במה עסקנו היום באתר 'ייצור ידע'?

[מה התחדש באתר 'ייצור ידע'? התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי PublicDomainPictures לאתר Pixabay]
[מה התחדש באתר 'ייצור ידע'? התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי PublicDomainPictures לאתר Pixabay]

[המאמרים מוצגים על פי ראשי הפרקים הבאים: 'כרזות וממים בענייני היום', 'פורסמו לאחרונה'; 'היסטוריה, צבא וביטחון לאומי'; 'ניהול, מורכבות, מדע וספורט'; פלילים, אכיפת חוק ומשפט'; 'חינוך, מוסיקה, יצירה ואמנות'; 'פילוסופיה ואמונה'; פרשת השבוע]

כרזות וממים בענייני היום

אוסף כרזות וממים אינטרנטיים בענייני היום

כרזות וממים אינטרנטיים הם סוג של תוכן - לרוב תמונה אוסרטון או המלווים במשפט קצר, שמופץ ברשתות חברתיות ובאתרי אינטרנט, חלקם ויראליים, חלקם פחות. הממים לרוב משקפים רעיונות, אירועים, או תופעות תרבותיות, ומטרתם יכולה להיות בידור, סאטירה, או להעביר מסר חברתי או פוליטי באופן הומוריסטי או חתרני. דף זה מציג את תרומתנו הצנועה בסוגייה זו, להיום.

פורסם לאחרונה

פרשת וישב באתר ייצור ידע

פָּרָשַׁת וַיֵּשֶׁב היא פרשת השבוע התשיעית בספר בראשית. היא מתחילה בפרק ל"ז, פסוק א' ומסתיימת בפרק מ', פסוק כ"ג. פרשה זו פותחת את קובץ סיפורי יוסף ואחיו, שהוא החלק האחרון בסיפורי יעקב ומשפחתו ובספר בראשית בכלל. ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות פרשה זו. קריאה נעימה!

פנחס יחזקאלי: הוצאה להורג בשריפה, השיטה האכזרית מכולן?

"זנתה תמר כלתך וגם הנה הרה לזנונים... הוציאוה ותישרף"... במקורותינו, הוצאה להורג בשריפה היא אחת ממה שמכונה ארבע מיתות בית דין. משמע, ארבע שיטות של הוצאה להורג שבאמצעותן מתבצע עונש מוות. על פי הגישה המקובלת במשנה, שריפה היא השיטה השנייה האיומה מכולן (אחרי סקילה). על פי שיטתו של רבי שמעון, היא האיומה מכולן, ולא בכדי…

פנחס יחזקאלי: הוצאה להורג בתלייה, כלי הרתעה ונקמה אולטימטיבי

"וְאֵת שַׂר הָאֹפִים, תָּלָה:  כַּאֲשֶׁר פָּתַר לָהֶם, יוֹסֵף"... להוצאה הורג בתלייה יש היסטוריה ארוכה, המשתרעת על פני תרבויות שונות ושנים רבות ושלובה לעתים קרובות בנושאים של צדק, הרתעה, ובאופן אפל יותר, אבל לגיטימי: של נקמה. בחברות רבות, לולאת חבל התלייה מסמלת את הנקמה האולטימטיבית של גביית מחיר קטלני על עוולות שבוצעו.

אבי הראל: כתונת יוסף והמקור של יום הכיפורים לפי ספר היובלים

בפרשת וישב מתחיל המקרא לספר את סיפורו של יוסף. בניגוד לסיפורי אבות האומה, סיפורי יוסף, שהם נובלה, מהווים חטיבה ספרותית עצמאית, ובה עלילה שהולכת ומתפתחת עד לסופה הדרמטי. אין אנו מוצאים בסיפורי יוסף את המוטיבים חוויות דתיות והתגלויות אלוהיות כמו אצל האבות, וסיפורי יוסף - לעומת סיפורי האבות - הינם חילונים וארציים בבסיסם.

עופר בורין: האומץ להיות אם

תמר, לאחר שהופכת לאלמנה לשניים מבניו של יהודה, מבינה שלא יהיו לה ילדים כי מודבקת לה סטיגמה של אישה קטלנית, שהגברים שלה מתים לפני שהם מספיקים להקים איתה משפחה. היא מחליטה לעשות מעשה...

אבי הראל: הליכה אל העיר דותן

הגעתו של יוסף אל דותן, תניע את ההבטחה האלוהית שניתנה לאברהם בברית בין הבתרים – שיעבוד מצרים, יציאת מצרים, מתן תורה וכיבוש ארץ כנען. דותן מזוהה עם תל דות'אן, שמונה ק"מ דרומית מזרחית לג'נין, עשרים ק"מ לערך צפונית לסבסטיה. במלחמת ששת הימים, בשנת 1967, נערך במקום קרב עיקש מול הלגיון הירדני...

גרשון הכהן: האם הקב"ה אוהב את המתריסים נגדו? סיפור ההתגלות לגדעון

סיפור גדעון הוא תיאור היווצרותו של מנהיג עניו, הפועל מתודעת יעוד: בתחילה הוא מתקשה להשתכנע שאכן יועד לשליחות גדולה, ומיד עוד באותו הלילה הוא נדרש לפעולה בה תתגלה תעוזתו וייווצר הד לפעולתו. בהנפת דגל המאבק, לא די לגדעון בהריסת מזבח הבעל ובכריתת האשרה. הוא נדרש גם לבנות במקומם מזבח לה'.

היסטוריה, פוליטיקה, צבא וביטחון לאומי

פנחס יחזקאלי: הוצאה להורג בשריפה, השיטה האכזרית מכולן?

"זנתה תמר כלתך וגם הנה הרה לזנונים... הוציאוה ותישרף"... במקורותינו, הוצאה להורג בשריפה היא אחת ממה שמכונה ארבע מיתות בית דין. משמע, ארבע שיטות של הוצאה להורג שבאמצעותן מתבצע עונש מוות. על פי הגישה המקובלת במשנה, שריפה היא השיטה השנייה האיומה מכולן (אחרי סקילה). על פי שיטתו של רבי שמעון, היא האיומה מכולן, ולא בכדי…

פנחס יחזקאלי: הוצאה להורג בתלייה, כלי הרתעה ונקמה אולטימטיבי

"וְאֵת שַׂר הָאֹפִים, תָּלָה:  כַּאֲשֶׁר פָּתַר לָהֶם, יוֹסֵף"... להוצאה הורג בתלייה יש היסטוריה ארוכה, המשתרעת על פני תרבויות שונות ושנים רבות ושלובה לעתים קרובות בנושאים של צדק, הרתעה, ובאופן אפל יותר, אבל לגיטימי: של נקמה. בחברות רבות, לולאת חבל התלייה מסמלת את הנקמה האולטימטיבית של גביית מחיר קטלני על עוולות שבוצעו.

גרשון הכהן: האם הקב"ה אוהב את המתריסים נגדו? סיפור ההתגלות לגדעון

סיפור גדעון הוא תיאור היווצרותו של מנהיג עניו, הפועל מתודעת יעוד: בתחילה הוא מתקשה להשתכנע שאכן יועד לשליחות גדולה, ומיד עוד באותו הלילה הוא נדרש לפעולה בה תתגלה תעוזתו וייווצר הד לפעולתו. בהנפת דגל המאבק, לא די לגדעון בהריסת מזבח הבעל ובכריתת האשרה. הוא נדרש גם לבנות במקומם מזבח לה'.

גרשון הכהן: ישראל בעידן של מושיעים

בספר שופטים פרק ג' כתוב: ויעבדו בני ישראל את עגלון מלך מואב שמונה עשרה שנה... ויקם להם ה' מושיע את אהוד בן גרא.(שופטים ג', י"ד-ט"ו). לא מסופר לנו דבר על תהליך הופעתו של מושיע, כיצד הוא רוכש את מעמדו, כיצד הוא מגיע למקום המניע אותו ומעניק לו יכולת ליטול את היזמה לידיו? את הפער הזה יש למלא מתוך הבנתנו את המציאות...

פנחס יחזקאלי: הסוציולוגיה החדשה והסוציולוגיה הביקורתית, מקורותיו של ה- WOKE

הסוציולוגיה החדשה והסוציולוגיה הביקורתית - הקרובות מאוד לתנועת ה- WOKE - אחראיות למצבה הנוכחי העצוב של האקדמיה במערב. מטרתן לבחון ולערער על המבנים החברתיים, הכלכליים והפוליטיים הקיימים, תוך הדגשת יחסי הכוח והדיכוי המעצבים את המציאות החברתית. אבל, האם זו באמת אקדמיה, או אונס האקדמיה להשגת מטרות חברתיות פוליטיות? הכל בעיני המתבונן.

פער רלוונטיות באתר ייצור ידע

פער רלוונטיות הוא ההיסט (Drift) שנוצר בתפיסת המציאות, בין המציאות בפועל לזו הנתפסת על ידי קברניטי הארגון. ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות 'פער רלוונטיות' והשלכותיו, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה מועילה!

פנחס יחזקאלי: "יחי אנחנו", הנרקיסיזם הקולקטיבי של האליטה

לצד תפקידן המרכזי של אליטות בהובלת החברה, מתפתחת לא אחת בקרבם תופעה של נרקיסיזם קולקטיבי (Collective Narcissism) – תחושת עליונות משותפת שבמסגרתה האליטה רואה את עצמה כמיוחדת, ערכית וצודקת יותר משאר האוכלוסייה. תפיסה זו אינה רק עמדה סוציולוגית, אלא מנגנון נפשי-חברתי שמעמיק את הניכור בין האליטה לבין יתר החברה. תוצאותיו קשות הן עבור האליטה והן עבור עמה.

[לויקי של מושגים בתחום זה, לחצו כאן] [למאמרים נוספים בנושאי היסטוריה, פוליטיקה, צבא וביטחון לאומי, לחצו כאן]

ניהול, מורכבות, מדע וספורט

פער רלוונטיות באתר ייצור ידע

פער רלוונטיות הוא ההיסט (Drift) שנוצר בתפיסת המציאות, בין המציאות בפועל לזו הנתפסת על ידי קברניטי הארגון. ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות 'פער רלוונטיות' והשלכותיו, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה מועילה!

הכל על מוטיבציה באתר ייצור ידע

מוטיבציה היא תופעה חמקמקה ועמומה, לא ידועה עד תום, לא לעובדים עצמם ולא להנהלת הארגון. היא מודדת - אם בכלל - תמונת מצב לרגע מסוים, שבספק אם הוא משקף את התמונה בכללותה. לא בכדי נמצאו בספרות המקצועית, עד 1981, לא פחות מ- 140 הגדרות שונות למוטיבציה... ומי יודע מהו המספר כיום... ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות התופעה והשלכותיה, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה מועילה!

פנחס יחזקאלי: "משיח, משיח", השימוש במעוררי מוטיבציה ויזואליים (איקונוגרפיה צבאית)

ב- 22 באוקטובר 2024, הסיר הרמטכ"ל תג (פאצ'), הנושא את הכיתוב "משיח", מזרועו של לוחם, ועורר מהומה תקשורתית. אבל האיקונוגרפיה צבאית (Military Iconography) איננה המצאה ישראלית. זהו שימוש בשפה חזותית: סמלים, דימויים, תגים ועזרים ויזואליים בצבא, כדי להעביר מסרים ללא מילים, לחזק את המורל ולעצב תודעה בקרב הלוחמים והציבור הרחב. חלק מהעזרים הם תקניים (ניסיון של הממסד הצבאי לרתום את התופעה לשימושו), והאחרים אינם פורמאליים.

גרשון הכהן: ארץ ישראל היא מערכת אקולוגית אחת!

הדיון על חלוקת ארץ ישראל המערבית לשתי מדינות, התמקד בעיקרו בשיקולי ביטחון ודמוגרפיה. נקודת המבט האקולוגית  לא זכתה לברור ולדיון. נדרשת תכנית מתאר ארצית כוללת לארץ ישראל המערבית, כמערכת אקולוגית אחת!

פנחס יחזקאלי: המערכת האקולוגית (האקו סיסטם), המערכת המורכבת האולטימטיבית

המערכת האקולוגית (האקו-סיסטם - Ecosystem) היא המערכת המורכבת הגדולה ביותר שאנחנו מבינים; למרות שגם היא חלק ממערכות מורכבות גדולות ממנה, ושמה הפך נרדף ל'מערכת מורכבת'. כל תתי המערכות, המרכיבות אותה, מקיימות ביניהן יחסים הרמוניים דינאמיים של תלות הדדית: כל אחד תלוי בסובבים אותו באופן היוצר שלמות, ששולטת בה שלימות ניגודית: האינטראקציה הזו בונה, אבל גם הורסת. נותנת חיים אבל גם נוטלת אותם…

גרשון הכהן: מה כדאי ללמוד מלחימת המורדים נגד אסד

מתקפת הפתע של המורדים בוודאי מחייבת את ישראל במעקב צבאי אחראי. אבל השיעור העיקרי שמלמדת מתקפת הפתע מתחיל במבט כולל על ההיגיון האסטרטגי שמניע את אזור המזרח התיכון. הלקח - שרבים במערב מסרבים לקבל - מצביע על הדינמיקה המחוללת באזור אי יציבות מתמדת, כנובעת מהתנהלות האזור בדפוסי מערכת אקולוגית.

פנחס יחזקאלי: קבוצות בארגון, הרצאה בארבעה חלקים

הפמליה - שמקיפה את מלכת הכיתה - היא סוג של 'קבוצת עילית' מגובשת בכיתה, שיש שפה משלה ומטרות משלה; והיא רק דוגמה אחת מיני רבות של קבוצה. קבוצות הן תופעה חברתית שקיימת בכל ארגון. זה נושא ההרצאה.

[ויקי של מושגים בתחום זה, לחצו כאן] [למאמרים נוספים בנושאי ניהול ומורכבות, לחצו כאן]

פלילים, אכיפת חוק ומשפט

פנחס יחזקאלי: הוצאה להורג בשריפה, השיטה האכזרית מכולן?

"זנתה תמר כלתך וגם הנה הרה לזנונים... הוציאוה ותישרף"... במקורותינו, הוצאה להורג בשריפה היא אחת ממה שמכונה ארבע מיתות בית דין. משמע, ארבע שיטות של הוצאה להורג שבאמצעותן מתבצע עונש מוות. על פי הגישה המקובלת במשנה, שריפה היא השיטה השנייה האיומה מכולן (אחרי סקילה). על פי שיטתו של רבי שמעון, היא האיומה מכולן, ולא בכדי…

פנחס יחזקאלי: הוצאה להורג בתלייה, כלי הרתעה ונקמה אולטימטיבי

"וְאֵת שַׂר הָאֹפִים, תָּלָה:  כַּאֲשֶׁר פָּתַר לָהֶם, יוֹסֵף"... להוצאה הורג בתלייה יש היסטוריה ארוכה, המשתרעת על פני תרבויות שונות ושנים רבות ושלובה לעתים קרובות בנושאים של צדק, הרתעה, ובאופן אפל יותר, אבל לגיטימי: של נקמה. בחברות רבות, לולאת חבל התלייה מסמלת את הנקמה האולטימטיבית של גביית מחיר קטלני על עוולות שבוצעו.

פנחס יחזקאלי: מינוי מקצועי מול מינוי פוליטי של שופטים

השיטה המשפטית הנהוגה בישראל היא השיטה הבריטית, שבה נבחרים שופטים ע"פ תחומי התמחותם, ודעתם הפוליטית אינה רלוונטית. אבל, מהיום שבג"ץ פתח את שעריו לכל, הוא עוסק כל העת בסוגיות פוליטיות. זהו שינוי מהותי בתפקידו של בג"ץ ובזהות השופטים, בהשוואה למודל הבריטי הקלאסי, שהפער בינו לבין המציאות המשפטית בישראל בולט היום יותר מתמיד. סוגיות של זהות פוליטית של שופטים בזמן מלחמה הן עדות לכך שהמערכת מתמודדת עם אתגרים שלא היו קיימים בשיטה הבריטית הקלאסית. השאלה כעת היא כיצד להחזיר את אמון הציבור במערכת המשפט, מבלי לאבד את עקרונות העצמאות והמקצועיות.

פנחס יחזקאלי: כת, תסמונת של התנהגות קולקטיבית

כת (cult) היא קבוצה סגורה בעלת מאפיינים טוטליים, דתיים לכאורה, ששואבת את עוצמתה ממנהיג כריזמטי הנושא עימו תורה רעיונית. קבוצה זו מופרדת מן החברה שבתוכה היא חיה. חבריה מקבלים זהות חדשה, מאמצים מנהגים וסדר יום ייחודיים, ועוברים תהליכים ההופכים אותם לקבוצה בעלת התנהגות קולקטיבית / עדרית, צייתנית וכנועה בתוך הכת פנימה, תוך הצגת מצג מטעה…

פנחס יחזקאלי: האם הקהילות החרדיות הן כתות?

בסוף נובמבר 2024, פורסמו דבריו של פרופ' יצחק בירק, מהפקולטה להנדסת חשמל בטכניון, שתאר את הקהילות החרדיות כ'כתות'. האם הוא צודק או ששוב קיבלנו פה מופע של אוטו-אנטישמיות, שרווח כל כך במקומותינו מאז החלו פעולות המחאה בנובמבר 2022? התשובה חד משמעית: החברה החרדית היא קהילה דתית שמרנית, המאופיינת במבנה חברתי ברור ונוקשה, אך אינה עומדת בקריטריונים המרכזיים המגדירים כת.

פנחס יחזקאלי: 'לשרוף את הגשרים'. כשאין עוד דרך חזרה

לאחרונה נאמר הרבה על מערכת 'שלטון החוק' שלנו שהיא 'שרפה את גשריה' ביחסיה עם עמה. המושג הזה (burning your bridges), הוא אחד המושגים המרתקים בהליכי קבלת החלטות  - שרלוונטי לחיינו האישיים, כמו גם הארגוניים והמדיניים. הוא מוגדר כיצירת מצב בלתי הפיך; שמצמצם מאוד את מגוון אפשרויות הפעולה שלנו, כך שאין בו יותר אפשרויות בחירה; ואין ממנו דרך חזרה. מקור הביטוי בנוהג הרומי להרוס גשרים בגבו של האויב כדי למנוע ממנו לברוח ולכפות עליו הכרעה…

פנחס יחזקאלי: פשעים נגד נשים בעולם המוסלמי, חלק שישי

זהו חלקו השישי של האוסף על פשיעת המוסלמים הקשה נגד נשים, אותה למדנו על בשרנו בטבח מאז ה- 7 באוקטובר 2023. הפשיעה הזו כוללת מגוון של תופעות, משעבוד טוטאלי, דרך התעללות מינית, פיסית ונפשית, וכלה ברצח בייסורים. כיוון שהטענה ש'האויב הוא כמונו' חזרה להישמע במקומותינו, קיבצתי אוסף זוועות כזה לחוות דעתכם, ממרחבי איראן ועיראק ועד עזה, וגם אצלנו. בזוועה קשה לצפות. אבל, חובה לתעד ולהפיק לקחים!

[למאמרים נוספים בנושאי שיטור, אכיפת חוק ומשפט, לחצו כאן]

חינוך, מוסיקה, יצירה ואמנות

איילת קציר: שירה בעין נשית ברוח פרשת השבוע, פרשת וישלח

דְּבָרִים שֶׁהִגַּדְתִּי לְבִתִּי-עַל כְּאֵב: צהלות יְלָדִים מְשַׂחֲקִים הָיוּ פַּס קוֹל שֶׁל חַיֶּיהָ, הַרְחֵק מִדִּבּוּרי מְבֻגָּרִים. אֵלֶּה הָיוּ כְּמוֹ זִמְזוּם זְבוּבִים טורדניים בַּחֹם הַגָּדוֹל וְהַמַּתִּישׁ. שָׂם בְּאֹהֶל הָיוּ מְשַׂחֲקוֹת הַנָּשִׁים, מְסָרְקוֹת שׁיערן שָׁרוֹת נִגּוּנִים עַתִּיקִים... איילת קציר: שירה בעין נשית ברוח פרשת השבוע – פרשת וישלח...

איילת קציר: שירה בעין נשית ברוח פרשת השבוע, פרשת ויצא

שְׁקוּפָה: אִם הָיוּ שׁוֹפְטִים בָּעוֹלָם, הֵם כְּמוֹ הַגַּנֶּנֶת רִנָּה, הָיוּ פּוֹסְקִים-כִּי עַכְשָׁו תּוֹרִי וְדָבָר לֹא הָיָה נִלְקָח מִמֶּנִּי; וַאֲנִי לֹא היתי נוֹתֶרֶת בִּמְקוֹמִי חָסְרָה כָּל כָּךְ... איילת קציר: שירה בעין נשית ברוח פרשת השבוע – פרשת ויצא...

פנחס יחזקאלי: אני אוהב אותך לאה, גם אהבה מאולצת היא (אולי) אהבה

בשיר 'אני אוהב אותך לאה, מנסה אהוד מנור 'לסדר' סוף אוהב ומפויס למערכת היחסים המקולקלת, הרעה, המיוסרת, שבין אבי האומה לאם רוב בניו: מערכת שתחילתה ברמייה; והמשכה בהתעללות נפשית ובאפליה גלויה - של לאה ובניה על פני רחל ובניה אחריה - שתימשך גם אחרי מות יעקב. אבל, אין זו אהבה שמחה...

איילת קציר: שירה בעין נשית ברוח פרשת השבוע, פרשת תולדות

שִׁירַת הַלֵּב: לוּ רַק יָכֹלְנוּ לְדַבֵּר, לְשַׁתֵּף בּדָבָר אוֹ שְׁנַיִם, יָכֹלְנוּ לְבָרֵךְ בְּעַצְמֵנוּ אֶת בֵּיתֵנוּ... איילת קציר: שירה בעין נשית ברוח פרשת השבוע – פרשת תולדות...

פנחס יחזקאלי: פשעים נגד נשים בעולם המוסלמי, חלק שישי

זהו חלקו השישי של האוסף על פשיעת המוסלמים הקשה נגד נשים, אותה למדנו על בשרנו בטבח מאז ה- 7 באוקטובר 2023. הפשיעה הזו כוללת מגוון של תופעות, משעבוד טוטאלי, דרך התעללות מינית, פיסית ונפשית, וכלה ברצח בייסורים. כיוון שהטענה ש'האויב הוא כמונו' חזרה להישמע במקומותינו, קיבצתי אוסף זוועות כזה לחוות דעתכם, ממרחבי איראן ועיראק ועד עזה, וגם אצלנו. בזוועה קשה לצפות. אבל, חובה לתעד ולהפיק לקחים!

איילת קציר: שירה בעין נשית ברוח פרשת השבוע, פרשת חיי שרה

שָׁנִים הִלכה בְּמִדְבָּרִיוֹת צְחִיחוֹת; חַיִּים מְפֹאָרִים הָיוּ לָהּ, מְלָכִים אבו בְּשָׂרָה, הָיְתָה אִשָּׁה במלואה; הִיא לֹא יָדְעָה זֹאת, משׁךְ שָׁנִים הָרְגִישָׁה אִשָּׁה סרק... איילת קציר: שִׁירָה בְּעַיִן נָשִׁית בּרוּחַ פָּרָשַׁת הַשָּׁבוּעַ – פרשת חיי שרה...

איילת קציר: שירה בעין נשית ברוח פרשת השבוע, פרשת וירא

בֶּטַח תִּזְכְּרִי בִּתִּי, עֵת כָּרַעְתִּי לָלֶדֶת; זָעֲקָה נִשְׁמָתִי לַשָּׁמַיִם, בְּשִׂמְחָה מְהוּלָה בִּכְאֵב; כְּאַיֶלֶת אֲחֻזָּה בִּסְבַךְ, פִּלַּלְתִּי שתהא נִשְׁמָתִי; טוֹבָה דַּיָּה וְקִוִּיתִי שֶׁיִּזְכֹּר הַבְטָחָתוֹ, וְיַשְׁלִיךְ בִּמְצוּלוֹת יָם, כָּל חֲטָאַי... איילת קציר: שִׁירָה בְּעַיִן נָשִׁית בּרוּחַ פָּרָשַׁת הַשָּׁבוּעַ – פרשת וירא

פנחס יחזקאלי: שירי תנ"ך, שלושת המלאכים

קחו נושא תנ"כי ייחודי, כמו המפגש של שרה עם שלושת המלאכים; חברו אליו כותב חד ושנון כיהונתן גפן; צרפו מלחין גאוני כמתי כספי; ושימו את כל אלה בפיה של שלישיית מבצעים מעולה כמו שלישיית הגשש החיוור (שקיבלה לטעמי פחות מידי קרדיט על יכולות חבריה כמבצעים מוסיקאלים) וקיבלתם שיר מקסים ומעורר מחשבה, כמו "שלושת המלאכים" - קישוט ראוי ל'פרשת ראה', אחת העמוקות והמרתקות בפרשות השבוע.

פילוסופיה ואמונה

גרשון הכהן: ישראל בעידן של מושיעים

בספר שופטים פרק ג' כתוב: ויעבדו בני ישראל את עגלון מלך מואב שמונה עשרה שנה... ויקם להם ה' מושיע את אהוד בן גרא.(שופטים ג', י"ד-ט"ו). לא מסופר לנו דבר על תהליך הופעתו של מושיע, כיצד הוא רוכש את מעמדו, כיצד הוא מגיע למקום המניע אותו ומעניק לו יכולת ליטול את היזמה לידיו? את הפער הזה יש למלא מתוך הבנתנו את המציאות...

גרשון הכהן: המפלה הצבאית בעי וחטא עכן

האם ניתן בימינו לדמיין ועדת חקירה רצינית דוגמת ועדת אגרנט או ועדת וינוגרד, שתתמקד בהצבעה על כשל מוסרי חברתי ולא ליניארי, כסיבה וכהסבר למפלה צבאית בקרב?

גרשון הכהן: תמר ויהודה, רגע הרואי של אמת

בדיבור על תבונת המעשה האסטרטגי, התקשיתי כל פעם מחדש להסביר, שהוא כרוך לעיתים גם במידה נחוצה של עורמה; ומה לעשות, שמותר האדם מן הבהמה מתבטא לעיתים גם בתבונת הערמה. בחצי אירוניה אמרתי: "לא פלא שמצאנו עצמנו נעדרי תחבולה, הרי את כל התחמנים הדחנו כבר בבה"ד 1"!

גרשון הכהן: הר הבית, בנקודת המפגש בין שמיים לארץ

מעטים המקומות שזכו במקרא לכינוי "מקום", הר הבית זכה להיות המקום, כשמו של הקב"ה. הדיבור על נקודה במרחב כמקום, מבטא התייחסות מיוחדת טעונת משמעות. בנקודה במרחב שהייתה למקום, מתקיים מפגש טעון בין הפיזי לבין מה שמעל לפיזי. זהו מפגש בין חומר לרוח, בין ארץ לשמיים בין חול לקודש.

אברהם מייסד האומה באתר 'ייצור ידע'

פרשת תולדות חותמת את מחזור הסיפורים במקרא אודות אברהם, אבי האומה הישראלית, ואחת הדמויות המרתקות בתנ"ך. ריכזנו פה עבורכם את כל המאמרים העוסקים באברהם באתרנו, והם מובאים לפי הכותבים השונים, לפי סדר הא"ב. קריאה מועילה!

פנחס יחזקאלי: הטרור המוסרי של אלבר קאמי ומשמעותו בימינו אלה

אחד המושגים המהותיים שבהם עוסק הסופר, המחזאי והפילוסוף הצרפתי – יליד אלג'יריה הצרפתית, זוכה פרס נובל לספרות – אלבר קאמי הוא "הטרור המוסרי". מושג זה נוגע למשמעות של מוסר, אחריות וחירות, אל מול מעשי אלימות ש'מתחפשים לצדק'. קאמי, שסבל עמוקות מחוויות המלחמה והדיכוי, האמין שאין דבר כזה אלימות מוצדקת. לכל סוג של אלימות יש…

רוני אקריש: בין אלבר קאמי לשלמה המלך

כל ספר קהלת, שכתב שלמה המלך, מלגלג באופן איום על העולם הזה ועל כל פעילות אנושית שמתקיימת בו, ובכל זאת כתבה תורתנו מלכתחילה, שהקב"ה הסתכל על העולם הזה אחרי הבריאה והכריז שהכל טוב. איך זה אפשרי? פה אנחנו מתחברים לסופר אלבר קאמי, הטוען כי האבסורד - התחושה שהחיים חסרי משמעות - הוא אמנם עובדה בסיסית, אך יש להתמודד איתו בעזרת מרד קיומי, שמתרחש כאשר האדם בוחר למצוא משמעות אישית ולחיות על פי ערכיו, למרות אי הוודאות.

פרשת השבוע: פרשת וישב

אבי הראל: סיפור יוסף ואשת פוטיפר והזיקה לסיפורם של ראובן ובלהה

פרק ל"ט בפרשתנו, מציג את הרקע לעלייתו של יוסף לכס השלטון, כמשנה למלך פרעה. גדולתו זו מתחילה דווקא בתקרית עם אשת אדוניו, שרצתה את קרבתו אולם הוא עמד בפיתוי. לסיפור זה יש מקבילה ספרותית מצרית, ויתכן שלסיפור יוסף יש שורשים או השפעה מצרית קדומה. בספר היובלים, יש שזירה של מוטיבים ממקרה יוסף ואשת פוטיפר למקרה ראובן ובלהה פילגש אביו.

אבי הראל: סיפור יוסף, במקרא ובקוראן

מגמות המתרחשות סיפורי יוסף במקרא, הם חוליה מקשרת חשובה בתולדות התהוותו של עם ישראל. רק בגלל מכירתו של יוסף, ועלייתו לגדולה בארץ מצרים, יעקב ובניו יורדים למצרים, ירידה שבסופה יציאת מצרים קבלת התורה והפיכת המסגרת השבטית לעם. הקוראן לעומת זאת מתייחס לסיפורו של יוסף בהיבט התיאולוגי מוסרי. לכן הוא משמיט פרטים שעלולים לפגוע בדמותו המוסרית של יוסף...

אבי הראל: היבטים נוספים בסיפור יוסף

סיפורי יוסף תופסים מקום נרחב בספר בראשית, מפרשתנו ועד סוף הספר. יוסף בניגוד לאבות האומה, הינו דמות שונה, שאופיינה בדרכים שונות, הן במקרא והן בספרות החיצונית. הכורח להרחבה זו נובע מהצורך של המספר המקראי להסביר את ירידת בני יעקב למצרים, שאיננה מובנת כל צורכה בתחילת התיאור אודות יוסף ואחיו...

אבי הראל: סיפור יהודה ותמר והקשרו למנהיגות ראויה

סיפור יהודה ותמר קוטע את הרצף המקראי של סיפורי יוסף. הפרשנות המסורתית רואה בהפסקה זו לימוד של אחד מהכללים התאולוגיים החשובים – מידה כנגד מידה. יהודה היה מחולל מכירתו של יוסף על כל המשתמע מכך. לכן, הוא יורד ממנהיגותו וגדלותו, ומסתבך באירוע מורכב עם תמר הכנענית. החוק המקראי קובע כאן כי מי שגורם לכאוס הכאוס יפגע גם בו...

יוסי פיינטוך: יורשו של ער, סיפור תמר. מדוע הוא שם?

בדיוק בנקודת השיא הראשונה של סאגת יוסף ואחיו, במקום בו יוסף נמכר לפוטיפר המצרי, המתח הסיפורי נקטע באחת והקורא מוצא את עצמו בסיפור שונה לחלוטין, זה של יהודה ותמר. למראית עין סיפור חדש זה - המסתיים בלידתם של התאומים פרץ וזרח - מנותק בעליל מהמאורעות המסופרים בין אלה שקדמו לו או אלה שיבואו בעקבותיו. מה פשר הדבר ומדוע משתלב סיפור משני זה דווקא במקום בו הוא משובץ בפרשת השבוע "וישב"? 

קובי ביטר: מה עונשו של טבח שגילו עצם בלתי מזוהה בתבשילו?

הפעם בפרשה: שנאת אחים... יוסף מסתבך עם אחיו; הצלשי"ם של עמק דותן במלחמת ששת הימים והקשר לפרשה... מי כתב את תסריט המחזמר" יוסף וכתונת הפסים המשגעת"? מה עונשו של טבח שגילו עצם בלתי מזוהה בתבשילו? ועוד...

סיפור תמר ויהודה והשלכותיו באתר ייצור ידע

תמר היא כלתו של יהודה, אשתו של בנו ער ויבמתו של בנו אונן. לאחר שסירב יהודה לאפשר לבנו השלישי לקיים את חובת הייבום כלפיה, התעברה תמר מיהודה בעורמה והפכה לאם ילדיו, פרץ וזרח. כאשר המעשה התגלה התעלה יהודה, לקח אחריות והציל את חייה וחיי ילדיו באמרו: "צדקה תמר ממני". ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות סיפור תמר ויהודה והשלכותיו, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה מועילה!

עופר בורין: אבות אכלו בוסר, שיני בנים תקהינה, ושיני אבות תרקבנה

פָּרָשַׁת וַיֵּשֶׁב היא פרשת השבוע התשיעית בספר בראשית. היא מתחילה בפרק ל"ז, פסוק א' ומסתיימת בפרק מ', פסוק כ"ג. הנושאים העיקריים בה: חינוך להורות; הזכות להורות; יהודה כמנהיג; הלבנת פנים ברבים; ו- "שלח יינך" על פני המים

דוד א' פרנקל: הרהורים על פרשת וישב

בפרשת וישב אנו לומדים על שתי דרמות: תחילתה של דרמה בה שלוש מערכות, הראשונה בפרשה זו ושתי האחרות משתרעות על שתי הפרשות שתבואנה, כעין 'רומן' בהמשכים. אך בין המערכות הראשונה והשנייה, אנו קוראים על דרמה אחרת, בה שלוש תמונות שכולה כונסה לפרשת וישב.

באתר זה אנחנו מקפידים על זכויות יוצרים, כערך!

באתר זה אנו מקפידים על סוגיית זכויות היוצרים; אנו משתדלים לפרסם את שמו של היוצר גם במקרים שבהם התמונה חופשית. אבל כולנו בני אדם וחשופים לטעויות! אם מצאתם הפרה של זכויות יוצרים, אנא תדעו אותי אישית: ד"ר פנחס יחזקאלי: yehezkeally@gmail.com, 050-4442127.

באתר זה אנו מקפידים על סוגיית זכויות היוצרים; אנו משתדלים לפרסם את שמו של היוצר גם במקרים שבהם התמונה חופשית. אבל כולנו בני אדם וחשופים לטעויות! אם מצאתם הפרה של זכויות יוצרים, אנא תדעו אותי אישית: ד"ר פנחס יחזקאלי: yehezkeally@gmail.com, 050-4442127.

.

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!