פנחס יחזקאלי: הכל על 'מפעל הזבל' של ארגון

תקציר: 'מפעל הזבל של הארגון' הוא כינוי למכלול פעולות הסרק המבוזבזות של ארגון, שאינן מייצרות ערך: כשלים ונפל בפס הייצור; בזבוז בחומר, באנרגיה, בזמן, במקום, ובמאמצים פקידותיים וניהוליים. 'ארגונים בריאים' נאבקים בתופעה הזו של 'מפעל הזבל' עד חרמה, מפני שהוא עולה הון כסף. ארגונים ממשלתיים לא נאבקים כי מי שמשלם זה אנחנו, וככל שיוציאו יותר, יוכלו לדרוש יותר... על כן, 'הר זבל' גדול במיוחד מאפיין ארגונים שמצבם בעייתי. למשל, כאלה הסובלים ממה שמכונה שלטון הביורוקרטיה ושלטון הנהלים. הארגון שורף אנטרופיה רבה על פעולות סרק ומכלה את משאביו...

[מפעל הזבל של הארגון... התמונה המקורית היא חופשית, והועלתה על ידי Brad Perkins לאתר flickr]

'מפעל הזבל של הארגון' הוא כינוי למכלול פעולות הסרק המבוזבזות של ארגון, שאינן מייצרות ערך: כשלים ונפל בפס הייצור; בזבוז בחומר, באנרגיה, בזמן, במקום, ובמאמצים פקידותיים וניהוליים. 'ארגונים בריאים' נאבקים בתופעה הזו של 'מפעל הזבל' עד חורמה, מפני שהוא עולה הון כסף. ארגונים ממשלתיים לא נאבקים כי מי שמשלם זה אנחנו.

[לקובץ המאמרים על 'שלטון הנהלים', לחצו כאן]

עודכן ב- 24 בדצמבר 2022

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

'מפעל הזבל של הארגון' הוא כינוי למכלול פעולות הסרק המבוזבזות של ארגון, שאינן מייצרות ערך: כשלים ונפל בפס הייצור; בזבוז בחומר, באנרגיה, בזמן, במקום, ובמאמצים פקידותיים וניהוליים.

כך לדוגמה, כותב היועץ הארגוני זאב רונן (ראו כרזה למטה): "בחברות רבות אני פוגש מחסנים מנופחים ולא יעילים. מלאי גדול פוגע ברווח של החברה. עלויות המלאי רשומות תחת כל מיני סעיפים, וכך, 'נוח' להתעלם מהן". עודפי המלאי הזה שמתאר רונן, הם 'מפעל זבל' ארגוני. בזבוז מיותר, שעולה לארגון ממון רב, ושאיננו מייצר ערך.

.

כותב היועץ הארגוני זאב רונן: "בחברות רבות אני פוגש מחסנים מנופחים ולא יעילים. מלאי גדול פוגע ברווח של החברה. עלויות המלאי רשומות תחת כל מיני סעיפים, וכך, 'נוח' להתעלם מהן". עודפי המלאי הזה שמתאר רונן, הם 'מפעל זבל' ארגוני. בזבוז מיותר, שעולה לארגון ממון רב, ושאיננו מייצר ערך. הכרזה: זאב רונן מצויינות בעסקים. אנו מאמינים שאנו עושים בכרזה שימוש הוגן.

[היועץ הארגוני, זאב רונן, מסביר לנו מפעל זבל מהו... אנו מאמינים שאנו עושים בכרזה שימוש הוגן. לאתר מצוינות בעסקים, לחצו כאן]

ארגונים בריאים נאבקים בתופעה הזו של 'מפעל הזבל' עד חורמה, מפני שהוא עולה הון כסף. ארגונים ממשלתיים לא נאבקים כי מי שמשלם זה אנחנו, וככל שיוציאו יותר, יוכלו לדרוש יותר...

על כן, 'הר זבל' גדול במיוחד מאפיין ארגונים שמצבם בעייתי. למשל, כאלה הסובלים ממה שמכונה שלטון הביורוקרטיה ושלטון הנהלים. הארגון שורף אנטרופיה רבה על פעולות סרק ומכלה את משאביו [להרחבת המושג, 'שלטון הביורוקרטיה ושלטון הנהלים', לחצו כאן; להרחבת המושג, 'שריפת אנטרופיה', לחצו כאן].

כרזה של חברת ייצור ידע - אופטימיזציה של ארגונים: האם תהליכי העבודה שלכם אפקטיביים או ש'מפעל הזבל' שלכם גדל והולך?מפו את תהליכי הליבה שלכם בעזרת ניתוח רשתות ארגוניות... 'מפעל הזבל של הארגון' הוא כינוי למכלול פעולות הסרק המבוזבזות של ארגון, שאינן מייצרות ערך: כשלים ונפל בפס הייצור; בזבוז בחומר, באנרגיה, בזמן, במקום, ובמאמצים פקידותיים וניהוליים.

[מפעל הזבל של המשטרה... התמונה המקורית היא חופשית, והועלתה על ידי Brad Perkins לאתר flickr]

משטרת ישראל כמקרה לימודי

בתחום זה ניתן לקחת את משטרת ישראל כמקרה לימודי. באתר זה פורסמו מספר מאמרים על מוקדים שונים במפעל הזבל המשטרתי:

  1. מפעל הזבל באגף משאבי אנוש;
  2. מפעל הזבל של אגף החקירות והמודיעין במשטרה;
  3. מפעל הזבל של הדוברות המשטרתית;
  4. מפעל הזבל של הרשלנות המשטרתית;

  5. מפעל הזבל של המנגנון המשטרתי;
  6. פנחס פישלר: ‘מפעל הזבל’ של תשלומי הנזיקין המשטרתיים;
  7. מפעל הזבל של ההדרכה.

מאמרים נוספים על מפעל הזבל בארגונים

בכרזה: 'מפעל הזבל של הארגון' הוא כינוי למכלול פעולות הסרק המבוזבזות של ארגון, שאינן מייצרות ערך: כשלים ונפל בפס הייצור; בזבוז בחומר, באנרגיה, בזמן, במקום, ובמאמצים פקידותיים וניהוליים. ארגונים בריאים נאבקים בתופעה הזו של 'מפעל הזבל' עד חורמה, מפני שהוא עולה הון כסף. ארגונים ממשלתיים לא נאבקים כי מי שמשלם זה אנחנו, וככל שיוציאו יותר, יוכלו לדרוש יותר... [בעל הזכויות בתמונה המקורית לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com. הכרזה: ייצור ידע]

[בעל הזכויות בתמונה המקורית לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com. הכרזה: ייצור ידע]

[לקובץ המאמרים על 'שלטון הנהלים', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה