האמונה היהודית – ליניארית?

האמונה היהודית איננה ליניארית. עוד בתפילת שחרית אמור אדם להודות לבוראו על מה שלכאורה מובן מאליו - על אור היום שהפציע, ל"יוצר אור ובורא חושך עושה שלום ובורא את הכול... המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית" (הכהן, 2014, ע' 59). טעם אמתי מההבנה הזו נתנה לנו רחל פרנקל, אימו של הנער שנחטף ונרצח, נפתל פרנקל ז"ל. פרנקל פגשה ברחבת הכותל -לפני שנמצאו גופות החטופים - קבוצת ילדים ברחבת הכותל, שקראו לעברה קריאות עידוד. והיא, שחששה שאמונתם תיפגם אם חלילה לא יחזרו הנערים, לאחר ההשתדלות שעשו, נפנתה והסבירה להם (ראו את הוידאו למעלה): "אני רוצה להגיד לכם מששהו: אני מאמינה בלב שלם שהם יחזרו, אבל, מה שלא יקרה, השם לא עובד אצלנו, בסדר? שלא תישברו אם יקרה, חס וחלילה, משהו אחר. בסדר?" איזו אצילות נפש, ומעל הכל, הבנה אמתית של מהות האמונה היהודית.

מורכבות בדת

The Black Swan

אבל רוב בני האדם מתקשים להבין מורכבות. נסים (ניקולס) טאלב, מחבר הספר "הברבור השחור" (ראה כריכה משמאל) טוען כי "החושים שלנו ערוכים לסביבה שבה הסיבות והתוצאות פשוטות יותר, והמידע נע לאט יותר" (טאלב, 2010, ע' 23). משמע, אנשים נוטים לחשוב במונחים ליניאריים של סיבה ותוצאה. הם מפשטים את המציאות, מרבעים את המורכבות, ומחפשים סיבה אחת לכל תוצאה במקום להבין שבעצם מדובר במכלול של סיבות.

מכך פחדה רחל פרנקל. שתיסדק אמונתם של הילדים הצעירים מכדי להבין את מורכבותה של האמונה, שחושבים במושגים ליניאריים, של "השתדלות תביא תוצאה", אם הגורל יסב פניו מעם החטופים (כפי שבאמת קרה).

אבל, כשבוחנים הצהרות של רבנים לקהלם, ותובנות של האליטות בממסד הדתי, קשה שלא לראות, שהשטחיות והגלישה לליניאריות התנחלה בתודעתם:

  • כך למשל, טען שר הפנים לשעבר, הרב יצחק פרץ מש"ס, שטען בשעתו כי אסון הבונים בו נהרגו ילדי בית ספר נגרם בשל מזוזות פסולות. גם האדמו"ר מלעלוב דאז השמיע השקפה דומה לזו של הרב פרץ. הוא הטיל על ראש העיר פתח תקווה את האחריות בשל עניין השבת ודרש ממנו להתפטר (ויקיפדיה).
  • אפילו גדול בתורה כרב עובדיה יוסף טען, כי חיילים נהרגו במלחמת לבנון השנייה, משום שלא שמרו מצוות (מנדרה, 2007).
  • או רב אחר מש"ס שהטיל על יאיר לפיד ותומכי חוק הגיוס את האחריות להרג חיילים ואזרחים במבצע "צוק איתן" (מנדרה, 2007).
  • האדמו“ר מסאטמר, הרב יקותיאל יהודה טייטלבוים, המתגורר ופועל בניו יורק, טען כי הסיבה לפיגוע בבית הכנסת שבשכונת הר נוף בירושלים, היא העובדה שיהודים ממשיכים לעלות להר הבית (אוריך, 2014).
למה רעדה האדמה בנפאל

האם האמונה היהודית נפרדת מהעומק שלה ועוברת ליניאריזציה?

מקורות

  האם הדת היהודית עוברת ליניאריזציה? הסיבות לפיגוע בהר נוף...  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *