אלי בר און: קורונה למתקדמים

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי fernandozhiminaicela לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

יש לדעת כי ללא החיסון וההתחסנות של מרבית האוכלוסייה בעולם, לא ניתן יהיה לאורך זמן לעצור את התפשטות המגיפה.

ה- אוֹסְמוֹזָה, החוק ממדע הכימיה - להשוואת הריכוזים של מלחים בנוזלים סמוכים - עובד גם במגיפות, גם בקורונה. לכן, במדינות סמוכות, במדינות בהם התנועה האנושית ממדינה למדינה גבוה, שיעורי התחלואה והתמותה מהמגפה ישתוו ותמיד כלפי מעלה. לאמור המדינה בה שיעורי המחלה גבוהים יותר תדביק את שכנתה שם שיעורי המחלה נמוכים יותר.

כאשר יש לנו נניח תמיסת מים ובה מומסים כ- 3% מלחים; ובצמוד כאשר מפרידים את התמיסות באמצעות מחיצה חדירה - תמיסת מים באותה הכמות עם ריכוז של 1% מלחים - אזי בתוך זמן קצר אחוזי המלחים של התמיסות ישתוו. כך, אם נשמור על אחוז המלחים הגבוה באחת מהתמיסות הנ"ל, זה יהיה - ומהר מאוד - גם אחוז המלחים בתמיסה האחרת הצמודה, שמופרדת באמצעות מחיצה חדירה:

.

[בתמונה: מעבר מים באוסמוזה דרך קרום חדיר למחצה. מהמצב ההתחלתי (איור ימני) של תמיסות לא שוות בריכוזן עד למצב הסופי (איור שמאלי) לאחר מעבר מים דרך הקרום עד להשוואת הריכוזים משני צידי הקרום... התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי ערן. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

העיקרון הזה עובד גם בסביבה האנושית

אנחנו יכולים לעקב את התפשטות המחלה לזמן קצר, באמצעות סגרים ובדיקות ובידוד; אבל, כל עוד האנשים עוברים ממדינה למדינה, אזי המגיפה תתעצם במהירות במדינה, שבה שיעור המגיפה נמוך. האנשים נוהגים בדיוק כמו פרודות הנוזלים, הם מי שמפיצים את המחלה.

כך כדוגמה נשווה, מבחינת מס' הנפטרים למיליון נפש, את המדינות האחיות דוברות השפה הגרמנית; ואת צ'כיה שכנתם הפיזית, הכלכלית והתרבותית. מדינות בהם יש מעבר חופשי יומי של מאות אלפי אנשים ממדינה למדינה. המדינות הנ"ל הן במצב סוציואקונומי מצוין; ולהן מערך רפואי עשיר, מערך מעולה שנועד לכל האוכלוסייה.

כולן, עד לפני כ- 3 חודשים, היו במצב מעולה ביחס למדינת ישראל. רבים כאן ביקשו מהממשלה לפעול כמותן. בחודשים האחרונים חלה שם התפרצות חמורה, הם מצויות בהסגר חריף; וכמובן, להוציא את גרמניה הגדולה, שיעור המחלה שם עולה משמעותית על זה שבישראל. גם גרמניה מצויה בשבועות האחרונים עם מעל ל- 800 נפטרים ליום. צפוי שכבר בשבוע הקרוב, גם הם הגרמנים - העשירים, היעילים והממושמעים - יעקפו אותנו בעומק חדירת המגיפה.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי fernandozhiminaicela לאתר Pixabay]

איך, כנראה, הנגיף התפשט?

  • הכל החל בצפון איטליה.
  • מכאן הנגיף התפשט למחוז האיטלקי הסמוך למילאנו בשוויץ. כ- 70 אלף עובדים איטלקים נכנסים לשוויץ כל יום. שוויץ זו מדינה בגודל של ישראל, שלא הצליחה לעצור את הנגיף בגל השני; כאשר נכון ל 19 לחודש דצמבר 2020, מס' הנפטרים למיליון נפש בשוויץ הוא כעת כ- 750, יותר מכפול מאשר במדינת ישראל; והם חוטפים למעלה מכ- 70 נפטרים ליום.
  • מכאן קצרה הדרך לאוסטריה השכנה, מדינה בגודל שלנו עם 570 נפטרים ליום; שרק אתמול, חטפו 145 נפטרים ליום אחד, אצלנו אתמול היו רק 7.
  • מכאן לצ'כיה החלשה יותר, מדינה בגודל שלנו, מדינה עם כ- 950 נפטרים למיליון תושבים; שחוטפת כעת, כל יום, כ- 50 נפטרים ליום.
  • וכעת לגרמניה - האדירה פי 9 מכל אחת ממדינות הלוויין שלה - שם המגיפה משתוללת; והם, שהיו הכי טובים באירופה, מצויים כבר עם כ- 310 נפטרים למיליון תושבים. צפוי שבקצב הזה, בעוד כ- 4 ימים לכל היותר, הם יעקפו את מדינת ישראל; שלה - נכון להיום - כ- 332 נפטרים למיליון תושבים.
  • זה גם המצב בכל מקום בעולם, גם אצלנו החוזרים בטיסה מארה"ב, מטורקיה, ומהאמירויות ובדרך היבשה מירדן יגבירו כאן את המחלה; וגם הפוך, הם יגבירו את המחלה גם שם.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

לסיכום: כולם חייבים להתחסן; וצריך לחסן גם את כל העולם הפחות מפותח - העולם השלישי. אחרת, כפי שכבר קרה פעמים רבות בהיסטוריה האנושית אנחנו לא נגמור בקרוב עם הצרה הזו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *