פנחס יחזקאלי: 'אש ידידותית' – חלק בלתי נפרד מהמלחמה

תקציר: שוב אירוע של "אש ידידותית". הפעם בפיגוע בירושלים... אש ידידותית או אש כוחותינו או ירי דו-צדדי (דו"צ) (Friendly Fire) היא חלק מחייהם של כוחות חמושים. זהו מונח, המתאר מצב שבו כוח צבאי, משטרתי או אפילו כנופיית רחוב, פותח באש על כוח עמית, עקב זיהויו בטעות ככוח עוין. ניתן בעבודה קשה להוריד את מפלס הטעויות, אך לא למנוע אותן!

[בכרזה: התופעה המכונה באירוניה, "אש ידידותית"... תמונה חופשית שהועלתה על ידי Nick Holland לאתר flickr. הכרזה: ייצור ידע]

[בכרזה: התופעה המכונה באירוניה, "אש ידידותית"... תמונה חופשית שהועלתה על ידי Nick Holland לאתר flickr. הכרזה: ייצור ידע]

עודכן ב- 5 ביולי 2023

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

שוב ושוב חוזרת הטרגדיה של אזרח/חייל שנהרג ממה שמכונה באירוניה "אש ידידותית"...

ב- 30 בנובמבר בוצע פיגוע בתחנת האוטובוס ביציאה מירושלים. יובל דורון קסטלמן ז"ל, תושב מבשרת ציון בן 38, שנטרל את המחבלים - ונורה בשוגג. חיילים שהגיעו למקום סברו בטעות שהוא מחבל והרגוהו.

מקרה קודם שפורסם, אירע ב- 4 ביולי 2023.  במהלך "מבצע בית וגן", בעת שהכוחות החלו ביציאה מן ממחנה הפליטים בג'נין, נהרג לוחם צה"ל בקבע, רב סמל דוד יהודה יצחק מיחידת אגוז, תושב בית אל, בן 23 במותו.

למביט מן הצד, אירוע כזה נתפס כמחדל חמור שניתן למנעו. רק שמותם של חיילים, בפעילות מבצעית מ'אש ידידותית', הוא חלק בלתי נפרד מהכאוס תמונת שדה הקרב. היא תישאר תמיד חלק בלתי נפרד מהכאוס המלווה אותו.

ניצן שפירא ב- N-12: הפיגוע בירושלים: מת מפצעיו יובל דורון קסטלמן, שירה לעבר המחבלים - ונורה בשוגג יובל בן ה-38 הבחין בפיגוע בעת נסיעה, עצר את הרכב - ופתח באש לעבר המחבלים עד שנטרל אותם • הוא נורה בטעות בידי הכוחות ופונה במצב אנוש, לאחר שעות מת מפצעיו • משפחתו סיפרה: "הוא תמיד היה הראשון לזנק להציל חיים" • מניין הקורבנות של הפיגוע עלה ל-4

[לכתבה המלאה של ניצן שפירא ב- N-12, לחצו כאן]

אש ידידותית מהי? המשגה

"כותב אלוף משנה בועז עמידרור בספרו: "חדל אש, צה"ל, צה"ל (ראו כריכה למטה):

חמישה־עשר חיילים נהרגו תחת פיקודי כמפקד חטיבת הצנחנים במילואים "הנשר", במלחמת לבנון השנייה (2006). שנים־עשר מהם בפגיעת הקטיושה בכפר גלעדי ושלושה נוספים בשלושה אירועי דו"צ - ירי כוחותינו על כוחותינו. שלושה אירועים שונים. החטיבה נלחמה בתשעה כפרים. לאורך ימי הלחימה היו לחטיבה כמאה פצועים, אולם הרוגים בלחימה בתוך לבנון היו לנו רק מאירועי דו"צ.

אש ידידותית או אש כוחותינו או ירי דו-צדדי (דו"צ) (Friendly Fire) היא חלק מחייהם של כוחות חמושים. זהו מונח, המתאר מצב שבו כוח צבאי, משטרתי או אפילו כנופיית רחוב, פותח באש על כוח עמית, עקב זיהויו בטעות ככוח עוין.

הטרגדיה שעימה פתחנו את המאמר, והטרגדיות שעליהן מספר עמידרור, היא אסון מיותר לכל הדעות, שיתוחקר ויילמד; אבל, לא יצליח למנוע באמת את המקרים הבאים. בני אדם, מטבעם, טועים. ככל שהמתח גדול יותר גדלות הטעויות בהתאמה; וכמו טעויות בנהיגה, של שבריר רגע, שמובילות לתאונות, תהיינה טעויות גם בעתיד.

בשדה הקרב המצב קשה הרבה יותר, כי מטבעו הוא כאוטי וספוג באי ודאות. לכן, התופעה של אש ידידותית היא בלתי נמנעת; והם חלק בלתי נפרד מההיסטוריה הצבאית. יש המעריכים כי 50% מהאבדות במלחמה הם מאש ידידותית!

ניתן בעבודה קשה להוריד את מפלס הטעויות, אך לא למנוע אותו! כותב עמידרור: "תופעת הירי של כוחותינו על כוחותינו מלווה כקללה את הקרבות משחר ההיסטוריה, והיא תמשיך ותלווה את עשיית הלחימה כל עוד בני אנוש ייקחו בה חלק. צה"ל אינו פטור מקללה זו, ובשל היותו צבא המבוסס על שירות חובה ולא צבא מקצועי בהגדרתו, הוא חשוף אליו אף יותר."

[בתמונה: כריכת הספר: "חדל אש, צה"ל, צה"ל, ירי כוחותינו על כוחותינו. הכאב הבלתי נמנע של "האש הידידותית". אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

[בתמונה: כריכת הספר: "חדל אש, צה"ל, צה"ל, ירי כוחותינו על כוחותינו. הכאב הבלתי נמנע של 'האש הידידותית'", לבועז עמידרור. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

אש ידידותית או אש כוחותינו או ירי דו-צדדי - דו"צ (Friendly Fire) היא חלק מחייהם של כוחות חמושים. זהו מונח, המתאר מצב שבו כוח צבאי, משטרתי או אפילו כנופיית רחוב, פותח באש על כוח עמית, עקב זיהויו בטעות ככוח עוין. ניתן בעבודה קשה להוריד את מפלס הטעויות, אך לא למנוע אותן! [בכרזה: תפילת השלווה. היה ולאחר מערך הבדיקות המלא אנו מגיעים למסקנה שאין לנו שליטה על המתרחש, גם זה שיעור חשוב. בשלב זה ראוי לפנות לתפילת השלווה או תפילת המכור האנונימי - "תן לי את השלווה, לקבל את הדברים שאין ביכולתי לשנותם, את האומץ לשנות את אשר ביכולתי; ואת התבונה להבדיל ביניהם". הכרזה: ייצור ידע]

[בכרזה: תפילת השלווה. הכרזה: ייצור ידע]

נתן פיטוסי ז"ל

בליל ה- 16 באוגוסט 2022, נהרג נתן פיטוסי, לוחם בחטיבת כפיר, מאש כוחותינו סמוך לטול כרם... הלוחם עדכן את חברו שעזב את עמדת השמירה כדי להתפלל, וכששב אליה זוהה בשוגג כמחבל חמוש על ידי חברו לכוח - שירה לעברו 2 כדורים; לטענתו, לאחר נוהל מעצר חשוד מלא.  שני החיילים היו יחד כמעט שנתיים, מאותו הצוות ובאותה היחידה... (ראו כתבה למטה). לטרגדיות הקשה הזו יש שם: אש ידידותית, והיא לצערנו חלק ממציאות חייהם של כוחות חמושים. לתופעה הזו מוקדש המאמר הנוכחי. אמיר בוחבוט בחדשות וואלה: נתן פיטוסי, לוחם בחטיבת כפיר, נהרג מאש כוחותינו סמוך לטול כרם הלוחם עדכן את חברו שעזב את עמדת השמירה כדי להתפלל, וכששב אליה זוהה בשוגג כמחבל חמוש על ידי חברו לכוח - שירה לעברו 2 כדורים לאחר נוהל מעצר חשוד מלא, לפי טענתו. "שני החיילים היו יחד כמעט שנתיים, מאותו הצוות ובאותה היחידה"

[לכתבה המלאה של אמיר בוחבוט בחדשות וואלה, לחצו כאן]

רב-סרן אופק אהרון ז״ל, ורב-סרן איתמר אלחרר ז״ל

רק שבעה חודשים לפני כן, ב- 12 בינואר 2022, אחר יום אימון במחנה בו שהו, שני הקצינים יצאו לפטרול סביב הבסיס, בבקעת הירדן. במהלך הפטרול זיהו דמות חשודה, שחשבו כי הוא גנב. השניים ביצעו נוהל מעצר חשוד, שהסתיים בירי באוויר.

מן הצד השני עמד קצין אחר, מפקד צוות באותה היחידה, שחשב שיורים לעברו. לכן, פתח באש לעבר השניים והרג אותם...

[למאמרו של אמיר בוחבוט בוואלה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה