פנחס יחזקאלי: הלבנת הון

תקציר: הלבנת הון (Money Laundering) מוגדרת על ידי משרד המשפטים כפעולה או סדרת פעולות, הנחזות להיות לגיטימיות לכשעצמן, המהוות תהליך שבו "רכוש אסור" שהינו תוצר פשיעה, מאבד את התווית הפלילית שלו ונחזה להיות רכוש כשר למהדרין, המאפשר לבעליו חזקת הנאה בו באין מפריע.הלבנת הון

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי Images Money לאתר flickr]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

הלבנת הון (Money Laundering) מוגדרת על ידי משרד המשפטים כפעולה או סדרת פעולות, הנחזות להיות לגיטימיות לכשעצמן, המהוות תהליך שבו "רכוש אסור" שהינו תוצר פשיעה, מאבד את התווית הפלילית שלו ונחזה להיות רכוש כשר למהדרין, המאפשר לבעליו חזקת הנאה בו באין מפריע.

לא זו אף זו, רכוש זה יכול לממן פעילות פשיעה אחרת הנחזית להיות מנותקת מבעליו. מכאן נובע גם מקור המונח "הלבנת הון" (Money Laundering) – הון שמקורו "שחור" שעבר תהליך של "הלבנה" ועתה כשר הוא, צח ונקי לכל דבר ועניין (משרד המשפטים, 2012 ב')

קיימים חמישה רכיבים, המהווים כר צמיחה נוח להלבנת הון (דגן יאיר, 2006 ב', ע' 25):

  • מערכת בנקאות חלשה.
  • מערכת פיננסית לא מפותחת
  • כלכלה שחורה (כלכלת מחתרת) נרחבת
  • איכות גרועה של מוסדות ממשלתיים
  • פיקוח ומינהל חלשים על חברות ומוסדות פרטיים

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי 422737 לאתר Pixabay]

שיטות "הלבנת ההון" הן רבות ומגוונות, אך המכנה המשותף של רובן הוא ניצול יעילות המחשוב והגלובליזציה של המערכות הפיננסיות העולמיות לתהליך מובנה של שימוש במערכות אלה. זאת, לשם הפקדת כספים והעברתם ממקום למקום, תוך הסוואת זהותם של בעלי הזכויות בהם ומקורם של הכספים (הצעת חוק איסור הלבנת הון, התשנ"ט, 1999, ע' 420).

מקובל לראות בהלבנת ההון תהליך תלת שלבי:

  • שלב ההשמה/המיקום (Placement);
  • שלב הריבוד (Layering);
  • שלב ההטמעה (Integration).
ב- 1 בספטמבר 2015 נכנס לתוקפו תיקון 13 לחוק איסור הלבנת הון, המבקש להפוך את עורכי הדין ובתי הדין המשמעתיים לשותפים אקטיביים באכיפה נגד הלבנת הון. התיקון מטיל חובה על עורכי דין ורואי חשבון הנותנים שירות עסקי, לבצע זיהוי ואימות פרטיהם של הלקוחות. החובות החדשים שהוטלו על עורכי הדין, כחלק מהמאבק בהלבנת הון ומימון טרור, יחולו על ביצוע פעולות כמו קניית ומכירת נדל"ן עבור לקוח; קניית ומכירת עסק; ניהול כספים ונכסים פיננסיים; והקמה או ניהול של תאגיד, עסק או נאמנות (קריסטל זיו, 2015).

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי webandi  לאתר Pixabay]

מקורות והעשרה

Comments are closed.