יצחק אדיג'ס: מודל PAEI

תקציר: פרופסור יצחק אדיג'ס, ממומחי הניהול החשובים בארבעים השנים האחרונות, בנה מודל המכיל פרופילים אפשריים של מנהלים ו/או פונקציות תפקוד בארגונים, באמצעות ארבע תכונות האמורות להתקיים בהם - ודרכם בארגון ובתרבותו - במינונים שונים, אותן כינה סגנונות של PAEI. המודל עלה לחדשות במרץ 2023, כאשר אבחן אדיג'ס את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כמנהיג מטיפוס E (מבעיר דליקות), וקרא להורידו בכל דרך אפשרית...

[בכרזה: מודל PAEI של פרופ' יצחק אדיג'ס. הכרזה: ייצור ידע]

[בכרזה: מודל PAEI של פרופ' יצחק אדיג'ס. הכרזה: ייצור ידע]

[לאוסף המאמרים על מודל PAEI, לחצו כאן]

עודכן ב- 8 באפריל 2023

פרופ' יצחק אדיג'ס הוא מהחשובים במומחי הארגון של סוף המאה העשרים ותחילת המאה העשרים ואחת, וזהו הבלוג האישי שלו, המתורגם לעברית. [בתמונה משמאל; יצחק אדיג'ס, צלם לא ידוע, מתוך אתר VK)

פרופסור יצחק אדיג'ס, ממומחי הניהול החשובים בארבעים השנים האחרונות, בנה מודל המכיל פרופילים אפשריים של מנהלים ו/או פונקציות תפקוד בארגונים, באמצעות ארבע תכונות האמורות להתקיים בהם - ודרכם בארגון ובתרבותו - במינונים שונים, אותן כינה סגנונות של PAEI.

[בתמונה משמאל; יצחק אדיג'ס, צלם לא ידוע, מתוך אתר VK)

"ארגון במיטבו", אמור למקסם את כל ארבעת התכונות הללו באמצעות איוש נכון של ההנהלה הבכירה שלו (אדיג'ס, 1978, עמ' 17-16) (אדיג'ס, 1999, עמ' 130):

  • התכונה הראשונה מכונה באות הלועזית P, מלשון Producer – מסירות למשימה, יכולת להזיז מכשולים בדרך להשגת המטרה, חריצות בלתי נלאית ומוכוונות לתוצאות. דגש על חלוקת עבודה, ועל מה נעשה ומבוצע עתה.
  • התכונה השנייה מכונה באות הלועזית A, מלשון Administrator – ביורוקרטיה וארגון, זהירות, סדר, יעילות, שיטתיות, יסודיות ושמרנות, המסדירה תהליכים באופן מחושב, מייעלת אותם ומשליטה סדר 'לפי הספר'. דגש על טיפול בפרטים, ועל איך הדברים נעשים, ואידאליזציה של מה שנעשה בעבר, על חשבון צרכי ההווה.
  • התכונה השלישית מכונה באות הלועזית E, מלשון Entrepreneur – יזמה, יצירתיות, נטילת סיכונים וראייה ארגונית מקיפה, המשליטה חדשנות ויצירתיות, ויכולת לזהות צרכים עתידיים של לקוחות. דגש על הכנסת התלהבות, כריזמה ורגש לארגון; נטייה לראות משברים כהזדמנויות, התמקדות בדבר הבא ובשונה ולא בהווה, וחוסר עקביות בהחלטות.
  • התכונה הרביעית מכונה באות הלועזית I, מלשון Integrator – תכלול ויצירת אינטגרציה וגיבוש בין העובדים, קשב ורגישות לצרכים של גורמים בארגון ומחוצה לו; יכולת למצוא איזון בין צורכי הארגון לצורכי העובדים. דגש עם קונצנזוס, פשרות ויצירת הסכמה.

התכונות הללו מתחלקות בין אפקטיביות ליעילות; ובין הטווח הקצר והארוך כמפורט:

[בכרזה: מודל PAEI בין אפקטיביות ליעילות; ובין ממדי הטווח הקצר והארוך. הכרזה: ייצור ידע]

[בכרזה: מודל PAEI בין אפקטיביות ליעילות; ובין ממדי הטווח הקצר והארוך. הכרזה: ייצור ידע]

בני אדם אינם מושלמים, ומנהלים אינם יכולים להתאפיין בכל ארבעת התכונות גם יחד. על כן, על מנת שארגון יכיל מערכת מאוזנת של כל ארבעת המרכיבים הללו, הם צריכים להימצא בחלוקה כזו אצל צוות ההנהלה הבכיר.

ניתן לקרוא בהרחבה על סגנונות ניהול בספרו של יצחק אדיג'ס: Management/Mismanagement Styles (ראו תמונת כריכה משמאל). אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן. בעברית, ניתן לקרוא על כך בספר: ניהול לקוי - סיבות וטיפול, שראה אור בהוצאת גומא ב- 1980 (ראו תמונת כריכה מימין). אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן.

[לאוסף המאמרים על מודל PAEI, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

העשרה