פנחס יחזקאלי: הסלמה מתגלגלת – אפקט מצטבר של צעדים טקטיים להשגת יעד אסטרטגי

[התהוות שצוברת נפח ותאוצה, כמו כדור שלג... תמונה חופשית שהועלתה על ידי Holly C. לאתר flickr]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

'הסלמה מתגלגלת' היא שימוש באפקט מצטבר של צעדים טקטיים על מנת להשיג יעד אסטרטגי.

כך למשל, העיתון הלבנוני 'אל-מודון' ב- 1.5.17, טוען כי ישראל השתמשה בטקטיקה זו בתקיפותיה בלבנון באפריל 2017 - בתואנה של תגובה על זליגת ירי לישראל - על מנת להרחיק את כוחות חיזבאללה מהגבול הישראלי; וכי מדובר בטקטיקה ישראלית ותיקה עוד מימי מלחמת העצמאות ופעולות התגמול, שבבסיסה ניצול אירועים נקודתיים, כעילה להשגת יעדים טקטיים ואסטרטגיים.

שרשרת התקיפות החלה ב-22 באפריל לאחר נחיתת פגזי רקטות בשטחים פתוחים בצפון הגולן. הודעת דובר צה"ל הטילה את האחריות על משטר אסד ועל הכוחות הנאמנים לו, הנלחמים מזה כמה שנים בגורמי אופוזיציה אסלאמיים. הייתה זו, לפי הודעת דו"צ, "זליגה" של ירי. היתה זו העילה לביצוע שלוש תקיפות ישראליות בשבוע שלאחר מכן:

  1. 23 באפריל: מטוסי קרב של צה"ל תוקפים עמדות של מיליציית "פוג' אל-ג'ולאן" (גדוד הגולן) וכוחות המשטר בכפר ח'אן ארנבה, צפון מזרח לקונייטרה.
  2. 24 באפריל: מטוסי תקיפה של חיל האוויר פגעו במחסני אמל"ח ובעמדות של חיזבאללה ב"מחנה חלוצי אל-בעת'", שבכפר נבע אל-פוואר, הסמוך לח'אן ארנבה.
  3. 30 באפריל: תקיפה של "פלוגה צבאית" בקרבת הכפר אל-חאדר שבשיפולי הגולן (כנראה מערך פלוגתי של חיזבאללה המגן על הכפר הדרוזי מפני ניסיונות "ג'בהת אל-נוסרה" בשמותיה השונים לכבוש אותו).

העשרה