פנחס יחזקאלי: בזיון השרה גילה גמליאל מבשר את תום אכיפת הסגר

 

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Morkin לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על משטרה ופוליטיקאים, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה. פודקסט מוסרט של המאמר, בסרטון וידאו המצורף בסוף. 

*  *  *

על פי התרבות הלאומית הישראלית, ביצעה השרה גילה גמליאל את העבירה החמורה מכולן: היא נתפסה. בישראל מותר, מסתבר, לעשות כמעט הכל; אבל אסור להיתפס.

הסתבכותה של גמליאל (סגל, 2020) מעמידה את בנימין נתניהו בדילמה קשה: ציבורית, הדבר הנכון לעשות, הוא לפטר אותה; ומתחת הרדאר, תוכל לצבור כוח מחודש, להכות על חטא, לכאורה ולחזור לסיבוב הבא, כפי שעשה בתבונה רבה צחי הנגבי. עבריינים מורשעים גדולים ממנה יושבים, הרי, בממשלה.

אבל נתניהו ממולכד:

  • מצד אחד, לגמליאל כוח פוליטי לא מבוטל.
  • מצד שני, הוא עצמו שייך לקבוצה שבגינה איבד הציבור את אמונו בהנהגה, אחרי שבליל הסדר הפקרנו את זקנינו וישבנו בבית לבדנו; כדי לגלות שיצאנו, גם פריירים וגם מטומטמים; כי אלה ששווים יותר, לא עשו כן. אם יפטר אותה יידרשו – הוא וחבריו, מהשרה מירי רגב ועד נשיא מדינת ישראל – ללכת אחריה.

[בתמונה: השנה חוגגים עם המשפחה המצומצמת. ברורררר... המקור: פייסבוק]

בעוד נתניהו מתחבט בדילמת גמליאל, מצוי המפכ"ל, מוטי כהן, בדילמה לא פחות קשה. עם תפיסתה של גמליאל בקלקלתה; ועם התפשטות ההפגנות מבלפור לרחבי הארץ; אבדה הלגיטימציה לאכוף את הסגר בקרב כל מגזרי הציבור.

אחרי בזיון ליל הסדר, התרעתי בכירי משטרה רבים לחדול מן האכיפה; כי ללא לגיטימציה, יתערער מעמדה הציבורי של המשטרה. המשטרה העדיפה להישמע לממונים הפוליטיים במקום לבעל הבית שלה – הציבור; המשיכה לאכוף, ושילמה מחירים קשים.

[להרחבת המושג: 'לגיטימציה משטרתית', לחצו כאן]

מה יעשה מוטי כהן עתה?

עצתי לו פשוט להפסיק לאכוף בשקט; גם בגזרת ההפגנות וגם בהפרות ההמוניות של הסגר. אם הפוליטיקאים יתעקשו, עליו להודיע לשר הממונה ולראש הממשלה כי המשטרה לא תאכוף ללא לגיטימציה.

ואם עקב כך יפוטר, הוא הרוויח בגדול. ממילא השר לא ימנה אותו. אבל כך, הוא יכנס להיסטוריה כאחד המפכ"לים היחידים שהבין דמוקרטיה מהי; וירוויח סיכוי להיקרא לדגל מהאזרחות, ולשקם את המשטרה בעתיד.

[בתמונה משמאל: המפכ"ל כהן. הזדמנות לשנות את המשטרה בהחלטה אחת... התמונה: צילום מסך]

לשיחה המוקלטת:

[לאוסף המאמרים על משטרה ופוליטיקאים, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *