יאיר רגב: יש שופטים בתל אביב…

[בתמונה: כחומה בצורה... בהחלטה שניתנה אתמול, השופט איתי הרמלין מבית משפט השלום בתל אביב קבע כי החובה של בתי המשפט לעמוד כ"חומה בצורה" להגנת ההליך המשפטי הצודק וההוגן. מקור התמונה: צילום: Юрий Левко מן Pexels]

[לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד.

רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים.

הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה.

.

*  *  *

המשטרה והפרקליטות נוהגות לזלזל בחובתם לבקש הארכה של צווי תפיסה וחילוט זמני במהלך חקירות פליליות, ומחזיקות ברכוש ובכספים של נחקרים ונאשמים בניגוד לחוק. כך עולה משורה של החלטות בתי משפט שניתנו לאחרונה ומבקרות כמעט מדי יום ביומו יחידות משטרה שונות על פגיעה בזכויות קניין של חשודים, ועל בקשות שהוגשו להארכת צווי תפיסה רק לאחר שחשודים הגישו בקשות משלהם לשחרור התפוסים.

בהחלטה שניתנה אתמול, השופט איתי הרמלין מבית משפט השלום בתל אביב קבע כי החובה של בתי המשפט לעמוד כ"חומה בצורה" להגנת ההליך המשפטי הצודק וההוגן. השופט קבע באופן מפורש ובקול צלול שאין הוא מוכן להרחיב את הסמכות של המדינה על חשבון זכות הקניין שנפגעה.

בתמונה משמאל: השופט איתי הרמלין, צילום: באדיבות דוברות בית המשפט]

החלטה תקדימית זו ממחישה לכולנו שאת "מכונת עשיית הצדק" יש "לשמן" בהקפדה על ידי מתן הגנה ראויה לזכויותיו החוקתיות של הציבור, הגנה כזו מעניקה תחושת בטחון לכל אזרחי מדינת ישראל אשר עלולים להיקלע בעל כורחם למצב דומה.

קדם לכך הדיון דיון שהתקיים בבקשת הפרקליטות למתן צו זמני לחילוט של כלי רכב ועוד ציוד של מעבדת סמים לפי סעיף 36ו. כאשר הפרקליטות הגישו את הבקשה השופטת התורנית החליטה מיד ״כמבוקש״ וביקשה התייחסויות הצדדים. הפרקליטות התעלמו מההחלטה שניתנה במעמד צד אחד בלבד והדיון התקיים רק כעבור 25 ימים. סד הזמנים הקבוע בחוק הוא של 10 ימים בלבד.

אני טענתי שתוקף הצו פג ולא ניתן להאריכו!!! אין לשופט סמכות על פי החוק להאריך או לחדש את הצו שפקע. הפרקליטות טענו שהם כלל לא ביקשו את הצו הזמני במעמד צד אחד והיה על השופטת רק לקבוע דיון רגיל. השופט איתי הרמלין קיבל את טענתי וקבע שהצו הזמני פג והתפוגג. כי אסור לבתי המשפט בישראל להשלים עם פגיעה חמורה בזכות הקניין. יש שופטים בתל אביב...

[בתמונה: היכל בית המשפט בתל אביב - יש שופטים בתל אביב. התמונה באדיבות הרשות השופטת]

הזכויות באות להגן על כולנו, אבל אנחנו זקוקים להן במיוחד כשאנחנו חלשים. זכויות ההליך ההוגן חשובות במיוחד משום שהן עורבות לכך שייעשה צדק, שזכויות אחרות שלנו לא ייפגעו שלא לצורך, ושכאשר יש הצדקה לפגוע באותן זכויות – הן יפגעו במידה ההכרחית בלבד והפגיעה בהן לא תיהפך לענישה נוספת.

תפקידו הציבורי של בית המשפט הוא לשמש גם שומר עקרונות השיטה המשפטית. בית המשפט מופקד על שמירת עקרונות המשפט הפלילי המהותי, עקרונות ההליך המשפטי ההוגן וכל מה שנשאר מכבוד האדם של החשוד והנאשם העומד לדין לפניו.

ניתן לכתוב תִּלֵי תִּלִים על חשיבות זכויותיהם של החשודים והנאשמים, על מעמדם החוקתי. אולם, אם בפועל יאפשר בית המשפט לרשויות האכיפה לקיים הליכים פליליים המאפשרים פגיעה ממשית בזכויות, מילים אלו יוותרו רק על הנייר.

One thought on “יאיר רגב: יש שופטים בתל אביב…

  1. Pingback: תרבות, סטייה, אלימות ושחיתות שוטרים באתר 'ייצור ידע' | ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *