דור יחזקאלי: מיתוג עצמי – מיתוג אישי: לשווק את עצמנו כמותג

[בתמונה: המיתוג העצמי של שי-חי, גיבור תכנית הריאליטי 'האח הגדול': "כל האמת בפנים"... התמונה היא צילום מסך מתוך סרטון היו-טיוב: ת"ז שי-חי האח גדול 2016]

[לקובץ המאמרים על 'תיוג' ו'מיתוג' לסוגיו, באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על שיווק הלכה למעשה, לחצו כאן]

דור יחזקאלי משמש כיום בתפקיד פלנר בחברת הפרסום ראובני פרידן. בעת שנכתב המאמר היה יועץ השיווק והמיתוג של חברת 'ייצור ידע'.

*  *  *

יש לי מנהג קבוע עם אמא שלי, מדי פעם אנחנו נפגשים ורואים במרוכז כמה פרקים של תוכנית הריאליטי, האח הגדול, לאחר שהקלטנו אותם.

מבחינה אישית, התוכנית מעניינת אותי מכיוון שהיא מציגה לנו דינמיקות מסקרנות של אנשים רבים ומגוונים. ברוב הפעמים, המפיקים בוחרים, במתכוון, 'להנחית' בבית אנשים המצויים בקצוות נפרדים של המפה התרבותית/פוליטית/חברתית של ארץ ישראל; שלולא ההכוונה הזו, לא היו מגיעים כלל אחד אל רעהו.

דיירים רבים השתתפו בתוכנית מאז שהגיעה למסך שלנו; אך, ישנו דייר אחד, שאסוציאטיבית, סביר שיהיה הדמות הראשונה שתעלה במוחנו כאשר נחשוב על 'גיבורי' הריאליטי הזה. כוונתי לשי-חי שמזוהה עם התכנית הזו יותר מכל, עם הסלוגן שאימץ לעצמו: "כל האמת בפנים"הוא הנחית את 'האמת' שלו על יתר הדיירים, וגרם לרבים מהם הלם של ממש.

ההצמדה מתוחכמת הזו של המשפט "כל האמת בפנים" לדמותו של שי-חי, היא חלק מאסטרטגייה של מיתוג עצמי. זוהי הצמדה מתוחכמת, מכיוון שהיא מותאמת לצרכן התוכנית, הצופה הישראלי. עם ישראל ידוע כעם שאומר את שעל ליבו, גם אם זה לא תמיד נעים. זהו חלק ממרכיבי "החוצפה הישראלית" שחלקנו מתגאים בה, חלקנו לא, אבל מה שבטוח - כולנו מודעים לה.

איך נדע שזה 'עבד' לו?

בשתי דרכים עיקריות:

  • האחת, היא דף המעריצים של שי-חי, שהגיע ליותר מ- 40,000 אנשים, שלא התביישו להציג את עצמם כ"צבא האמת של שי-חי". לא פחות... זהו מספר גבוה מאוד של מעריצים בשביל דמות בתוכנית טלוויזיה. לדיירת מהעונה הנוכחית, גל גברעם שהגיעה לעונה הנוכחית עם "גב" של כ-400,000 עוקבים באינסטגרם, יש רק 9,000 מעריצים שכאלו בדף המעריצים שלה בפייסבוק.
  • השנייה, היא צניחת אחוזי הרייטינג של התוכנית, לאחר הדחתו של שי-חי. בגלובס פורסם שאחוזי הרייטינג של התוכנית ירדו מ- 36.9% ל- 31.3%. דמות אחת, שמשפיעה על כל כך הרבה אחוזי רייטינג של תוכנית טלוויזיה... המספרים אומרים הכל~

בבית מרובה משתתפים כמו בית האח הגדול, דייר שרוצה שיזכרו אותו בסוף הפרק, מבין שעליו לבדל את עצמו מהדיירים האחרים. מיתוג עצמי/אישי היא בדיוק הדרך לעשות זאת.   

.

מסוציולוגיה לתורת השיווק: מיתוג עצמי מהו?

נגדיר 'מיתוג עצמי' או 'מיתוג אישי' (personal branding) כתיוג של עצמך, במטרה ליצור ערך עצמי ולהפוך את עצמך למותג, באופן שממחיש את הערכים ואת המוניטין הכולל שלך, באופן האופטימלי. בשביל להבין את המושג לעומקו, עלינו לצאת מנקודת הנחה ראשונית שאומרת שעלינו להתייחס אל עצמנו כאל עסק שיש לקדם, לשווק, ולהציג את יכולותיו ויתרונותיו למתעניינים בו – דבר שבסוף התהליך יכול להשיג את המטרה הנעלת שהיא העדפת המותג שהוא אתה, על פני אחרים.

המושג, מיתוג עצמי, טבע על ידי גורו הניהול טום פיטרס (Tom Peters; ראו תמונה משמאל) בסדרת מאמרים, בסוף שנות התשעים של המאה הקודמת.

[תמונתו של טום פיטרס משמאל היא צילום מסך]

במאמר תחת השם מותג שלך מתקשר אליך" - "The Brand Called You" מה- 31 באוגוסט 1997, בכתב העת המפורסם fast company, הוא כותב כך:

"ללא קשר לגיל, ללא קשר לתפקיד, ללא קשר לעסק שאנו נמצאים בו, כולנו צריכים להבין את חשיבות המיתוג לעצמנו. אנחנו המנכ"לים של החברות שלנו: ".Me Inc". כדי לשרוד בעסקים היום, התפקיד החשוב ביותר שלנו הוא להיות המשווק הראשי למותג שנקרא "אני". זה כל כך פשוט - וכל כך קשה. וזה בלתי נמנע":

[להרחבה בנושא 'תיוג', לחצו כאן] [להרחבה בנושא 'מיתוג', לחצו כאן] 

[למאמר של טום פיטרס בכתב העת fast company, לחצו כאן]

הספרות מלאה במאמרים של 'מומחים' לבניית תדמית עצמית; אבל בעצם, כל אחד מאיתנו משקיע ממילא - אם באופן אינטואיטיבי ואם באופן מחושב - בבניית התדמית החברתית שלו. מודעות רבה יותר למשמעות המיתוג העצמי ותוצאותיו, עשויה לקדם מאוד את יכולתנו להשיג את מטרותינו החברתיות והמקצועיות!

[לקובץ המאמרים על 'תיוג' ו'מיתוג' לסוגיו, באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'מטרה של מערכת', לחצו כאן]

העשרה

[לכתבה המלאה של יעל ולצר ב- ynet, לחצו כאן]

 

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *