יחידות החילוץ

[להזעקת יחידות החילוץ חייגו 100]

[בחזרה לדף הבית של חילוץ והצלה בישראל, לחצו כאן]

יחידות החילוץ בישראל

בישראל פועלות יחידות חילוץ, הפרוסות על פני כול הארץ. ביחידות החילוץ פועלים  כ- 700 מחלצים בהתנדבות מלאה. היחידות עובדות תחת משטרת ישראל ומופעלות ע"י גורמים שונים כמו מד"א, חדר מצב של משרד החינוך, צבא, משטרה רשות שמורות הטבע ומטיילים באשר הם.

מטרת היחידות הללו היא לתת מענה מוסדר לאירועים של איתור, חיפוש, והצלת חיים, כמו: פינוי מטיילים שנדרש עבורם סיוע, איתור נעדרים, פעילות הדורשת עבודת טיפוס גלישה וחילוץ (טג"ח) וכדומה.

במהלך 2016 ביצעו יחידות אלה 714 חילוצים, במהלכם חולצו 3,052 מטיילים שנקלעו לבעיות בשטח.

[לכתבת ערוץ 10 על יחידות החילוץ ב'שישי עם איילה חסון' מה- 1/9/17, לחצו כאן]

רוב היחידות מאוגדות במסגרת עמותת יחידות החילוץ, הפועלת במסגרת קרן ישראלייף. הקרן מגייסת עבורם משאבים נוספים על אלה, המסופקים על ידי המשטרה, תומכת בפעילותם, ושואפת להעמיד לטובתם את האמצעים, הציוד והטכנולוגיה המתקדמת ביותר שנדרשת לביצוע משימותיהם.

התמחות היחידות: יחידות החילוץ מוכשרות לעסוק בתחומים הבאים:

  1. איתור בשטחים פתוחים
  2. חילוץ ממצוקים בטיפוס וגלישה
  3. מתן טיפול רפואי ראשוני
  4. חילוץ ממים זורמים
  5. חילוץ מגופי מים גדולים
  6. חילוץ מהריסות

יחידות החילוץ מבצעות הכשרה המקצועית האינטנסיבית, ריענון ושימור הכשירות, שהם מרכיבים מרכזיים ואולטימטיביים לפעילותם המבצעית ולמתן הסמכה פורמלית לביצועה.

ליחידות החילוץ המתנדבות אין תחליף ברמה הלאומית, ונטל היעדרן עלול ליפול על משטרת ישראל, צה"ל ומערכות אחרות במחיר כלכלי כבד. פעילותם מתבצעת מטבעה בסיכון גבוה מתמיד.

פירוט יחידות החילוץ, בחלוקה גאוגרפית, מדרום לצפון, והגעה לדפי האינטרנט של היחידות

  1. אילת - אילות
  2. הר נגב
  3. ערבה
  4. ערד
  5. עין גדי
  6. עציון יהודה
  7. מגילות
  8. שומרון - בקעת הירדן
  9. יפת"ח - יזרעאל
  10. צוללים צפון
  11. גליל כרמל
  12. צוללים דרום
  13. מבואות חרמון
  14. גולן (אינה מאוגדת במסגרת עמותת יחידות החילוץ)
  15. היחידה לסיוע בינלאומי, מחוץ לגבולות ישראל

עמותת יחידות החילוץ וקרן ישראלייף

היחידות מאוגדות כעמותה רשומה: 'עמותת יחידות החילוץ',  יו"ר העמותה הוא ניצב בדימוס אורי בר לב, המנכ"ל העמותה הוא ד"ר פנחס יחזקאלי.

העמותה פועלת בשיתוף פעולה עם קרן ישראלייף שהוקמה במטרה להוות ארגון גג לגופי החירום ההתנדבותיים בישראל. היא שעוטפת את המתנדבים ומטפחת אותם, מגייסת משאבים נוספים על אלה המסופקים על ידי משטרת ישראל.

קרן ישראלייף שואפת להעמיד את האמצעים, הציוד והטכנולוגיה המתקדמים ביותר הנדרשים לביצוע המשימות המורכבות של יחידות החילוץ. פיתוחים טכנולוגיים רבים כמו מערכות קשר מתוחכמות רחפנים ועוד הם כלי עזר להבנת הזירה ולאיתור מחולצים ועשויים להקל מאוד על המחלצים בעתיד.

הזנקת יחידות החילוץ

היחידות ממוקמות באזורים בהם תנועה רבה של מטיילים, ופועלות לאיתור, לחילוץ להגשת טיפול רפואי ולפינוי אזרחים, חיילים ותיירים, הנמצאים בפעילות בשטחים הפתוחים, המאבדים את דרכם, נקלעים לסכנות או נפגעים באסונות ו/או בפגעי טבע.

היחידות מצויות בכוננות אזעקה 24/7  365 ימים בשנה כולל יום כיפור. הזנקת הכוח נעשית באמצעות מכשירי זימון ובאמצעי קשר משטרתיים וצה"ליים.

הפעלת היחידות נעשית בעקבות פניות מטיילים ואזרחים היוצרים קשר עם תחנות המשטרה (100), חדר מצב משרד החינוך,  מד"א, רשות שמורות הטבע והגנים, צה"ל, בתי ספר שדה, קשר ישיר ועוד.

יחידות החילוץ בנויות על טהרת ההתנדבות

יחידות החילוץ תחת משטרת ישראל בנויות ופועלות על טהרת ההתנדבות. בשונה מיתר יחידות ההתנדבות, הפועלות במסגרת המשטרה, הן אינן יחידות סיוע מן השורה כמו סיור, תנועה וכו' המצטרפות לתשתית משטרתית קיימת, אלא פועלות באופן עצמאי, בהיררכיה אירגונית המושטת על מתנדבי היחידה בלבד.

חברי היחידות הינם עצמאים שכירים וחקלאים, המוזעקים אד-הוק לאירוע בימי חול, בשבתות, בימי חג, ומועד, בלא ל"התחשב" בנזק הכלכלי והאישי המצטבר של המתנדבים.

הוצאת משלחות סיוע למדינות מוכות אסון

פעמים רבות התארגנו מתנדבי היחידות למשימות סיוע למדינות מוכות אסון. כך למשל, לאחר שהטייפון 'יולנדה' היכה בפיליפינים ב- 7/12/13 עם רוחות שהגיעו עד ל- 380 קמ"ש - יצאה משלחת סיוע לפיליפינים:

חילוץ הוא עיסוק מסוכן, שוחק ומתסכל

מעצם טיבו, מקצוע החילוץ הוא מסוכן וגבה, עד היום מחיר גבוהה בפציעות קשות, פיזיות ונפשיות, של מחלצים עקב התחככות מתמדת עם הסכנה הלחץ הנפשי ושחיקה המורכבים.

פצוע פיזי הקשה ביותר של יחידות החילוץ ניפצע באימון לאחר שאבן ניתקה ממצוק מכתש רמון ונפלה על ראשו. הפציעה הקשה הותירה אותו משותק בארבע גפיים.

אחד החילוצים - הכואבים והמתסכלים מכולם עבור המחלצים - היה ב- 9 בדצמבר 2016, עת נהרג אב בניסיון לסוכך על בנו שהחליק במהלך ירידה מגובה בבריכת צפירה בנחל צאלים. האב נפל מצוק מגובה רב ונהרג במקום, בנו בן ה 10 נפצע באורח קשה מאוד, שניהם חולצו על ידי מחלצי יחידת חילוץ ערד ואנשי יחידה 669 של חיל האוויר. הבן פונה במצב קשה מאוד במסוק לבית החולים סורוקה בבאר שבע, ולאחר מכן נפטר.

המתנדבים – מקצועיים ככל שיהיו, הם בני אדם הנתונים ללחצים נפשיים גדולים ולשחיקה. אירועים כדוגמת החילוץ בבריכת צפירה יוצרים תחושות תסכול עמוקים ויכולים לצור מתחים קשים, המקשים ושוחקים את המתנדבים.

[להזעקת כל יחידות החילוץ, התקשרו 100 מכל מקום]

[בחזרה לדף הבית של חילוץ והצלה בישראל, לחצו כאן]

העשרה

  • ללא מילים...

  • אלעד סקר, לשעבר מפקד יחידת חילוץ ערבה תיכונה וכיום יועץ אסטרטגי ומרצה מבוקש, בסרטון קצר על קבלת החלטות. אוקטובר 2017:
.