אלי בר און: המשחק הנכלולי של השלטונות בנתוני הקורונה

[בתמונה: עובדים עלינו... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי ivabalk לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים, הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

כמי שעוקב מתחילת מגיפת הקורונה אחרי נתוני התמותה העולמיים היומיים והמצטברים ברמת המדינה, כמי שמנפיק דו"ח יומי בנדון, אני ער לאבסורדים שמעידים להערכתי על שיבוש מכוון של הנתונים. כמי שמנוסה בחקר ביצועים, אני מזהה כאן מתמטיקה יצירתית...

לדוגמה: בישראל שלשום היו "רק" 19 נפטרים; וכמובן ששמחנו וגם כתבנו בדו"ח היומי שלנו שיש כאן התחלה של התמתנות ושיפור במצב. אתמול נדהמתי, מספר הנפטרים היומי "קפץ" פתאום ל- 54, ממש קרסטרופה.

דוברי הממשלה ומשרד הבריאות, כמובן לא ציינו את הגידול הזה של בערך פי 3 במספר הניפטרים היומי. מדוע לקלקל לכולנו את המסיבה ואת התשבוחות בתקשורת? זה היה "מקלקל" להם וגם לפרוייקטור שלנו פרופ' גמזו את החגיגה על הצימצום במס' הנידבקים היומי, מכ- 9000 ל 1000 (גם הנתון הזה מוטל בספק...).

יש לדעת, כי גם המספר הכולל של הנפטרים בארץ, וגם בעולם, כתוצאה מהקורונה, גדל משמעותית מזה המדווח. סיבת המוות של קשישים שנפטרים בביתם או בבית אבות לא מוגדרת. בדרך כלל לא מבוצע בנפטרים בביתם ניתוח שלאחר המוות. הרופא קובע את המוות ללא בדיקת דם, שתבהיר אם היו לנפטרים נגיפי קורונה ואם הם היו הגורם שגרם למוות. ברור כי חייהם של רבים מהם נסתיימו בגלל ההדבקות בקורונה שהיתה התוספת למחלות הנוספות שהיו להם.

[בתמונה: עובדים עלינו... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Conmongt לאתר Pixabay]

בקיצור, השלטונות גם כאן עובדים עלינו

ברור כי האינטרס של הממשלה והמערכת הוא לפרסם הצלחות ולהסתיר כשלונות. אין הבדל בתחום הזה בין הפוליטיקאים לפקידים. כולם רוצים להיות אחראים להצלחה ואף אחד לא רוצה להיות אחראי לכישלון.

זה לא רק פטנט ישראלי. המצב במרבית מדינות העולם הדמוקרטי זהה. כולם מסתירים את הכישלונות כשהדרך היא לצמצם ככול הניתן את מספרי הנפטרים.

בנוסף, במדינות שאינם דמוקרטיות ו/או מפותחות, וכ- 80 אחוזים מאוכלוסיית העולם מתגוררים במדינות כאלה, כל הנתונים על התמותה כתוצאה מנגיף הקורונה קטנים פי כמה מהנתונים האמיתיים. שם, לא סופרים את הנפטרים שלא נפטרים בבתי החולים הגדולים; ולמרבית האוכלוסיה שם אין גישה ו/או כסף כדי לזכות בטיפוך בבתי החולים המתקדמים.

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים, הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *