אסא כשר: הערות בדבר המדרון החלקלק אל הרצח הפוליטי הבא

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]

אסא כשר הוא פרופסור אמריטוס לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, זוכה פרס ישראל. כשר מופקד על הקתדרה לאתיקה מקצועית ולפילוסופיה של הפרקטיקה ע"ש לאורה שוורץ-קיפ, וקודם לכן על הקתדרה לפילוסופיה של השפה ע"ש אברהם הורודיש באוניברסיטת תל אביב.

הוא מומחה בעל שם בינלאומי במחקר הפרגמטיקה של השפה, חוקר ופעיל בתחומי האתיקה המקצועית בצבא, ברפואה, בתקשורת, באקדמיה ובמחקר המדעי.

ממחברי רוח צה"ל, הקוד האתי של צבא הגנה לישראל.

משך שנים שימש כמרצה הבית במכללה לביטחון לאומי, צה"ל.

[מקור התמונה משמאל: פייסבוק]

*  *  *

בימים אלה, אנחנו נמצאים בשלב האחרון של המדרון החלקלק המוביל אל הרצח הפוליטי.

שבועות לפני רצח רבין כתבתי שוב ושוב שהרוצח כבר יצא לרחוב. לא עלה אז על דעתי שהנרצח יהיה ראש הממשלה ושר הביטחון, יצחק רבין. עכשיו, הרבה אפשרויות עולות על דעתי.

אני מניח שאין סכנה לחייהם של שר הביטחון וראש הממשלה החליפי ושר החוץ וגם לא של יו"ר האופוזיציה, מפני שיש לי הצדקה לסמוך על השב"כ שהוא מאבטח את חייהם היטב וכראוי. אבל יש מקום לדאגה לשלומם של היועץ המשפטי לממשלה, הפרקליטה התובעת במשפט הפלילי של נתניהו, פרקליטים נוספים, עדי המדינה באותו משפט ואחרים. יש מקום לדאגה גם למפגין הלא-מוכר, בצומת או בסמטה.

במדרון החלקלק ארבעה שלבים:

  1. הסתה
  2. הלהטה
  3. אלימות מסוכנת, מזדמנת או מאורגנת
  4. אלימות רצחנית, מזדמנת או מאורגנת.

בשלב ההסתה, האווירה מלאה דברים קשים כנגד היריבים הפוליטיים, המתוארים כאויבים, בוגדים וכדומה. ערב רצח רבין, נתניהו הוביל את ההסתה, בנאומים, בהפגנות, בכל דרך ציבורית. / היום, הוא ועושי רצונו, בממשלה, בתקשורת וברשתות החברתיות, עושים זאת בלי הרף.

בשלב ההלהטה, מעלים את הטמפרטורה הרגשית של ההסתה וכוללים בה קריאות מרומזות לפגיעה קשה ביריבים. ערב רצח רבין, נתניהו היה בין מובילי ההלהטה וסירב להנמיך את הלהבות. / היום, הוא ועושי דברו בכל מקום תורמים להלהטה הרגשית. נאום נתניהו בכניסה לבית המשפט, בהיפתח המשפט הפלילי שלו, היה דוגמה. ציוציו נגד המפגינים ונגד ערוץ 13 הם דוגמאות נוספות.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי OpenClipart-Vectors לאתר Pixabay]

בשלב האלימות המסוכנת נוצרים אירועים אלימים ביוזמה מקומית או ביוזמה המאורגנת מאחורי הקלעים. ערב רצח רבין, גילויי אלימות הופיעו בסביבת פלגים של מתנחלים, שהרבנים שלהם נתנו יד להחלת "דין רודף" רצחני על רבין. / היום, הופעת בריוני הכנופיות של "לה פמיליה" בשולי ההפגנות נגד נתניהו, לשם הכאת מפגינים ושירת פזמונים בשבח הרוצח יגאל עמיר, יוצרת סכנות ממשיות לשלום המפגינים. אלימות מזדמנת הופיעה גם ברמת-גן, בריסוס גז בפניהם של מפגינים.

בשלב האלימות הרצחנית, עוברים מרגשות לוהטים אל תכניות מפורטות ומהן אל ניסיונות מעשיים לממש את המטרה של פגיעה קיצונית ביריב הפוליטי. / הסכין שפגעה בצווארו של מפגין בצומת בעוטף עזה, מידיו של בריון שהופיע עם כנופיה ימנית של חסידי נתניהו משדרות, הייתה מילימטרים ממקום פגיעה קטלנית במפגין. זה היה ניסיון לרצח.

אנחנו בשלב הזה, שלב האלימות הרצחנית

המשטרה תעשה את שלה, השב"כ יעשה את שלו. אני סומך עליהם. אבל מי יצנן את הרוחות? מי ישלח הביתה את הכנופיות של "לה פמיליה"? לא בנימין נתניהו, המצפה לטובות הנאה אישיות ופוליטיות מן המהומה. לא מלחכי פנכתו, המצפים לפירורים מעוגת השלטון. מי?!

התשובה הראויה לקריאה הזאת היא גורלית. היא עוד לא נשמעת!

5 thoughts on “אסא כשר: הערות בדבר המדרון החלקלק אל הרצח הפוליטי הבא

  1. "מי ישלח הביתה את הכנופיות של "לה פמיליה"? לא בנימין נתניהו"- כך, בלשונו הערמומית והארסית, אך בלי לפרש (סגולה למניעת תשלום פיצויי דיבה) מוביל פרופ' אסא כשר לאמונה שנתניהו שולט ב"לה פמיליה" ואחראי למעשיהם.
    מזכיר לי שלפני רצח רבין הייתי בקשר עם קצוניים ימניים, ונוכחתי שהוא נראה להם כבוגד. ממילא כל דבריו נגד אלימות נפלו על אזנים ערלות, אבל לנצח תאכל חרב האשמות השוא של מטומטמי השמאל.

  2. ערוץ 13 "היום שהיה" דקות 15-18 מדווח: מאור צור, כתב לעניני משטרה [ מההפגנה בנתיבי איילון ] 28.07.20
    "ממש תקרית חמורה… בחור שממש מול העיניים שלנו לקח בלוק ..זרק על שוטר. פגע לו ברגל… אני אומר לך: אם זה היה פוגע בראש של השוטר זה היה גומר אותו לחלוטין… זה תתיכת בלוק… תוכלו לראות את התמונות… זרק על השוטר מול העיניים שלנו…היה יכול לפגוע לו בראש… השוטר היה עם הגב אליו".

  3. אין לך בושה? כמה שיסיתו נגד נתניהו, תמשיך להאשים אותו כשהוא מתגונן? איכסססססססס

  4. אסא כשר משקר באופן בוטה.

    נתניהו לא "הוביל את ההסתה" ואת "ההלהטה" נגד רבין, אלא אם כן כל דעה שאיננה דעת רבין נחשבת הסתה (שזו כנראה דעתו של כשר, חסיד הדיקטטורה הנאור).
    אני נכחתי בעצמי כשנתניהו שוב ושוב היפגין תקיפות אמיתית כלפי כל מי שניסה רק להתחיל לומר דברים בוטים אישיים נגד רבין. נתניהו מעולם לא הסית אישית נגד רבין, אלא ביקר אותו באופן הכי לגיטימי שאפשר.

    מי שאומר בלשון שקרית דברים כמו שכשר אומר על נתניהו, הוא הוא המסית.
    כרגע האיום הברור והוודאי הוא על נתניהו – עם אינסוף התבטאויות של אנשי שמאל – ברורות, ישירות ועקיפות – בעד רציחתו. אם תיפול שערה משערות ראשו, הכתובת תהיה אסא כשר אישית, וחבריו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *