פנחס יחזקאלי: מדינה – התאגדות אנושית להשגת אינטרסים משותפים

תקציר: מְדִינָה היא התארגנות של חברה אנושית, המתאגדת יחד ליישום האינטרסים שלה, בטריטוריה ספציפית על פי סמכות משותפת חוקתית, חוקית ופוליטית. במהלך ההיסטוריה התקיימו סוגים שונים של מדינות, כגון ערי המדינה של יוון העתיקה, מדינות לאום, פדרציות ועוד. כדי שתתקיים מדינה, חייבים להתקיים ארבעה תנאים: (1) גבולות יבשתיים, אוויריים וימיים; (2) אוכלוסייה קבועה; (3) שלטון (4) סממני ריבונות...

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי ▓▒░ TORLEY ░▒▓ לאתר flickr]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה. *  *  * מְדִינָה היא התארגנות של חברה אנושית, המתאגדת יחד ליישום האינטרסים שלה, בטריטוריה ספציפית על פי סמכות משותפת חוקתית, חוקית ופוליטית.

במהלך ההיסטוריה התקיימו סוגים שונים של מדינות, כגון ערי המדינה של יוון העתיקה, מדינות לאום, פדרציות ועוד.

כדי שתתקיים מדינה, חייבים להתקיים ארבעה תנאים:

גבולות יבשתיים, אוויריים וימיים

גבולות אלה לא חייבים להיות רציפים, וגם לא מוגדרים לחלוטין. במקומות רבים קיימים סכסוכי גבולות עם מדינות שכנות.

אוכלוסייה קבועה

לכל מדינה חייבת להיות אוכלוסייה קבועה, כאשר דורות של בני אדם נשארים באותה מדינה ורואים בה את מדינתם.

שלטון

במדינה צריך להיות שלטון, אשר לו סמכות עליונה ויכולת אכיפה, לחייב את התושבים לציית חוקים ותקנות. השלטון זקוק גם למוסדות שונים שיחייבו את האזרח, וגם הכרה מצד האוכלוסייה כי הוא רשאי לעשות כך.

סממני ריבונות

דגל, סמל, צבא יכולת חקיקה ויכולת להכריז מלחמה ולממש את ההכרזה. מסוגלות לנהל את ענייני הפנים והחוץ שלה, ללא תלות במדינה אחרת או בגוף אחר כלשהו.

[לסדרת מאמרי עצמאות וזיכרון, לחצו כאן]

מקורות והעשרה