הממלכה. אבל קהלת תולה את הדבר באיזה חוסר אונים כאילו הכול הבל, ואינו עוצר לרגע לשאול את עצמו איפה הוא עצמו כשל בדרכו ונתן דוגמה רעה לבנו ולעמו: יג וְאָבַ֛ד הָעֹ֥שֶׁר הַה֖וּא בְּעִנְיַ֣ן רָ֑ע וְהוֹלִ֣יד בֵּ֔ן וְאֵ֥ין בְּיָד֖וֹ מְאֽוּמָה.

[לאוסף פרקי מגילת קהלת, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *