גרשון הכהן: אפי איתם, יד ושם והמיתוס המכונן של השואה

[הצילום באדיבות אתר יד ושם. שם הצלם אינו מוזכר]

[לקובץ המאמרים באתר, 'ייצור ידע' בנושא השואה ומלחמת העולם השנייה, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על פרשת לך לך, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים אודות אברהם מייסד האומה, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 23 בנובמבר 2020

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים. משמש היום כעמית מחקר במרכז בגין-סאדאת (בס"א), באוניברסיטת בר אילן.

זהו מאמר שני בסדרת המאמרים על יד ושם; ועל מועמדות אפי איתם לראשותו. המאמרים האחרים:

*  *  *

על פי פרסומים בתקשורת השר לשעבר אפי איתם הוא מועמדו של ראש הממשלה לתפקיד יו״ר יד ושם.

לגמרי ברור לי מה יש בתפקיד הזה, יו״ר יד ושם, שיכול להשפיע על עתיד מדינת ישראל.

אבל, בצד חשיבותו העצומה של המוסד הזה, קשה לי עם התפקיד שהוא ממלא בחיינו הלאומיים, משני טעמים עיקריים, האחד נקודתי והאחר עקרוני:

הטעם הנקודתי: מה ל'יד ושם' ולכיבוש?

אחד המסרים הבעייתיים שהצליחו להשתרש בצה"ל בעשורים האחרונים ואחת ההצלחות הגדולות של יריבינו ב'מאבק על התודעה' מתמצה בסלוגן: "הכיבוש משחית".

[צילום באתר באאזנט עם הכרזה (משמאל): "הכיבוש משחית"]

כיבוש איננו טוב ואיננו רע; איננו מיטיב ואיננו משחית. לשליטה על שטח יש יתרונות ויש גם מחירים. זהו מושג צבאי (המילון למונחי צה"ל, 1998, ע' 256) המבטא את אחד מממדי הניצחון של צבא. צבא מנצח כאשר הוא כובש שטחים; משמיד את כוחות הצבא של האויב; ו/או מצליח להקריס את תורת הביטחון שלו. היתר בידי הדרג המדיני.

ההטפה - שמתקיימת בישראל לאורך עשרות שנים בעיקר לאנשי צבא - שהכיבוש משחית; ; היא אחת הסיבות לעיקור כוחו של צה"ל, למרות שלאורך שנים החזיק ביתרון טכנולוגי משמעותי על פני יריביו. עוד לפני שמתחילה מלחמה, כבר מכריזים מפקדיו כי בכוונתם לסגת; ולאויב לא נשאר אלא להתחבא; לחכות שצה"ל יעזוב; ולתקוע בחצוצרות הניצחון.

בתחום הזה של 'הכיבוש משחית', לקח 'יד ושם' לטעמי, בעשורים האחרונים אזימוט לכיוון בעייתי. בהכנה של משלחות צה״ל למסעות פולין מוכנסים רעיונות שהכיבוש משחית והכוח משחית ומה שקרה שם עם הציות הגרמני יכול לקרות גם לנו. 

[להרחבת המושג 'ניצחון', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים באתר בנושא תפיסת/תורת הביטחון, לחצו כאן]

הטעם העקרוני: השואה כוננה את מדינת ישראל?

הטעם העקרוני הוא מרכזיות היתר של יד ושם, לטעמי, בצריבת הרעיון שהשואה היא ההתרחשות שכוננה את מדינת ישראל. בהעדר סיפור לאומי משותף עם כיוון לעתיד - חוץ מהבטחת אהוד אולמרט: ״נהייה מדינה שכיף לחיות בה״ - מתרפקים על השואה כסיפור העל המאחד בינינו; שהרי הנאצים לא הבדילו בין חילונים, מתבוללים, אורתודוקסים, חסידים וליטאים... 

[בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

מטעם זה התנגדתי בעת שירותי בצה"ל לקחת כל גנרל בכיר מצבאות זרים לביקור ביד ושם. זכורים לי דבריו של בני גנץ כרמטכ"ל, בארוחת ערב עם משלחת אמריקאית. הוא אמר: "מחר תבקרו ביד ושם; ותבינו את הסיפור שלנו" קמתי והבעתי מחאה. זה כמובן סיפור חשוב אבל לא הסיפור המרכזי של קיומנו בארץ הזו. אני מתחבר הרבה יותר להבטחת ברית בין הבתרים לאברהם. מעניין להכיר שאטלס ארץ ישראל - שיצא לאור על ידי מחלקת חינוך במטכ"ל, עם סיום מלחמת העצמאות - צילם בעמודו הראשון צילום מהתורה, של ברית בין הבתרים.

לבנימין נתניהו מתאימה, כמובן, התפיסה של השואה כמרכז תודעת קיומנו. בכיוון הזה הוא גם מתנהל למול האיום האיראני, כאילו שאנו עומדים למול סכנת שואה; והוא, נתניהו, יציל אותנו. נתניהו כז׳בוטינסקאי חילוני, באמת מתחבר טוב יותר אל סיפור השואה, מאשר להבטחת האלוהים לאברהם. משה דיין לעומת זאת, מתחבר אל אברהם.

ובהמשך, בעמוד 2 באטלס ארץ ישראל:

וכדאי לשים לב לעיתוי הברית בין הבתרים: "אחר הדברים האלה.." אחרי מלחמת אברהם במלכים. זו הייתה היחלצות נועזת למלחמה במעצמות האזוריות של תקופת אברהם, ולפי המקרא, יצא למלחמה על דעת עצמו ללא הכוונת האל. אחר הדברים האלה, אחר שעשה בעצמו את המעשה הנועז, גם אלוהים 'סופר' אותו אחרת.

לא פלא שסיורי צה"ל במחנות ההשמדה נושאים את החותם של האלוף אלעזר שטרן. כמפקד המכללות הצבאיות התנגדתי לעניין והפסקתי את מסעות חניכי פו"מ לפולין. במקום זה בנינו "מסע ישראלי" לסיפור תל חי וגוש עציון, שיש לו משמעות חשובה הרבה יותר בעיני.

אז ברכות לאפי איתם; וגם חומר למחשבה!

נספח: נחום ברנע בידיעות - המוסף לשבת -28.8.20 על מועמדות אפי איתם ליד ושם:

[למאמרו של השופט בדימוס הרן פינשטין: 'למה באמת הם מתנגדים למינוי אפי איתם?', לחצו כאן]

[לקובץ המאמרים באתר, 'ייצור ידע' בנושא השואה ומלחמת העולם השנייה, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על פרשת לך לך, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים אודות אברהם מייסד האומה, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *