אבי ברוכמן: ניצב ניסו שחם מערער לבית משפט העליון

[בתמונה: ניסו שחם. בדרך לבית המשפט העליון. התמונה היא צילום מסך מכתבת 'כאן 11']

[לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

ד"ר אבי ברוכמן שירת במשטרת ישראל בתפקידי פיקוד מטה והדרכה. בתפקידו האחרון שימש כראש המחלקה לשיטור קהילתי, בדרגת ניצב משנה. הוא עוסק במחקר ייעוץ והוראה בתחומי קרימינולוגיה ומערכת אכיפת החוק.

*  *  *

פרשת ניצב שחם הגיעה כערעור לבית משפט העליון, לאחר שהרכב בית משפט מחוזי הותיר על כנו את עונש המאסר של 10 חודשים שגזר עליו בית משפט השלום בתל אביב.

כבוד השופט העליון י' אלרון (ראו תמונה למטה משמאל), שבפניו הוגש הערעור כותב בהחלטתו מיום 4 נובמבר 2020: "אני מורה על העברת התיק למוטב תלתא בסוגיה אחת בלבד והיא – האם ניתן להרשיע את הנאשם בעבירה של מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור לפי סעיף 284 לחוק העונשין, התשל"ז, 1977, בשל דפוס התנהגות חוזר ונשנה שנהג בו, אף עם כל מעשה ומעשה כשלעצמו אינו מגבש עבירה פלילית".

כתב לי עמיתי המלומד עו"ד יאיר רגב, שהסב את תשומת ליבי להחלטה: "... הערעור יעבור לשלושה שופטים רק בשאלה הספציפית המופיעה בהחלטה... בית המשפט המחוזי קיבל את ערעור המדינה וקבע, כי יש להסתכל על התמונה בכללותה, המלמדת על התנהגות פלילית מובהקת. לדברי המחוזי, "מדובר בשיטת מיזוג שבין יחסים אינטימיים עם כפיפות; לבין עיסוק בתנאי שירותן במשטרה שפיתח שחם והפעיל לאורך שנים.... ".

תזכורת... 

מורג (2020) כותב, שמח"ש (המחלקה לחקירת שוטרים) הגישה לפני כשבע שנים כתב אישום חמור נגד קצין המשטרה הבכיר, וייחסה לו מרמה והפרת אמונים בשמונה פרשות שונות. על פי כתב האישום המקורי, הוא קשר קשרים אינטימיים עם שמונה שוטרות זוטרות, צעירות בשנים, והוסיף ופעל בעניינם במצבים של ניגוד עניינים. נוסף לכך, יוחסו לו בכתב האישום שתי עבירות של מעשה מגונה ועבירה של הטרדה מינית בגין שלוש פרשות מתוך השמונה המוזכרות.

[בתמונה משמאל: כב' השופט אלרון. התמונה באדיבות אתר הרשות השופטת]

לפני שנתיים זיכה אותו השופט בני שגיא מבית המשפט השלום בתל אביב מרוב העבירות. הוא הורשע בעבירה אחת של מעשה מגונה - בגלל נשיקה לשוטרת. על שחם נגזר עונש קל של 240 שעות לתועלת הציבור. שני הצדדים, סנגורו ופרקליטות המדינה, ערערו על ההחלטה. בשנה שעברה החמיר בית המשפט המחוזי וקבע כי שחם ביצע עבירות נוספות - מרמה הפרת אמונים והטרדה מינית. המחוזי החזיר את התיק לשלום שיגזור את עונשו של שחם. במהלך הדיונים, השופטים הציעו לשחם שיודה בעבירה של הפרת אמונים תוך ריצוי עבודות שרות. סנגוריו של שחם דחו את ההצעה.

בפסק דין מנומק (ת"פ 31283-10-13 המחלקה לחקירות שוטרים נ' שחם), המחזיק 22 עמודים, השופט שמואל מלמד מבית המשפט השלום בת"א גזר את דינו של שחם: עונש מאסר למשך 10 חודשים ("כן גם שוטרים נכנסים לכלא", ראו מאמרנו ברוכמן, 2018, באתר ייצור ידע).

[למאמרו של ד"ר אבי ברוכמן: 'כן, גם שוטרים נכנסים לכלא!', לחצו כאן]

[בתמונה: שוטרים-אסירים... בממוצע, כל חודשיים נכנס שוטר לכלא! התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]

בנוסף:

  • מאסר למשך 5 חודשים על תנאי למשך 3 שנים, שלא יעבור עבירה של מרמה והפרת אמונים או עבירה של מעשה מגונה.
  • תשלום קנס בסף 7,500 שקלים או 75 ימי מאסר תמורתם, הקנס ישולם בתוך 180 ימים.
  • תשלום פיצוי על סך 1,500 שקלים לשתי מתלוננות, ופיצוי על סך 500 שקלים למתלוננת שלישית.

בפסק דינו, מקדיש השופט מלמד פרק מעניין לתחום הערכים המוגנים (ברוכמן, 2020).

ערעור נוסף לבית משפט מחוזי

הרכב של בית המשפט המחוזי הותיר את עונש 10 חודשי המאסר שגזר עליו בית משפט השלום בתל אביב. בפסק הדין נכתב: "...בית משפט קמא התחשב כדין בעיקרון ההלימה, לצד השיקול הראוי והמתחייב של הרתעת הרבים, ושקל היטב את מכלול הנסיבות הרלוונטיות של העבירות ואת מכלול הנסיבות המקלות, האישיות והמשפחתיות של המערער... אכן העונש על המערער אינו קל, אך הוא הולם את חומרת העבירות שבהן הורשע... התנהלותו הכוללת של המערער, לאורך מספר רב של שנים, כלפי שמונה שוטרות צעירות וזוטרות בהיותו בעל הדרגה הבכירה ביותר במשטרה... מבלי לקחת אחריות על מעשיו הפליליים ותוך ניסיון פסול להציג את מעשיו הפליליים ככשרים." בסיום פסק הדין מתח השופט מרדכי לוי ביקורת על התנהלות של שחם (ע"פ 23260-01-19 מחוזי ת"א) (גרינצייג, 2020).

ניצב ( בגימ') ניסו שחם ועורכי דינו ממשיכים "במסע" של ההליך הפלילי ומגיעים לערעור לבית משפט העליון !!!

[בתמונה: בית המשפט העליון: בדרך לבית המשפט העליון...  מתוך אתר הרשות השופטת]

אחרית דבר 

הדעות בקרב אנשי משטרה לגבי ניצב שחם חלוקות. ישנם רבים התומכים בו ורואים בו קצין משטרה מקצועי, מחוספס, שאינו חושש להביע עמדתות לעיתים אף חריגות וקיצוניות. מאידך, אחרים שחושבים שהתנהגותו המוחצנת וסגנונו הבוטה אינו הולם קצין בדרגה בכירה בארגון המשטרה.

בית המשפט הכניס אותו לקטגוריה של עבריין מין מורשע ודן לחומרה את מעשיו. האקלים החברתי והתרבותי היום מוקיע התנהגויות בלתי ראויות של בכירים במערכות השונות כמו גם במשטרה ,תופעת ה- METOO# והמערכת המשפטית אינה מתעלמת מכך.

בעשור האחרון 19 אנשי משטרה הורשעו ונשפטו לעונשי מאסר בפועל (פישל וברוכמן, 2020).: 

שני ניצבי משטרה הורשעו בעבירות מין :

  • הסמפכ"ל לשעבר ניצב (בגימ') ניסים מור שערער על העונש שנפסק לו במחוזי, בית משפט עליון החמיר וגזר לו עונש של 4 חודשי עבודות שרות. ( רע"פ 10002/17   מדינת ישראל נ' ניסים מור), ובהמשך פסק בית משפט השלום בבאר שבע שניצב (בגימ') ניסים מור ,יפצה ב 350,000 ₪ שוטרת שהטריד. (גרינצייג,2019).
  • ניצב ( בגימ') חגי דותן נשפט בבית דין למשמעת של המשטרה, הורשע, קיבל עונש של נזיפה והורדה בדרגה אחת למשך חצי שנה. (פישלר, 2020 וברוכמן,2020 ).

האם הניצב (בגימ') ניסו שחם יהיה קצין המשטרה הבכיר ביותר בדרגת ניצב שיחליף את המדים הכחולים למדים כתומים של שרות בתי הסוהר? ימים יגידו.

[לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

 מקורות

  • ברוכמן, א (2018) " כן , גם שוטרים נכנסים לכלא!, אתר "ייצור ידע".
  • ברוכמן, א (2020) "ניצב ניסו שחם עבריין מין מורשע", אתר " ייצור ידע".
  • גרינצייג, א (2019) " הסמפכ"ל לשעבר ניסים מור יפצה את השוטרת שהטריד ב 350,000 ₪. מעריב 29.7.2019.
  • גרינצייג,א (2020) " המחוזי דחה את ערעורו של ניסו שחם, בכוונתו לפנות עליון, גלובס 14.7.2020.
  • מורג, ג (2020) " עונש מאסר לניצב ניסו שחם שביצע עבירות מין ". ynet 10.02.20.
  • ע"פ 23260-01-19 מחוזי ת"א  (השופטים: מ דיסקין, מ לוי, וג רביד).
  • פישלר,פ (2020) חוברת לואי דה פינס.
  • רע"פ 10002/17   מדינת ישראל נ' ניסים מור. ניתן ב 18 ביולי 2018.
  • רע"פ 6477/20  ניסו שחם נגד מדינת ישראל. בית משפט העליון (בפני השופט י' אלרון), ניתן ב 4 נובמבר 2020.
  • ת"פ 31283-10-13 המחלקה לחקירות שוטרים נ' שחם.
   

One thought on “אבי ברוכמן: ניצב ניסו שחם מערער לבית משפט העליון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *